selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 143 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 26, 2006 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, då kan man ju glömma Keel helt och hållet! :evil:

Och marknaden lär knappast svämmas över av beg Ekos mkI/II heller... :evil:

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 26, 2006 03:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Och marknaden lär knappast svämmas över av beg Ekos mkI/II heller... :evil:
Nej, knappast. Framförallt inte om Keel och Ekos SE släpps samtidigt.. Fast det gör de nog inte. Den som lever får se. 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min handlare (Rainer Pohl, Mainz/Tyskland) fick in demo-Keel + Ekos SE idag. Hans prisuppgift är 4700,- Euro, men han sade att Linn tydligen inte bestämt sig 100%-igt än. Utleveranser till kund i februari.
I början på nästa vecka får han även in Trampolinn Mk II. Inga detaljer där än. Kanske jag äntligen byter då...

Björn

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om bilder redan postats, men här är en länk till några bilder:

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... tcount=130

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Hans prisuppgift är 4700,- Euro, men han sade att Linn tydligen inte bestämt sig 100%-igt än. Utleveranser till kund i februari.
4700 för vad?

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Jag vet inte om bilder redan postats, men här är en länk till några bilder:
Tack!

Linn är ju helt över-idiotiska om dom tar 40000 för den där aluminiumbiten. Vad skulle det kosta att låta tillverka en likadan på en mekanisk verkstad? 5-10'? Jag gissar bara vilt, men dyrare än så kan det väl knappast vara?

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

4700,- var för Keel

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe. Vilka dårar.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Hehe. Vilka dårar.
Trots att jag tycker Linns prispolitik suger så måste jag ändå delvis försvara Keel. Det är knappast priset för alu-biten (inkl fräsningen) som är det intressanta. Utan, vad har det kostat att utveckla denna alu-bit så den faktiskt låter väsentligt bättre än den gamla plåtbiten?

Vad man kan diskutera, det är om Linns marknadsstrategi håller i detta avseende. Ska Linn sprida ut utvecklingskostnaderna på 100 sålda enheter, 1000, eller 100 tusen? Det gör ju ganska mycket på slutpriset. Med handlarprovisioner etc så kan ju kundpriset variera högst avsevärt beroende på hur man kalkylerar.

Men, sedan finns det en imagemässig sida också. Ett högt pris är ett värde i sig. En dyr sak är per definition bättre än en billig. Och här har ju Linns politik med ständigt uppskruvade priser varit framgångsrik. Trogna Linnister verkar kunna inteckna villan för aktiv drivning eller en förbättring av LP12:an. Nya Linnkunder bland mer välbärgade människor kommer med automatik bara för att grejorna är tillräckligt dyra och därför också tillräckligt "fina".

För mig personligen så är Keel sista spiken i kistan. Jag kommer aldrig att betala €4700 för denna. Troligen kommer många framtida förbättringar inte heller genomföras eftersom Keel alltid kommer "ligga i vägen" som ett första nödvändiga steg.

Jag har hittills uppgraderat min LP12:a, visserligen med lite ojämna mellanrum beroende på ekonomiska muskler, men ändå. Senaste större uppdateringen var Circus/Trampolin/Ekos-mod/Lingo II/Linto och ArkivaB. Alltsammans obetydligt dyrare än enbart Keel. Jag har mycket svårt att tro att Keel ensamt innebär en större ljudmässig förändring.

Det ska bli intressant om det dyker upp några blindtester mellan två lika verk, Keel och icke-Keel, där man med statistisk signifikans överhuvudtaget kan urskilja Keel. Lika intressant att höra om någon tycker den skillnaden är värd över 40 tusen kronor....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Top of the line produkter skall kosta skjortan och gör så i alla sammanhang.
Priskurvan har ofta en exponentiell karaktär och jag är förvånad över att så mång är förvånade över detta :shock:

-Utvecklings kostnader
-Produktion
-Administration
-mm

Alla kostnader drar iväg för såna produkter och beror naturligtvis på begränsade volymer också.

Inte blir jag sur för att jag inte har råd och köpa en Ferrari F40 :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Priskurvan har ofta en exponentiell karaktär och jag är förvånad över att så mång är förvånade över detta :shock:

-Utvecklings kostnader
-Produktion
-Administration
-mm

Alla kostnader drar iväg för såna produkter och beror naturligtvis på begränsade volymer också.

En bra poäng tycker jag!

Bara för att Linn släpper uppgraderingar som kostar skjortan så innebär det ju inte att de saker man redan har hemma blir sämre. Om man efter släppet av nya uppgraderingar (som man inte har råd med) inte kan njuta av musiken (som man gjorde veckan före) så tycker jag att man kan ifrågasätta om man verkligen är ute efter musikupplevelesen eller "statusen".

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:

-Utvecklings kostnader
-Produktion
-Administration
-mm

tja så kan man se det.....men skulle en F40 vara uppbyggd av Linn produkter skulle den kosta 100 miljoner för där kan man snacka om utvecklingskostnader på F1 banorna

Mig spelar det inge róll om den kostar 1 miljon eller 100 tusen det är ändå för mycket pengar på ett format som vi inte ens vet hur länge det kommer att finnas kvar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Sondek wrote:

-Utvecklings kostnader
-Produktion
-Administration
-mm

En bra poäng tycker jag!

Bara för att Linn släpper uppgraderingar som kostar skjortan så innebär det ju inte att de saker man redan har hemma blir sämre. Om man efter släppet av nya uppgraderingar (som man inte har råd med) inte kan njuta av musiken (som man gjorde veckan före) så tycker jag att man kan ifrågasätta om man verkligen är ute efter musikupplevelesen eller "statusen".
Inte alls någon bra poäng tycker jag.

Inte för att jag inte förstår problematiken över utvecklingskostnader etc. Tvärtom, det var ju en sak som jag anförde till försvar för kostnaden för Keel. Vad jag däremot spekulerade i är att priset för Keel inte har så mycket med utvecklings- och produktionskostnad att göra utan mer ska passa in i den prispolitik som Linn numera har. Det finns absolut ingen anledning att "Top of the line produkter skall kosta skjortan" - varför SKA dom det?

Min LP12:a låter naturligtvis inte sämre än förut, bara för att Linn släppt en uppgradering. Har jag påstått så? I så fall är det en fråga om missförstånd. Vad jag menade är att uppgradering har blivit svårt därför att kostnaden blivit för hög. Och risken är att Keel är grunden för framtida uppgraderingar. Så i praktiken har jag hamnat i en återvändsgränd eftersom jag inte är beredd att betala flera gånger mer för en aluminiumbit än vad hela drivverket kostade när jag köpte det.

Det slutliga ställningstagandet till om jag ger Linn på båten eller inte är förstås efter att jag hört relevanta jämförelser mellan Keel och icke-Keel.... Innan dess är ju all diskussion bara, ja just diskussion - och spekulation.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant.
jag tror i och för sig att det också varit talan om att keel innehöll nya lager samt upphängning?

i fh till 40 k är det väl småpengar rent produktions mässigt men ändå.

på bilderna ser man också att basen på LP12 ser annorlunda ut. inte bara att den ser ut att stå på en slags absorbtion zink- men själva basen samt fötterna är annorlunda.

dvs i detta fall är det en helt ny spelare med undatagt för motot och ram.

jag har hört om i varje fall en tillverkare som producerar uppgradferings kit till LP12 i form av ett helt nytt subchassi, motordrivning etc
detta i kolfiber.

alt till ca 14k dkk.

detta tror jag att det kommer mer av nu. då linn själva visat att de menar en uppgradering ifh till cirkus är på plats- med fokus på de delar av maskinen som varit mest ifrågasatta- subchassi och infästning av tonarm- tror jag att vi kommer se en hel del alternativa produkter som tar samma approach men utanför Linn sfären.

så- nog var Linn tvungna till en kraftig uppgradering i fh till det ökade fokus på LP i hfi världen, och därmed ny utveckling av spelare med avancerad design och material teknik i grunden- men sättet der gör det på samt priset kommer i mina ögon klart öppna för alternativ konkurrens

vilket är bra- om produkterna håller. men linn har ju visat den principiella vägen- så nu är det bara att vänta på dessa- samt linns evt pris svar.

i

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 18:07 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Och risken är att Keel är grunden för framtida uppgraderingar. Så i praktiken har jag hamnat i en återvändsgränd eftersom jag inte är beredd att betala flera gånger mer för en aluminiumbit än vad hela drivverket kostade när jag köpte det.
Även detta är ren spekulation.

Post new topic  Reply to topic  [ 143 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00