selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 17:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 08, 2007 17:21
Posts: 11
Magnus wrote:
Ganska lustigt att dessa bilder kom upp på ett Naim-forum, men å andra
sidan så verkar hela personalen på Ljudtema (som importerar bl a Naim)
använda Ikemi och LP12 mm...

/M
Hej!

Och ursäkta att jag tränger mig på. :wink: Men det som Magnus på Takt & Ton säger stämmer inte. Ingen på Ljudtema har Ikemi. Däremot spelar jag på LP12 hemma och har gjort det sen 1987.

Jag har tidigare haft en Ikemi, vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag tidigare varit Linn-handlare. (Bellmans Hifi i Borås och Göteborg) Däremot har ingen annan på Ljudtema någonsin haft en Ikemi.

Hoppas ingen tog illa upp för att jag gick in och korrigerade.

Mvh

Carl Michael Engvall
Ljudtema


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 18:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 08, 2007 17:21
Posts: 11
Erik wrote:
Undrar om den kommer till Aro :?:
Om du vill kan jag jag höra med din armtillverkare. Maila i så fall på info@ljudtema.se

Men om du tittar på Keel-bilderna tidigare i tråden så finns det en bild tagen underifrån som nog gör Aro- och Ittok LVII-ägare glada. Är det inte precis som på senare armplattor förberett så att man kan borra lämpligt hål för klykan?

Aron har ju samma fäste som Linn-armarna, däremot måste jag kolla om klykan använder samma hål som Ittok-en.

Carl Michael, Ljudtema
(Som är lite sugen på en Keel, fast som nog måste lägga pengarna på ett takbyte istället.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ljudtema wrote:
Erik wrote:
Undrar om den kommer till Aro :?:
Om du vill kan jag jag höra med din armtillverkare. Maila i så fall på info@ljudtema.se

Men om du tittar på Keel-bilderna tidigare i tråden så finns det en bild tagen underifrån som nog gör Aro- och Ittok LVII-ägare glada. Är det inte precis som på senare armplattor förberett så att man kan borra lämpligt hål för klykan?

Aron har ju samma fäste som Linn-armarna, däremot måste jag kolla om klykan använder samma hål som Ittok-en.

Carl Michael, Ljudtema
(Som är lite sugen på en Keel, fast som nog måste lägga pengarna på ett takbyte istället.)
Är det inte så att ARO har lite längre monteringsdistans för vad jag kunnat hitta så är monteringsdistansen på linn armar 211mm medan aron har 212,5mm men med likadstort överhäng på 18mm. Detta borde väl även kunna ställa till det en del.

Bara undrar då man funderar en del på ARO då Ekos2an utgår och Ekos SE lär man väl bara kunna drömma om :?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 18:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 08, 2007 17:21
Posts: 11
hepcat wrote:
Ljudtema wrote:
Erik wrote:
Undrar om den kommer till Aro :?:
Om du vill kan jag jag höra med din armtillverkare. Maila i så fall på info@ljudtema.se

Men om du tittar på Keel-bilderna tidigare i tråden så finns det en bild tagen underifrån som nog gör Aro- och Ittok LVII-ägare glada. Är det inte precis som på senare armplattor förberett så att man kan borra lämpligt hål för klykan?

Aron har ju samma fäste som Linn-armarna, däremot måste jag kolla om klykan använder samma hål som Ittok-en.

Carl Michael, Ljudtema
(Som är lite sugen på en Keel, fast som nog måste lägga pengarna på ett takbyte istället.)
Är det inte så att ARO har lite längre monteringsdistans för vad jag kunnat hitta så är monteringsdistansen på linn armar 211mm medan aron har 212,5mm men med likadstort överhäng på 18mm. Detta borde väl även kunna ställa till det en del.

Bara undrar då man funderar en del på ARO då Ekos2an utgår och Ekos SE lär man väl bara kunna drömma om :?
Jag får kolla upp lite innan jag svarar för säkert men jag vet att de tonarmsplattor som skeppas med Aro kommer från Linn och jag är rätt säker på att de är identiska med de som sitter som standard på LP12 tillverkade fram till slutet av 2006, så därför borde det inte vara något problem av den anledningen. Men som sagt jag får kolla upp det.

Däremot såg jag ett annat problem. Tonarmsbasen är ju integrerad i Keelen och Linns tonarmsbas har om jag inte missminner mig en större innerdiameter än Arons. Om det finns någon lösning på det vet jag inte.

Men jag kollar upp om det finns intresse (Det gör jag i o f ändå eftersom jag själv vill veta...)

Carl Michael, Ljudtema


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Ljudtema wrote:
Erik wrote:
Undrar om den kommer till Aro :?:
Om du vill kan jag jag höra med din armtillverkare. Maila i så fall på info@ljudtema.se

Men om du tittar på Keel-bilderna tidigare i tråden så finns det en bild tagen underifrån som nog gör Aro- och Ittok LVII-ägare glada. Är det inte precis som på senare armplattor förberett så att man kan borra lämpligt hål för klykan?

Aron har ju samma fäste som Linn-armarna, däremot måste jag kolla om klykan använder samma hål som Ittok-en.

Carl Michael, Ljudtema
(Som är lite sugen på en Keel, fast som nog måste lägga pengarna på ett takbyte istället.)
Det är INTE samma fäste för Aro och Ekos utan både läget och diametern skiljer. Dessutom skruvas Ekos tonarmsbas fast genom hål i tonarmsplattan medans Aron sitter med en muff. Hålet i tonarmsbasen för armhållaren på Ittok och Aro sitter inte heller på samma ställe.

Dessutom kär det ytterligare ett hål i tonarmsbasen för Aron där kontakten för tonarmskabeln sitter, vare sig man använder Prefix eller inte.

I Arons förpackning medföljer en tonarmsplatta Linn men borrad för Aron

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 23:33 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 08, 2007 17:21
Posts: 11
OK

Tack Erik.

Jag har tyvärr inte monterat någon Aro, däremot många Linn-armar. Men jag ska hur som helst ta reda på om det finns eller om det planeras för någon lösning att montera Aro på Keel.

Carl Michael, Ljudtema
(Som ska gå en trappa upp och fortsätta med reparera en kompis gamla LP12:a som fått tonarmsklykan havererad av ett litet barn...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 23:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Halvt OT, men vill passa på att säga välkommen till forumet, Carl Michael! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 12:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 08, 2007 17:21
Posts: 11
Ayn wrote:
Halvt OT, men vill passa på att säga välkommen till forumet, Carl Michael! :)
Tack Ayn!

Jag ska inte störa så mycket. Det här är ju ett Linn-entusiastforum och jag jobbar ju numera med Naim och inte Linn, men om undrar nåt om t ex Naim eller någon Linn/Naim-kombination, så hör gärna av er så kan jag gå in och svara. Min e-postadress är cme(at)ljudtema.se

Carl Michael, Ljudtema


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ljudtema wrote:
Ayn wrote:
Halvt OT, men vill passa på att säga välkommen till forumet, Carl Michael! :)
Tack Ayn!

Jag ska inte störa så mycket. Det här är ju ett Linn-entusiastforum och jag jobbar ju numera med Naim och inte Linn, men om undrar nåt om t ex Naim eller någon Linn/Naim-kombination, så hör gärna av er så kan jag gå in och svara. Min e-postadress är cme(at)ljudtema.se

Carl Michael, Ljudtema
Du är välkommen ändå och även att störa.

Det kommer ju även upp trådar om NAIM då och då vilket inte kanske är så konstigt. Det har till och med varit uppe på förslag att Starta en Naim topic vid sidan av http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... light=naim .

Finns även de som funderar eller har funderat på att gå mer eller mindre över till Naim inklusive jag själv började lite smått fundera på det när jag hörde CD5i och tyckte den var bara så väldigt mycket bättre än Genki.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited