selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Vad jag förstår är de bara skärmade ej något filter?
Precis! Och har du då Linns switchade nätdel så finns ju inte något större behov av en filterfunktion!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 02, 2004 01:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
förut så följde jag Linn-forumet på Topica, och då var det ett antal personer som provat strömkablar, en person som tydligen jobbat på tonläget i göteborg(om jag inte mins fel), hade testat en mängd olika märken o prisklasser på strömkablar, men komfram till att Linns egna nya strömkablar lät bäst, varpå han bestälde dessa till sina äldre prylar. och fick en ljud förbättring.

Personligen så skiter jag i strömkablar, tycker att det är att gå över gränsen för vad jag anser gynna det musikaliska intresset.
Samma gäller alla dessa mumbo-jumbo prylar som säljs för att lura, lättlurat folk på pengar.


mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 03, 2004 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det var antagligen strömkablar som har inbyggd filter funktion som testades där och en del av dessa kablar kan kosta flera lakan och det kan kännas rätt sjukt att lägga ut pengar på det.

Supras kablar är bara extremt bra skärmade så att dom inte skall sprida ut skräp och kostar inte särskilt mycket!
Att lågnivåkablarna kommer att må bättre av att utsättas för mindre bestrålning det tror jag inte ens att Linn kan neka till :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 03, 2004 19:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
visst, låter ju bra i teorin.
billigare blir det ju att "städa upp" lite bak i stereohyllan så att inte lågnivåkablar ligger intill strömkablar. sedan har ju alla bättre lågnivåkablar en skärm, vilket gör att dessa kablagen är rätt skyddade i förväg.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 03, 2004 21:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jormas JPC 2,5 funkar kanonbra jag intyga.Under det förbehållet att det var på en icke-Linn anläggning :wink: .Sen är det ju upp till var och en att det är värt kostnaden.Har ni möjligheten att prova så gör det :!: Trots att den kostar ca 800 spänn så kan det vara en billig uppgradering.Jag var väldigt skeptisk innan jag provade,men inte längre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 04, 2004 09:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, att det kan ha effekt på prylar som inte har switchade nätdelar verkar inte mer än rimligt (har inte testat själv, men har pratat med ett flertal som gjort det). Frågan här är ju dock mer om det har någon hörbar effekt OM man använder en lite flashigare nätkabel till en sån apparat.

Jag ska erkänna att jag är lite skeptisk till det hela, speciellt efter att ha läst flera texter som uttryckt att det inte finns någon hörbar skillnad. Det skulle möjligen vara om jag är helt klar med anläggningen och behöver något överhuvudtaget som jag kan byta ut ;) Men den dagen är låååångt borta...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 04, 2004 17:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ayn wrote:
Ja, att det kan ha effekt på prylar som inte har switchade nätdelar verkar inte mer än rimligt (har inte testat själv, men har pratat med ett flertal som gjort det). Frågan här är ju dock mer om det har någon hörbar effekt OM man använder en lite flashigare nätkabel till en sån apparat.

Jag ska erkänna att jag är lite skeptisk till det hela, speciellt efter att ha läst flera texter som uttryckt att det inte finns någon hörbar skillnad. Det skulle möjligen vara om jag är helt klar med anläggningen och behöver något överhuvudtaget som jag kan byta ut ;) Men den dagen är låååångt borta...
Varför inte börja med att låna hem och prova :?: Det kostar ingenting :!:
Du ska inte se det som någon slags fint-tuning ,utan som en seriös uppgradering av anläggningen.Eller är det kanske så att Linn måste släppa en egen variant av lite mer påkostad nätkabel (Linn silver power cable?) innan det blir rumsrent :?: :wink: :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 04, 2004 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag har testat Jormas kabrel till min LK1a en gång i tiden och det gjorde skillnad men det kan säkert till viss del tillskrivas att ormboet av kablar inte utsattes av lika mycket emlektromagnetisk strålning då inte kablarna låg idealt och inte i 90 grader mot varandra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 04, 2004 22:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
new order wrote:
Varför inte börja med att låna hem och prova :?: Det kostar ingenting :!:
Du ska inte se det som någon slags fint-tuning ,utan som en seriös uppgradering av anläggningen.Eller är det kanske så att Linn måste släppa en egen variant av lite mer påkostad nätkabel (Linn silver power cable?) innan det blir rumsrent :?: :wink: :)
Jag har testat kablarna och tyckte inte att de gjorde någon reel skillnad på min stereo. En granne hade lånat hem två kablar till sin cd/förstärkare och jag provade att koppla dem till ikemin och kolektorn. Bad nån klasskompis ha någon åsikt också men ingen av oss ansåg att det gjorde någon egentligen skillnad. Dock skulle det vara intressant att testa nu när jag fått lite roligare rum att spela i.

Min slutsats är alltså: Funkade inte sist och i mitt system men han som lånade hem kablarna tyckte de funkade hos honom så att de gör skillnad tror jag, däremot är det säkert olika stor skillnad i olika system och i olika rum...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 08, 2004 15:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Om någon tweakat med prylar under årens gång är det väl Linn.
Att rakt av påstå att det inte har betydelse ens för läckage till
andra kablar är väl lite att ta i. Detta kommer säkert att skilja från
anläggning till anläggnig. Men en sak är säker att bakom
en 5103, 2st aktiva 5125 och 5.1 system med aktiv front då
har man mer kablar än man trott var möjligt innan man började
sätta ihop prylarna. Det är så mycket att det är svårt att få det snyggt
utan att näkablarna passerar på farligt många ställen. Sen är de ju väldigt
långa vilket inte förbättrar saken.
Jag var helt inne på att bygga själv men vissa av alternativen som dykt
upp i denna tråd är så intressanta att jag förmodligen köper ett av dom
istället för att bygga (kanske provar att bygga en kabel i alla fall?).

En intressant synvinkel var den med Linn´s electrikal silver :-)
Jag ger 10 poäng till den som skrev det, mycket sant, heheheh!

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 02, 2004 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Intressant det här med nätkablar, diskuterade lite om detta på skivmässan i dag.
Är det någon som har konkreta förslag på vad man skall testa för kablar. Det borde ju finnas fler än Jorma och Supra, vad skall man använda för modell på förgreningsdosa? Såg att Supra hade någon avskärmad variant.

Är dom inte dyrare än dessa två modeller och ger en förbättring så skall jag nog prova.

Fler erfarenheter och synpunkter i ämnet efterlyses!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 02, 2004 18:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag sneglar lite mot Xindaks PC02 nätkabel, $48 på Cattylink.com, ligger på 4-4500:- i USA... :shock:. Gievtvis tillkommer frakt och ev moms, men samordnar man ett gruppköp till av den typ de gjorde på HIFI-forum kommer man undan rätt billigt tror jag.

Ska se vad utvärderingen säger om den, från dem som beställde den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 02, 2004 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jorma kan man väl få tag på hos RC om jag inte är helt ute och cyklar, är det någon som vet om dom har Supras kablar också?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 09, 2004 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Eventuellt så blir det en provkörning på strömkablar nästa helg, återkommer om resultatet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tyvärr så dröjer kabeltestet, har inte fått tag på några att låna hem ännu.
Skall göra nya försök inom en snar framtid.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited