selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 23:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
new order wrote:
Lejonklou wrote:
Jag håller med New Order om att kablar är viktiga för anläggningens prestanda. Däremot är jag starkt emot idén om matchning. En bättre kabel är alltid bättre, oavsett vad den kopplas till. Samma sak gäller för alla andra delar i anläggningen. Det enda man kan vinna med matchning är den slutliga känslan av att systemet är balanserat. Men det ruckar inte på någon rangordning mellan apparater.

Jag är tacksam att Linn inte har massor av signalkablar och svindyra högtalarkablar i sortimentet - det visar var de står och att de inte vill vara en del av den sjuka kabelbranschen. Enligt mig är det så här:
Många modeller = företaget vet inte vad de håller på med.
Fantasipriser = företaget vill bara tjäna pengar.

Det är med väldigt blandade känslor som jag själv håller på med kablar.
Då har vi inte riktigt samma syn på det hela.Jag tror att det går att matcha in kablar till en anläggning,Visst finns det som du säger bättre och sämre kablar,men även kablar som har lite olika karaktär.
Kan också i mångt och mycket hålla med dig om den sk. kabelbranchen,men jag tror även att det finns mycket kunnande inom den.Det är inte bara ormoljeprodukter.
Jag är lite kluven här. Vissa menar att kablar inte har någon som helst inverkan på ljudet bara de uppfyller vissa (enkla) kriteria. Andra satsar enorma resurser på att få exakt "rätt" kabel.

Frågan är, VAD är det som är "bättre och sämre" i en kabel och VAD är det som handlar om "olika karaktär"? Är det senare tonklang du menar? Jag kan förstå att man tex vill tämja en livlig diskant (beroende på tex lite för lite dämpning i rummet) med en kabel som är lite återhållen i det registret.

Annars håller jag nog med Lejonet, en bättre kabel bör per definition vara bättre i alla anläggningar. Egentligen bör varje apparat vara så bra den kan vara inom sina egna begränsningar och inte korrigera för andra apparaters tillkortakommanden. Å andra sidan kan ju matchning ge synergieffekter, 2+2=5 typ.....

Inte lätt att veta vilket ben man ska stå på :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Å den tredje sidan...
Om man resonerar lite filosofiskt så här på morgonen, som för min del startade en timma för tidigt*, så är ju alla apparater någon form av kompromiss. Det finns ingen ljudförmedlare som lyckas återskapa/återge det exakta skeendet som spelades in.

Det betyder att olika apparater kan vara lika bra men på olika vis - hängde ni med här? :-) Alltså, de kan i viss mån matchas så lyssnaren kan uppnå det som denne tycker är viktigast i en kompromisslösning.

Detta borde rimligen gälla kablar också.

Men återigen, man måste nog vara väldigt tydlig på vad man avser med "bättre" och "sämre" återgivning. Är man inte det så kan man prata förbi varandra på hur många forumsidor som helst :-)

Det måste inte innebära att man är 100 % överens om VAD som är bättre. Bara att meningen "när jag bytte från Y till X så blev genast ljudet bättre" är helt värdelös som information. Läsaren kanske rentav skulle tycka att ljudet blev sämre.

/ B

* Ni har väl inte missat att sommartiden är slut och klockan skulle vridas tillbaka en timma inatt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 13:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Håller med dig i ditt resonemang,Bill50x.Låter vettigt.Jag tror också på en slags synergi-effekt vid rätt matchning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
GForce wrote:
Jag ser två logiska svar på ovanstående orerande :)

1. Källan har större betydelse än kabeln. Det är mao bättre att lägga 10kkr mer på källan och bara 5kkr på kabel än att lägga 15kkr mer på bara kabel.

2. Linn har bättre källa (och ev kontroll) än de tillverkare som rekommenderar dyra kablar till sina anläggningar.
...
Logisk slutsats? Ja, jag tror det.
Bara att hålla med, utan förbehåll. Tänk att så kloka ord kommer från en nybörjare inom Linn... Dessutom har Lejonklou/Erik helt rätt i att en bra kabel är en bra kabel, punkt. Lyssnar man som en Linnist blir allt så mycket enklare och man slipper alla matchningsidéerna. Både bland kablar och övriga produkter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 21:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Clas wrote:
GForce wrote:
Vad kan K10 kosta per meter?
K10 kostar 48kr/m och K400 kostar 192kr/m. Till dessa priser tillkommer lödning och bananer. (BFA) (Priserna kommer från Tonläget.)

Skulle aldrig tveka att gå på K400 i praktiken kostar den 96k/m eftersom man splitar den. 2x5m K10 landar ungefär totalt på 700 kr medans 1x5m->2x5m K400 landar på 1200 kr. Känner till att du spräckt din budjet redan men att snåla på upploppet är bara dumt!

Ps: Splitad K400 kan du leva länge med, ända tills du vill aktivera.
Hmm, nu blev ju högtalarplaceringen sådan att jag klarar mig med 2x2m så det där med K400 blev genast mycket intressant (och billigt). Alltså, borde jag satsa på kontakterad K400 1x2m och "splitta" i mitten? Hör jag skillnaden på K20 och K400 på en classik?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
GForce wrote:
...
Hmm, nu blev ju högtalarplaceringen sådan att jag klarar mig med 2x2m så det där med K400 blev genast mycket intressant (och billigt). Alltså, borde jag satsa på kontakterad K400 1x2m och "splitta" i mitten? Hör jag skillnaden på K20 och K400 på en classik?
Absolut! Vill minnas att när den kom så jämförde vi mot dubbla (biwire) K20 på något enkelt som kanske Intek och Helix. Classik är ju bättre än det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
Lejonklou wrote:
Jag håller med New Order om att kablar är viktiga för anläggningens prestanda. Däremot är jag starkt emot idén om matchning. En bättre kabel är alltid bättre, oavsett vad den kopplas till. Samma sak gäller för alla andra delar i anläggningen. Det enda man kan vinna med matchning är den slutliga känslan av att systemet är balanserat. Men det ruckar inte på någon rangordning mellan apparater.

Jag är tacksam att Linn inte har massor av signalkablar och svindyra högtalarkablar i sortimentet - det visar var de står och att de inte vill vara en del av den sjuka kabelbranschen. Enligt mig är det så här:
Många modeller = företaget vet inte vad de håller på med.
Fantasipriser = företaget vill bara tjäna pengar.

Det är med väldigt blandade känslor som jag själv håller på med kablar.
Jag tror att Linn har använt sina kablar som ingångsvärden, dvs de har utgått från en tillräckligt bra kabel och nöjt sig med detta: Sedan har de kört med dessa, justerat filter mm med sina egna kablar som ingångsvärden. Det är därför det nästan alltid låter bäst med Linns egna signal- och högtalarkablar - systemmatchning på konstruktionsstadiets sluttamp helt enkelt.

Jag själv gick tillbaka till Linn bla eftersom jag var less på att trampa vatten i kabelträsket. Det blev bara mer och mer att lyssna på ljud och mindre på musiken :cry:

Imponerande att du håller ut och klarar vara så metodisk Fredrik när det gäller kabel!

/Zeedje

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 00:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Zeedje wrote:
Jag själv gick tillbaka till Linn bla eftersom jag var less på att trampa vatten i kabelträsket. Det blev bara mer och mer att lyssna på ljud och mindre på musiken :cry:

/Zeedje
Det är ju lite upp till dig själv,eller hur?Hur du själv uppfattar det hela.
Som Linnist så slipper man kanske kabelhysterin men det finns ju så mycket annat som går att uppgradera.Jag tror att Linnister lider precis lika mycket av "uppgraditis" som vi andra... :wink:

/n.o


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
new order wrote:
Jag tror att Linnister lider precis lika mycket av "uppgraditis" som vi andra... :wink:
Så sant som det är sagt.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 22:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Har nu bytt till K400 biwire. Jag gjorde ett köp-byte med herr Lejonklou och fick kablar som passar perfekt till bänken hemma.
Har hunnit lyssna på Queen greatest hits, en rätt bra inspelning faktiskt på 2 cd och det låter BRA! :D

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
GForce wrote:
fick kablar som passar perfekt till bänken hemma
Menar du verkligen att du fick tag på vita K400 också? :D :D :D

Roligt att du är nöjd! Det ska man vara med Linn. Jag postar ett par tips i din presentation. (Tänkte göra det här, kom på att det var OT.)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited