Jag har förståelse både för butiken och för kunden i frågan om begagnat.
Det är ju helt orealistiskt att en student utan stadigare inkomst ska kunna
handla nya Linn-produkter, iaf om vi talar om det högre segmentet. Visst
borde handlaren förstå att även om begagnat-kunden inte är lönsam i
dagsläget kommer situationen förändras och chansen att kunden kommer
tillbaka är större vid trevligt bemötande.
Å andra sidan verkar väldigt många personer göra misstaget att tro att en
Linn-handlare ÄR Linn. En enskild handlare tjänar ju inget på att en person
handlar begagnat, trots att det står Linn på apparaten. Däremot kan det ju
vara klokt att bygga upp ett kontaktnät med begagnatkunder så att de vet
var de ska höra av sig om något problem uppkommer t.ex. behov av
service, eller den dagen ett nyinköp kanske blir intressant.
Jag tror att det största problemet är handlare som ställer upp med dyrbar
tid för att demonstrera produkter, kanske i timtal, för att sen inte få sälja
något när kunden istället väljer att handla begagnat. Sånt beteende hotar
ju verkligen butikernas framtid, och jag antar att det är få härinne som
önskar att Linn-handlarna i Sverige ska bli färre. Det påminner mig lite om
folk som går till skivbutiken nere på stan för att provlyssna en cd-skiva
för att sedan gå hem och beställa den från CDon. Det är att våldta
butikerna, enligt mig.
Angående frågan om Klout kan jag med stor säkerhet säga att det finns
klara hörbara skillnader mellan en tidig version och en senare. Man kan
säga att de senare Kloutarna låter betydligt mer som 2250, och tidiga
Klout en drogpåverkad LK140.
// MC