selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 22:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Utrensning av skivor
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Hur gör ni med skivor?
Samlar ni på hög bara eller hur gör ni?

Själv brukar jag rensa emellanåt och sälja till en polare sånt som jag vet med mej att jag troligen ändå aldrig mer kommer att lyssna på.
Har hittills inte saknat någon av mina skivor jag sålt ( skulle tro jag sålt 150-250 LP/CD de senaste åren) men samtidigt fyller man ju på med några varje år också :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Skivor som jag inte vill ha eller råkar ha en dublett brukar jag ge bort om det finns ngn som vill ha den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag samlar på hög och har för länge sedan tagit ett principbeslut att ALDRIG sälja några skivor. Har nämligen vid några tillfällen blivit av med enstaka skivor som jag just då inte lyssnade särskilt mycket på. Efter ett tag började jag dock sakna dem. Ibland får man dessutom en del nostalgiska ryck och lyssnar på skivor som man inte lyssnat på mycket länge. Vore trist att upptäcka att man sålt hela bunten då... :(

Frågan är vad man gör när skivsamlingen blir för utrymmeskrävande. Jag köpte en del vinyl för ett år sedan av en kille som hade över 5000 LP-skivor i samlingen. Han hade pga platsbristen beslutat sig för att lägga över allt på CD (Huga! :shock:) och sälja hela klabbet! Den enes död den andres... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Gör mig aldrig av med skivor! Om inte annat fungerar de som historiska markörer :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Samma här gör mig aldrig av med skivor även om man sällan eller nästan aldrig lyssnar på vissa men man vill att dom ska finnas där den dan man beslutar sig för att lyssna på dom...

I yngre år så böt man skivor med sin bror och sen när man vart äldre så har man kommit för sig att man saknar vissa skivor ett exempel

Jag böt Black Sabbath Mob Rules mot Yngwie´s Rising Force ca 85/86
sen kom jag på mig när jag var och bladade bland vinylen på Musica att
f-n denna har jag ju saknat i ca 20 år :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 11:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Skivor och böcker
Det är saker jag aldrig gör mig av med.
Har blivit av ett par skivor, jag saknar dem men jag vet inte om jag skulle spela dem.

Antar att det är ekorren i mig!
Man samlar på hög


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Helt jätte-OT: varför skriver man "man" när man menar jag? För jag bytte aldrig skivor med min bror, jag har ingen ekorre i mig...

Vågar ni inte stå för hurdana ni är och vad ni gjort :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 16:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 09, 2006 19:26
Posts: 46
Location: Uppsala
Den som spar, han har... :lol:

Har inte slängt eller sålt en enda skiva. Även om det går över ett år mellan gångerna man spelar vissa skivor så tycker jag det är lite roligt att gå tillbaka och se vad man lyssnade på som ung (och dum?)

_________________
RateYourMusic.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 16:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Och den som köper hela begagnade skivsamlingar får en jävla massa skivor! Gör man på detta vis måste man rensa ut dubletter, och rent skräp. Vad man sedan ska göra med det vet jag riktigt inte. Jag har nog 700 skivor med dubletter och rent skräp, som nu är i flyttkartonger på vinden. Det är nog mycket som kan vara bra där (dubletter, eller sådant där det endast är jag som tycker det är skräp) men jag vet inte riktigt hur jag ska göra mej av med det. Att ens göra en lista skulle ta länge.

Att man inte gör sig av med skivor man selektiv skaffat har jag förståelse för.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 10:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Dec 14, 2006 18:48
Posts: 71
Location: Umeå
Gjorde mig för första gången i mitt liv av med några LP när vi skulle flytta för 1½ år sedan. Har inte hunnit sakna dom än, men jag gjorde mig av med skivspelaren på samma gång, så... Har trots det köpt ett 50-tal LP sen dess, så jag har lite att ta igen när jag skaffar en ny svarv :D
Ett tips till er som inte vet vad ni ska göra av plattorna; sätt in en annons på Blocket. Jag la ut 160 skivor. En kille ringde från Skellefteå, och efter att jag räknat upp de första plattorna i lådan, köpte han rubbet för 2.000:-. Han kom dessutom och hämtade grejerna!

_________________
"Remember, there´s a big difference between kneeling down and bending over"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 13:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
RDNZL wrote:
Jag la ut 160 skivor. En kille ringde från Skellefteå, och efter att jag räknat upp de första plattorna i lådan, köpte han rubbet för 2.000:-. Han kom dessutom och hämtade grejerna!
Hmm, det där lät misstänkt likt en kille som var och köpte ca 100 vhs-filmer av mig för ett par veckor sedan. Videobutiken jag jobbar i har utförsäljning av alla gamla hyr-vhs, 10st för 50kr. Han var också från Skellefteå. Det lustiga var att han hade ingen bil att frakta det med, så han tog allt i en sopsäck (!) och försvann ut i natten =P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 13:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Dec 14, 2006 18:48
Posts: 71
Location: Umeå
Den här killen hade tydligen en site på nätet där han sålde beg. Har inte kollat in den - risken är väl att jag börjar köpa tillbaka mina gamla plattor :oops:
/ Lolo

_________________
"Remember, there´s a big difference between kneeling down and bending over"


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited