selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hmm, hur presterar den ljudmässigt då, t.ex. när du kollar på konserter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
I jämförelse med typ en 1.1? Antagligen skitdåligt. Men jag har inte jämfört så jag är lyckligt ovetande. :) Den agerar endast transport mot 5103 iaf så det torde väl lindra skillnaden lite .. kanske. Men jag har som sagt inte jämfört.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kvällskul: försöka balansera en lill-ixus på en Tukan för att kompensera för att man inte har tillgång till vidvinklig optik när man vill fota sin stereo :).


Attachments:
tnIMG_6934.jpg
tnIMG_6934.jpg [ 68.18 KiB | Viewed 2384 times ]

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bra bild, du har lyckats möblera på ett sätt så det fortfarnde ser ganska neat ut, trots alla högtalare. Skulle vara kul med en bild med projektorn på slagen.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 10, 2007 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tjo..

Har gjort en liten lådreduktionsmanöver; LK85+LK140 blev AV5125. Ninkorna fick alltså uppgradering från 2xLK140 aktivt till AV5125 aktivt och Ekwal gick från LK85 aktiv till LK140 aktiv. Skön playback-uppgradering som gav mer skjuts i systemet :twisted:

Efter lite testande (det var länge sen nu) är några sanningar funna:
1) Skillnaden i prestanda mellan 5125 kanal 2+3 och 4+5 är STOR! Som två olika steg tammetusan. Diskanten fick hamna på 4+5.
2) LK140 är ganska bluddrig i jämförelse men svänger fint och har ett härligt avslappnat sound ändå. Jag gillar LK140 skarpt, trots mängden pisk den fått idag i jämförelser :) Troligen ett av dom prisvärdaste stegen på begmarknaden idag!
3) Snyft .. lär söka hjälp och beställa tvångströja, passade på prova strömkablar och även i mitt ojordade hem var det skillnad mellan ching-cheng och dator-noname :(
4) Det är ganska bekvämt att få skillnader demade för sig i jmf med att koppla så svetten lackar.

Skillnaden passivt-aktivt är fortfarande lika gigantisk som jag mindes den (har kört utan center och med passiva Ninka på en LK140 medan jag letat rätt på en 5125 och väntat på den, efter att jag sålde 85+140). Men det är ändå schysst nivå på LK140+Ninka passivt. Har kört musik och film med god behållning i mellan-tiden här.


Attachments:
File comment: Aktiva kompisar. Ninka-ansvarig till vänster och Ekwal-ansvarig till höger. Mera grönt till Ninka, tydligen..
kartong3.jpg
kartong3.jpg [ 66.27 KiB | Viewed 2368 times ]
File comment: Yay, leksak!!! :)
kartong2.jpg
kartong2.jpg [ 40.57 KiB | Viewed 2353 times ]

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 10, 2007 23:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevlig uppgradering - rimliga pengar du betalat för den också gissar jag, inte att förakta heller :!:

Blir det en ledig plats i racket permanent eller ska den fyllas ut av någon spelkonsol / ytterliggare Linnlåda framöver? Har du provat att köra centern med sista kanalen till 5125:an också istället för med lk140:an?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Helt klart rimliga pengar :D Jag var faktiskt nöjd nog med LK140x2, men det här var lite av att "tillfälle gavs", så det var bara maka plats i budgeten. Att få LK140 till centern däremot har jag varit lite småsugen på ett tag så det var skönt att få göra, den fick ju "ärva" ena LK140 nu då. Det är kul med center på det sättet på samma vis som jag kan tänka att folk med dubbla riggar kan tänka; när man uppgraderar mer prioriterade delar ärvs det ner delar till andra anläggningen.

Har inga längre gående tankar uppgraderingsmässigt efter det här så vad göra med hålet i racket vet jag ej. Flyttar ju till hus till hösten så efter lite tigersåg genom väggen där och bygge av infällt rack är det inte ett problem längre :). Kanske jag borde flytta undan 360'n ur racket tills dess och sänka det ett steg.

Nopp inte provat köra 5125 till centern vs LK140 aktivt, skulle ju bli hyfsat hanterbar test logistiskt faktiskt.. mäta volym aktivt/passivt på den och skriva ner så man kan testa med samma effektiva volym, sen är det bara en vrida plattor baktill-manöver och lite 5103-meny-manövrerande mellan varje byte A-B. Men Ekwal lyfter enormt med aktivering minns jag sen jag gjorde det, så det är inte ett test jag kommer idas göra igen..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 01:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Aktivt med lk140 är rimligtvis rätt nära passivt med 5125:an så känns inte som något riktigt "måste"-test heller. Och som du säger, med centern så blev det ju två uppgraderingar i ett med byte av en komponent. Bra argument för att skaffa hemmabio, tack för tipset :wink:

Härligt med hus för dig, det är spikat och klart nu alltså?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 02:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Arvegods-mekanismen är skön :)

Aktivt med LK140 äter för övrigt 5125 passivt till frukost, både på Ninka och på Ekwal. Den slutsatsen drar man lätt från att den skillnad man upplever som stor när man kopplar mellan passivt LK140 och passivt 5125 är ganska så fjesig i jämförelse med den transformation som aktivering av både Ninka och Ekwal ger (och Keilidh, för den delen). Jag tror inte 5125 rår på ens aktivt med LK100.. inte med Ninka, Keilidh eller Ekwal iaf (dom burkar där jag är bekant med skillnaden mellan aktivt och passivt och har en bild av hur stor den skillnaden är).

Japp huset är "go"! Bygglov beviljat och så .. dags att tappa respekten för pengar helt, lägga hundra papp på jord, å sådär :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 10:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
daniel.n wrote:
4) Det är ganska bekvämt att få skillnader demade för sig i jmf med att koppla så svetten lackar.
Det var det! Gott kaffe gjorde du också :D

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 12, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis till Uppgraderingen.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 23:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Feb 12, 2006 13:59
Posts: 22
Location: Värmdö (Piteå)
daniel.n wrote:
Aktivt med LK140 äter för övrigt 5125 passivt till frukost, både på Ninka och på Ekwal. Den slutsatsen drar man lätt från att den skillnad man upplever som stor när man kopplar mellan passivt LK140 och passivt 5125 är ganska så fjesig i jämförelse med den transformation som aktivering av både Ninka och Ekwal ger (och Keilidh, för den delen). Jag tror inte 5125 rår på ens aktivt med LK100.. inte med Ninka, Keilidh eller Ekwal iaf (dom burkar där jag är bekant med skillnaden mellan aktivt och passivt och har en bild av hur stor den skillnaden är).
Tack Daniel för en mycket intressant tråd. Äntligen någon som berättat sanningen (!?) om skillnaden att driva Ninka aktivt med LK140 vs. passivt med 5125.
Nu kan jag börja jag leta efter en beggad en Movie Classik DI +2xLK140 med aktiva kort till mina Ninka så blir det kanske lite sväng i vardagsrummet både med bio o musik. Framtiden ser välljudande och vacker ut (jag gillar LK-lådor) ... :D

/B


Top
   
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 01:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Wee :!: Köpes-HD har anlänt. Mest alla TV-serier jag ser har ju länge varit HD och avnjutits via HTPC från hårddisk, men nu har jag köpt en HD-DVD-drive och har en hög filmer liggande.

Första intrycket var tyvärr rätt tråkigt, kändes som att XBoxen ligger ljusår efter min HTPC i bildkvalitet :(, men jag har inte haft tid att böka något, kanske i helgen. Ser fram emot att titta på Hearts Alive in Seattle också, bara jag får ner den mjukvaru-update som Microsofts support hävdade visst skulle slangas ner bara jag kopplade upp boxen till MS Live. Tragikomiskt att av dom två filmer som hittills snabbt åkt in i läsaren så var Heart-konserten den ena, och den funkade inte :shock:

Så .. ingen banan än men det känns gött i hjärtat att ha tatt ett "legalt" steg in i HD-eran :)


Attachments:
paket.gif
paket.gif [ 462.1 KiB | Viewed 2361 times ]

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Förstår jag det rätt att "fulfilm" på HTPC'n är bättre än köpta HD-DVD-skivor på XBOX ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag ska försöka hålla inne med skarpa åsikter tills jag gjort mer rättvisa jämförelser, men normala avsnitt i HD av ex.vis Prison Break eller The Unit på 1.5-5GB ser extremt mycket bättre ut än än Mission: Impossible del 1 som är den enda film jag testat med. Men det är ju väldigt olika inspelningar, film vs. videokamera också antagligen, samt att TV-bolagen kanske överskärper och fipplar med bilden så man blir lite lurad. Dessutom är PC'n kopplad digitalt till projjen och jag har kalibrerat upp bilden ordentligt; XBoxen kör komponent-video med skarv på, bara snabbkalibrerat. Så, det finns flera faktorer att bättra..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited