selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 23:42 
Site Admin
Site Admin

http://www.linnrecords.com/

"Linn Records now offer track and album downloads in MP3, CD and Studio Master quality!"

Spännande! Tiderna förändras. Studio Master-kvalité är alltså vad jag förstår i princip samma filer som används under produktionen av skivan. Kanske dags att rota runt lite och se om det finns nåt skoj att dra hem.

PostPosted: Tue Jan 30, 2007 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Studio Master-kvalité är alltså vad jag förstår i princip samma filer som används under produktionen av skivan. Kanske dags att rota runt lite och se om det finns nåt skoj att dra hem.
Intressant! Får väl dra hem Steve Gibbons och se vad som är bäst - datorn eller LP12:an :)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 01:39 
Moderator
Moderator

Det tråkiga med Studio Master quality är ju att det inte finns något vettigt sätt att få ut det ur datorn idag om man inte har en studio eller något. Kanske löser sig då hd-formaten slår igenom och ljud kan skickas med HDMI.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du utveckla det Per? Finns det inga ljudkort som kan hantera det på ett bra sätt?

Hur som helst fanns tyvärr ingen av de tre skivor från Linn Records som jag har i Studio Master-kvalité. MP3-provlyssningen svängde dock bra i min lilla bärbara som i övrigt låter som att de två högtalarna spelar i motfas. Men det kan ju bero på att man gillar låtarna till att börja med.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 10:54 
Moderator
Moderator

Jo, idag tillåts inte gränssnitt som medger digital överföring av hd ljudmaterial. Detta är anledningen till att man inte kan överföra SACD och DVD-Audio digitalt mellan till exempel en UD1.1 och Kisto. Därför kan man heller inte ta ut studiokvalitetsljudfiler digitalt till sin förstärkare. Man kan spela upp dessa om man har ett ljudkort som hanterar högupplösta ljudisgnaler, men jag tvivlar på att det blir så värst bra.

Detta ovan gäller för konsumentmarknaden. Jag vet inte om det finns lämpliga standarder för gränssnitt mellan apparater för proffsbruk.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 16:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kopte just tva Beethoven inspelningar pa SACD. Gladjande nog ar det fraktfritt inom UK. Far val se om det fungerar med posten? Det har sina fordelar att bo i England ibland...

Last edited by Mendelevium on Tue Jan 30, 2007 17:40, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nog köper jag hellre SACD'n för 20€ än att ladda ner CD Quality för 14€. Studio Master Quality t o m dyrare än skivan (24€), Barb Jungr Waterloo Sunset är skivar jag pratar om här f ö. För oss i Sverige så listar CDON en del Linn SACD. dom tar 169:- för denna. Man får ju kolla fraktpriser och kurs för att se vad som är bäst.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har köpt de båda Barb Jungr skivorna i Studio Master-kvalitet. Jag har provat att köra dom direkt från datorn till "stereon" i originalupplösning och konverterade till flac.Jag ska inte påstå att jag hör någon skillnad... Men jag ville prova maxad kvalité nån gång i alla fall :-)

Nerladdningen gick ganska snabbt, tror jag fick hem skivorna på någon kvart styck (ca 570 MB vardera).

/ B

PS Normalt får man bara framsidan till omslaget med i "leveransen" men jag skickade ett mail och tillbaka kom pdf´er med hela omslaget. Bra service!

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00