selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Ayn wrote:
(Jag tycker att Ninka är en sjukt bra högtalare - har hört mycket annat både före och efter jag köpte mitt par, men har hittills inte hört något som fått mig på någon tanke överhuvudtaget att byta till någon annan högtalare.)
Om jag förstått det rätt så kör du Ikemi-Majik-Ninka??

Dök förbi Tonläget när jag ändå var nere i gbg för Metallica. Där så slank det in en kille, samtidigt som jag var där, som ville lyssna på ett komplett system för en viss budget.
Classic-Ninka roddades upp och spelades ett tag, i mina öron så kändes det väldigt ansträngt och spretigt, en stor, släpande och bummlig bas inte helt olik en motivlackad Amazon med fyra 12":are från Biltema i skuffen iofs inte helt värdelöst men inget jag skulle köpa. För att sänka killen helt så kopplades uni 1.1-exotik-2250 upp som referens och nu började Ninka att motsvara mina förväntningar. Kontrollerat, snyggt, samlat och väldigt detaljrikt, basen slutade att släpa en halv sekund efter och kunde följas enkelt.
Enligt min smak så var det trots detta en avsaknad av känsla och liv i musiken, det var alldeles för stelt och tråkigt för mig trots att man kunde följa varenda instrument och urskilja varenda ton.
Eftersom du är så pass nöjd med dina högtalare idag så hoppas jag att du i framtiden får råd att uppgradera så kommer du att sväva på moln.
Som sagt, detta är inget jag tycker är roligt att lyssna på men kan förstå att många delar din uppfattning om Ninka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 22:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Om jag förstått det rätt så kör du Ikemi-Majik-Ninka??
Stämmer bra.
Quote:
Enligt min smak så var det trots detta en avsaknad av känsla och liv i musiken, det var alldeles för stelt och tråkigt för mig trots att man kunde följa varenda instrument och urskilja varenda ton.
Eftersom du är så pass nöjd med dina högtalare idag så hoppas jag att du i framtiden får råd att uppgradera så kommer du att sväva på moln.
Som sagt, detta är inget jag tycker är roligt att lyssna på men kan förstå att många delar din uppfattning om Ninka.
Ptja, det är tur att man får tycka olika. :) Själv kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa Ninka efter att jag hade hört den med just Ikemi och Majik bakom. Detta var innan jag ägde en Ikemi själv.
På sätt och vis påminner ju mitt system om det du inte tyckte om alls, dvs Classik/Ninka, iom att Majikens klenhet är ungefär i klass med Classikens. Jag kan villigt erkänna att jag på sätt och vis är ganska less på Majik vid det här laget, det blir just som du säger lite spretigt och oordnat, speciellt om man försöker kräma i lite.
När jag lyssnade på Karik/Numerik - Wakonda - 2250 - Ninka var det bland det bästa jag hört dock. Det framgick tydligt (för mig) att det sannerligen inte var Ninka som var svagheten i mitt system om den kunde spela så bra som den gjorde i systemet med 2250. När jag senare lyssnade på ungefär samma system i samma miljö, fast med Exotik och Akurate, så lät det på det stora taget inte riktigt lika kul i mina öron faktiskt. Det kan vara en fråga om tillvänjning tror jag dock, det är svårt att tala om 'bättre' och 'sämre' i sammanhanget utan bara 'annorlunda'.

Det är intressant att just det du inte gillade med Ninka var det som jag upplevde precis tvärtom - jag köpte mina Ninka pga just att det blev närvaro och liv som jag saknade i konkurrerande högtalare. Allt beror väl dock på vad man har som referens, men det intrycket av högtalarna består!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Ayn wrote:
Ptja, det är tur att man får tycka olika. :) Själv kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa Ninka efter att jag hade hört den med just Ikemi och Majik bakom. Detta var innan jag ägde en Ikemi själv.
På sätt och vis påminner ju mitt system om det du inte tyckte om alls, dvs Classik/Ninka, iom att Majikens klenhet är ungefär i klass med Classikens. Jag kan villigt erkänna att jag på sätt och vis är ganska less på Majik vid det här laget, det blir just som du säger lite spretigt och oordnat, speciellt om man försöker kräma i lite.
När jag lyssnade på Karik/Numerik - Wakonda - 2250 - Ninka var det bland det bästa jag hört dock. Det framgick tydligt (för mig) att det sannerligen inte var Ninka som var svagheten i mitt system om den kunde spela så bra som den gjorde i systemet med 2250. När jag senare lyssnade på ungefär samma system i samma miljö, fast med Exotik och Akurate, så lät det på det stora taget inte riktigt lika kul i mina öron faktiskt. Det kan vara en fråga om tillvänjning tror jag dock, det är svårt att tala om 'bättre' och 'sämre' i sammanhanget utan bara 'annorlunda'.

Det är intressant att just det du inte gillade med Ninka var det som jag upplevde precis tvärtom - jag köpte mina Ninka pga just att det blev närvaro och liv som jag saknade i konkurrerande högtalare. Allt beror väl dock på vad man har som referens, men det intrycket av högtalarna består!
Det är tur att det finns folk som håller med dig annars så skulle Linn i framtiden vara tvungen att lägga ner. Jag tycker det är synd att jag inte kommer överens med alla nya produkter som ploppar upp i sortimentet, det känns som om att jag missar en massa upplevelser. Hoppas bara att jag hittar rätt i den enorma djungel som hifi erbjuder. Vill helst inte gå ifrån Linn för jag trodde jag hade hittat rätt för 10 år sedan, men man skall aldrig säga aldrig.........


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Ayn wrote:
Ptja, det är tur att man får tycka olika. :) Själv kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa Ninka efter att jag hade hört den med just Ikemi och Majik bakom. Detta var innan jag ägde en Ikemi själv.
På sätt och vis påminner ju mitt system om det du inte tyckte om alls, dvs Classik/Ninka, iom att Majikens klenhet är ungefär i klass med Classikens. Jag kan villigt erkänna att jag på sätt och vis är ganska less på Majik vid det här laget, det blir just som du säger lite spretigt och oordnat, speciellt om man försöker kräma i lite.
När jag lyssnade på Karik/Numerik - Wakonda - 2250 - Ninka var det bland det bästa jag hört dock. Det framgick tydligt (för mig) att det sannerligen inte var Ninka som var svagheten i mitt system om den kunde spela så bra som den gjorde i systemet med 2250. När jag senare lyssnade på ungefär samma system i samma miljö, fast med Exotik och Akurate, så lät det på det stora taget inte riktigt lika kul i mina öron faktiskt. Det kan vara en fråga om tillvänjning tror jag dock, det är svårt att tala om 'bättre' och 'sämre' i sammanhanget utan bara 'annorlunda'.

Det är intressant att just det du inte gillade med Ninka var det som jag upplevde precis tvärtom - jag köpte mina Ninka pga just att det blev närvaro och liv som jag saknade i konkurrerande högtalare. Allt beror väl dock på vad man har som referens, men det intrycket av högtalarna består!
Det är tur att det finns folk som håller med dig annars så skulle Linn i framtiden vara tvungen att lägga ner. Jag tycker det är synd att jag inte kommer överens med alla nya produkter som ploppar upp i sortimentet, det känns som om att jag missar en massa upplevelser. Hoppas bara att jag hittar rätt i den enorma djungel som hifi erbjuder. Vill helst inte gå ifrån Linn för jag trodde jag hade hittat rätt för 10 år sedan, men man skall aldrig säga aldrig.........
OTTO, lämna inte LINN för guds skull!
Jag har gjort diverse utsvävningar genom åren till NAIM men kom "hem" igen...
Samma sak med aktivt. Diverse utvävningar till sk "bättre" passiva system gör att man bara vill köra aktivt igen.

Kan vara OK att köra pasivt om man har målet att köra aktivt (så man står ut under tiden...)
Så du gör helt rätt i din strävan mot KELTIK (passsiva KABER --> aktiva KABER --> :D :D :D ) - mer om det i min post i din presentation.

När (om) jag byter mina KELTIKs så blir det troligen en interimslösning passivt för att inte lägga ut alla pengarna på en gång, men aktivt kommer alltid att vara målet.
Synd bara att AKURATE ska ha 5? slutsteg. O inte vilka skitsteg som helt...
Hustrun kommer säkert att döda mig om jag släpar hem ÄNNU mer burkar o sladdar.
Nej - aktiva AKURATE får vänta tills 5125 får "Klimax kvaliteter" så det kan räcka med 2 burkar.

Så... när kommer shakra i mellanprisstegen tror ni?
Jag tror (hoppas) att det kommer inom ett år. Vad är annars skälet till att de har sommarkampanjen (gratis filter)?
Många sitter då på aktiva högtalare o SEDAN kommer ett 5-kanal steg i dräparklassen = all uppgraderar.
Hur brilliant drag som helst av LINN. :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Varför sukta efter chakra när du sitter på klout med trafo............. :D

Blir lite orolig när du sneglar på Akurate, känner mig tveksam till att dom har samma karaktär som Keltik............skall du lämna den gamla skolan!!??!! Hjälp! då blir jag alldeles ensam här......iofs....young är väl med mig?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Varför sukta efter chakra när du sitter på klout med trafo............. :D

Blir lite orolig när du sneglar på Akurate, känner mig tveksam till att dom har samma karaktär som Keltik............skall du lämna den gamla skolan!!??!! Hjälp! då blir jag alldeles ensam här......iofs....young är väl med mig?
Du har säkert rätt.
Är nog smartare att byta upp sig från KLOUT till 2*5125 (med shakra) o behålla KELTIK.
De 50k man då spar på att behålla KELTIK kan då lägga på en bättre CD spelare.

Det är SJUKT vad det har snurrat i skallen sedan jag fick min EXOTIK. :oops:
Mer vill ha MER!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited