selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 07, 2004 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Är det någon här som jämfört LK100 mot LK85? Är LK85 självklart bättre på allt eller är de bra på olika sätt? LK100 är starkare vilket skulle passa bra i mitt rum, men frågan är då vad som skiljer dem åt ljudmässigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har inte jämfört själv, men i början (när 140 och 85 kom) så sades det att LK 100 och LK 85 var lika bra, nån gång att LK 100 var lite bättre. Nu hör man oftast att LK85 är bättre. Jag skulle köpa LK100 (pga priset) om jag bara skulle köra ett slutsteg. Men om du planerar att köra aktivt så småningom så är ju LK85 att föredra då dom tar stereokort. Skillnaden i effekt är marginell (85 respektive 90 W i 4 ohm. LK 100 är ju döpt efter effekten i 8 ohm som är 2x50 W) så jag tror att man ska jämföra dem med tanke på pris /kompabiltiet.

/Henrik (som borde plugga och plötsligt tycker att det känns viktigt att reda ut sånt här)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu när jag kollade min LK 140/85 manual så såg jag att LK 85 t o m är starkare än LK 100 i 4 ohm (62W/50W). Vad det har för praktiska konsekvenser förstår jag inte.

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bra fråga vad det har för betydelse praktiskt LK100 gångrar med 1.6 från 8 till 4 ohm medan Lk85 gångrar med ca 1.37 från 8 till 4 ohm vilket rent teoretiskt skulle innebära att lk100 är bättre att driva svåra laster då idealet är att fördubbla effekten när man halverar impedansen. så LK100 är mer strömstarkt. så teoretiskt är LK85 ett sämre steg om man bara ser till bara den specifikationen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 00:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har haft bägge stegen som du vet Fredde och om jag ska vara riktigt ärlig så föredrog jag faktiskt LK100. Tycker att det var lite starkare, särskilt vid lägre frekvenser, och att det var mer rock´n´roll över det. Visst LK85 låter mer detaljerat, men vad hjälper det om det inte räcker för att driva högtalarna. Känner ju till vad du har för högtalare och de aktiva tillsammans med 2 lk100 låter snuskigt bra!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det var en gång en Daniel som efter ansträngda förhandlingar hemmavid fick OK på att köpa en LK100. Väl hos Jörgen på Stereokompaniet föll det sig dock naturligt att jämföra mot en LK85 då det uppkopplingstekniskt råkade vara väldigt enkelt den dagen. Hakor föll i golvet och hemmafrid raserades temporärt, ty han kunde icke värja sig mot den riktigt, riktigt stora skillnad som presenterades till LK85s fördel. Väl hemkommen med Linnkartong under armen fick han följaktligen besvara frågan "har du köpt den där LK100an nu?" med ett ansträngt "Ehh .. jaaa ... TYP!" och sen sova på soffan.

:) Sova på soffan slapp jag faktiskt, men i övrigt var det faktiskt så att jag gick in för att hämta en LK100 men kom ut med LK85. Så impulsiv är jag egentligen inte, utan det är LK85 som är såpass mycket bättre än LK100 att jag plötsligt fann det otänkbart att kasta pengar på en LK100 när prisskillnaden inte är så stor (eller, den är ruskigt motiverad, kanske är ett bättre ordval).

Kan tilläggas att jag rätt nyligen bar med mig min gamla LK85 (från -96) till en kompis som kör Genki/Kolektor/Majiks slutstegsdel/Tukans och provade koppla in den, på hans begäran. Oj vad han ångrade sig. Enligt uppgift tog det tre dar innan han kunde lyssna på sin anläggning igen utan att tycka att den lät illa. Jag förstår honom, LK85 är riktigt jäkla bra, det är inte Majik. (Jag vet, kommer få Majik-förespråkare på mig, men jag har aldrig förstått charmen hos den..)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 08:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Kan tilläggas att jag rätt nyligen bar med mig min gamla LK85 (från -96) till en kompis som kör Genki/Kolektor/Majiks slutstegsdel/Tukans och provade koppla in den, på hans begäran. Oj vad han ångrade sig. Enligt uppgift tog det tre dar innan han kunde lyssna på sin anläggning igen utan att tycka att den lät illa. Jag förstår honom, LK85 är riktigt jäkla bra, det är inte Majik. (Jag vet, kommer få Majik-förespråkare på mig, men jag har aldrig förstått charmen hos den..)
Det låter ju lite märkligt att köra enbart Majiks slutstegsdel med en Kolektor som försteg istället, men jag har iofs inte lyssnat och jämfört hur de står sig mot en ren Majik så det kanske är en bra idé trots allt ;)
Som stolt Majik-ägare ;) så måste jag ju helt riktigt reagera här - det finns alltid bättre prylar och givetvis slår exempelvis LK85 Majik på fingrarna i en duell. Å andra sidan är det väldigt ofta som man får tag på beggade Majik för 4-5k och då spöar den allt möjligt i prisklassen - för mig var det bara att inse att jag ville ha den så fort den fick visa vad den gick för i duell med några andra förstärkare som skulle kosta lika mycket ungefär.

Som det är nu så är visserligen nästa steg på uppgraderingsstegen att byta ut Majiken mot för- och slutsteg, men det kan få vänta ett bra tag - det låter bra här hemma nu :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Killens tanke är att byta ut Majiken mot dubbla LK85 och Tukan mot Ninka, nuvarande kopplingen är ett resultat av att det blev lite svettigt att skaffa mer än "bara" Genki+Kolektor i en enda smäll. Jag förstår honom :). Han är själv (fortfarande) Majik-entusiast. Jag har en till kompis som kör GEnki/Majik/LK100/aktiva Ninka, även han gillar Majik. Själv är jag det svarta fåret :), innan jag ens hade Linn-förstärkning men däremot både Linn-CD (Mimik) och Linn-högtalare (Keilidh) så övervägde jag förstås Majik, det hade ju varit extremt lämpligt. Efter lite uppkopplande väntade jag tills jag hade råd med Kolektor+LK85 i en smäll istället. Skillnaden är större än prisskillnaden indikerar, tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 11:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Eftersom jag verkar vara omnämnd i den här tråden kan jag passa på att ventilera mina tankar om Majik. De är faktiskt rätt splittrade i nuläget.

Jag ser Majiken som en av de mest prisvärda integrerade förstärkarna som går att få tag på för rimliga pengar, om man tänker begagnat... dock har min entusiasm över den svalnat ganska hårt på senare tid när jag har fått tillfället att jämföra med annat. Det blir som en helt annan dimension när man petar in Kolektor och eller LK85 i ekvationen. Linn har sannerligen jobbat på R&D i och med nya produktserien med stereokort. Majik låter oerhört trött i jämförelse.

Min Majik är från '96 och jag vet inte hur nya Majikar står sig mot denna, men ser man på nypriset Kolektor+LK85, 16500 SEK, vs Majik, 14500 SEK, så är det nog inget snack om vad som är mest prisvärt.

Behöver man en integrerad förstärkare för 5 papp eller mindre och kan tänka sig begagnat, så är det heller inget snack om vilken förstärkare jag skulle välja :)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 14:48 
Majik är en kul liten krabat, verkligen inte stark men rolig att spela på när
volymerna inte sträcker sig för högt.

Ninka och Majik på höga volymer (nivåer som jag gillar att spela på) var inte
kul. Diskantregistret skar som knivar och allt kändes väldigt belastat.
Skillnaden mot att ha 2250 inkopplad är (som det bör vid den prisskillnaden)
kosmisk. Jag upplever till och med att Classik spelar starkare och högre än
Majik innan den börjar klippa.

Jag har också haft möjligheten att lyssna på Majiks av olika ålder, och det
verkar inte ha hänt så mycket på den. Jag föredrog nästan den äldre Majiken
men det beror säkert på att den nya inte var riktigt inspelad.

Om det finns möjlighet att lägga lite extra och få Kolektor/LK85 är det en
annan division, helt klart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 07, 2004 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
daniel.n wrote:
Killens tanke är att byta ut Majiken mot dubbla LK85 och Tukan mot Ninka, nuvarande kopplingen är ett resultat av att det blev lite svettigt att skaffa mer än "bara" Genki+Kolektor i en enda smäll. Jag förstår honom :). Han är själv (fortfarande) Majik-entusiast. Jag har en till kompis som kör GEnki/Majik/LK100/aktiva Ninka, även han gillar Majik. Själv är jag det svarta fåret :), innan jag ens hade Linn-förstärkning men däremot både Linn-CD (Mimik) och Linn-högtalare (Keilidh) så övervägde jag förstås Majik, det hade ju varit extremt lämpligt. Efter lite uppkopplande väntade jag tills jag hade råd med Kolektor+LK85 i en smäll istället. Skillnaden är större än prisskillnaden indikerar, tycker jag.
Innan han byter till Ninka så skulle jag aktivera Tukan, förhoppningsvis så tappar han tanken på att byta till Ninka. Tukan är riktigt roliga små burkar!! Då slipper han släpande och bummlig bas, får ett mer samlat och snyggare ljud helt enkelt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited