selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nyfiken bara.........

Tycker jag har köpt ganska mycket CD tidigare. kanske i snitt 4 / vecka. Ibland mycket mer och ibland mindre. Drog dock iväg en del i pengar.

Efter jag nu köpt vinylspelare så har jag hittat en helt ny dimension :D aldrig kunde jag väl tänka mig att man kunde hitta så mycket bra musik så billigt. Var på skivaffären här i Umeå igår och köpte totalt 10 st skivor för 230 kr. Det kallar jag prisvärt :!:

Det är bara det att man skall ju hinna lyssna på allt också......... :?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förr, när jag pluggade och hade massor av tid att shoppa dagtid och inte redan hade alla billiga skivor, så hände det några år att jag låg på närmare 300 skivor/år. 2006 fick jag faktiskt ihop en hel back, vilket får betraktas som högt tempo numera. Att vinyl skulle vara billig känner jag inte alls igen mig i.. ;)

CD, däremot, är rätt billigt.. och efter Ikemi-köpet inte helt fel att lyssna på heller. Har lyckats skrapa ihop tillräckligt många för att behöva en hylla vid det här laget. Någon som har något tips på en bra modell?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blir uppskattningsvis sisådär en 60-80 cd om året. De kommer oftas i buntar...
Vinyl omkring 40 stycken per år.
det går lite upp och ner i perioder, men det blir det nog genomsnittligt minst en skiva av något slag i veckan.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Något hundratal brukar det väl bli. Men de har en tendens att komma klumpvis....

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har gått över och köper mest vinyl nuförtiden

Hmm svårt kommer också klumpvis beror på ekonomin 2-4 vinyl/mån och 1 CD i snitt ungefär

På Musica som finns i Luleå har dom inte så billiga priser från ca 60kr och uppåt beroende på skicka osv köpte senast Black Sabbath "Live Evil" i fint skick den tog han 120kr för inte så billigt med andra ord....

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Insåg till min förvåning att jag bara införskaffat ca 50 plattor ( :oops: ) senaste året. Kan iofs bero på att jag strax före årsskiftet köpte ca 100 LP-skivor på ett bräde. Dessutom har det gångna året ju inneburit en hel del tunga investeringar i själva riggen, så det ekonomiska utrymmet för skivinköp har inte varit det bästa.

Har lovat mig själv att det i år skall bli desto mer skivinköp. Vill ju bara njuta nu! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 16:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Senaste månaden 9-10Cd's och 5LP's tror jag, men vissa månader blir det knappt någe alls.

Angående förvaringen så blir det Ikeas Beno. Lagom djup + att det är lätt att utöka.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alldeles för många :!: :!: Skämt åsido så har jag som sagt var uppgraderat systemet nyligen och det drog en del pengar. Men en och annan CD blir det naturligtvis, vill ju njuta av musiken också...

Annars har jag en hel del hemma som jag kan spela och det har blivit fasen så mkt roligare att spela CD sen Ikemin kom in i systemet.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 00:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efter att ha bara köpt CD de senaste 8 åren så tog jag mig i kragen och lämnade in Basiken för service...sedan blev det spela av! Sedan jag fick tillbaka spelaren med ny puppa har det blivit lite drygt 100 lp-skivor, kanske en 5-7 CD under den tiden.
Mycket godingar som Pages, Steely Dan, Doobie Brothers, What If, Maxus, Gino Vanelli, Marc Jordan m.m.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Införskaffar en hel del. Antalet är ju lite beroende på vad som dyker upp.
Men ett gäng i månaden blir det.
Börjar få lite utrymmes brist hemma :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 16:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Alldeles för få :? 900 LP + kanske 500 CD utslaget på 35 års samlande blir... drygt 3 i månaden. Alltså inte ens en i veckan. Ärligt talat så känner man sej lite som tjejer när de ska gå bort och tittar in i sin överfyllda garderob och utbrister "Jag har ju inget att sätta på mej.

Jag ska bättra mej i mitt nästa liv...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D
Rolig jämförelse.

Jag köper alla skivor som jag tycker är tillräckligt bra. Tyvärr kommer jag nog inte ens upp i en skiva varannan veckan pga att det är svårt att upptäcka nya artister.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
...pga att det är svårt att upptäcka nya artister.
Jag tycker närmast att problemet är tvärt om. Det dyker ständigt upp nya intressanta artister och om man inkluderar alla skivsläpp av redan upptäckta artister leder detta till ett aldrig sinande överflöd av skivor som jag inte hinner/har råd att köpa...

För att upptäcka nya artister använder jag mig av:

1) Regelbundna musiklyssnarkvällar med polarna.

2) Prenumeration på tidningen Sonic med vilken det medföljer en CD med redaktionens rekommendationer.

3) Andra skivrecensioner (DN mfl).

3) Siten http://www.pandora.com som sätter ihop en "radiokanal" och spelar musik i samma genre som en förvald artist/låt.

Sen finns ju alltid http://www.myspace.com med ett överflöd av artister av varierande kvalitet...

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00