selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mina snygga och "snygga"? Tycker att det blev bra för att ändå ha sån stor area.

Jag har fortfarande inte något innehåll bakom teddy-tyget. Inte hittat något intressant till rätt pris. Antar att det skulle göra skillnad, men frågan är om det blir bättre eller sämre. Låter riktigt bra just nu, lite därför jag inte lagt ner tid på att söka innermaterial.

Jag har iaf fått svar på mina funderingar till utalandet: "det rummet är kraftigt dämpat, att det lätt blir mycket bas".

Allting blir så mycket mer markerat nu är dämppanelerna kommit upp.

Gillar avmålningen av projektionen. Har själv funderat på att göra en tavla på det sättet, men i avsaknad av OH/dia-projektor har inget hänt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 15:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jan 17, 2006 15:34
Posts: 19
Location: Trosa / Luleå
Hej,
Vill först säga att det var mycket snyggt gjort.

Jag har gjort liknande dämppaneler, 4 st a 60*120 cm och det gjorde väldigt stor skillnad., DOCK så vill gärna gärna tipsa om att lägga in heltäckningsmatta. Jag har lagt in en, (17 mm tjock!), och det gjorde ännu större skillnad än dämpplattorna, men till en högre kostnad (700 kr Kvm), men i jämförelse mot vad de flesta av oss lägger ner på sin anläggning så är det en billig uppgradering...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
För ett par år sedan byggde jag också ett par dämppaneler, av Isoverskivor och med träram.

Efter mycket svett (tummen mitt i handen), kändes det väl så där när jag inte tyckte att de gjorde någon skillnad (placerade dem i hörnet för att försöka minska basresonanser). Och när Anders från Tonläget var hemma och installerade mina prylar tyckte han att det lät bättre utan, så då åkte de ner i källaren (där de står kvar, kan fås billigt mot avhämtning, ursäkta annonsen :)). Ut åkte också mina Biltema-dämppaneler som jag hade bakom soffan.

Pratade vid senare tillfälle åter med Anders om detta. Han hade i början av Tonlägets historia dämpat det inre lyssningsrummet en hel del med stenull (typ Isover). Det hade minskat basbumlet avsevärt, men i tune dem-termer var det sämre, och därför kör Tonläget numera utan sådan dämpning.

Däremot var han inne på att helmholtz-resonatorer borde kunna fungera. Passiva högtalare är icke-linjära helmholtz-resonatorer, vilket är dåligt, men om man bygger linjära helmholtz-resonatorer skulle det vara en annan femma enligt Anders. Tyvärr tror jag inte att han har haft tid att testa det mer praktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tunna dämpaneler ska vara där första reflexen finns......väldigt viktigt att hitta rätt balans när man dämpar rum......det är snabbt gjort att överdämpa de övre frekvenserna och följden blir att det blir väldigt dött ljud

Dämpa bas under 100 hz är väldigt svårt....och kräver då specella basfällor som är avstämda till de frekvenser som man har problem med

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

i länken finns lite tipps hur man fixar akustiken......men det krävs mycket byggande.......inget för ett vanligt vardagsrum

http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
Denna funkar ner till ca 40 hz.......sen finns det hos samma tillverkare även de som klarar ner till 20 hz....


http://www.mhsoft.nl/sg.asp
denna är en länk till en calculator som räknar ut vilka toner man har problem med vid bestämda mått på rummet......

Problemet är att man ofta kan fixa det övre registret och dämpa det.....men basmullret blir kvar vilket i sin tur ger ett mycket obehagligt tryck i rummet av bas som fortfarande inte är dämpad...

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited