selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 19:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 22:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
Som det har varit en del snack om subchassis här på forumet- vad är det egentligen som är skillnaden på pre cirkus och cirkus?

som jag förstår det är cirkus subchassit en ny konstruktion- men vilka delar, och hur?

sitter själv med en pre cirkus variant- och skull kunna tänka mig att skruva lite på den innan jag har råd till en crikus- därför vill det vara intressant att förstå hur linn valde att optimera sin konstruktion.

mina slutsatser hittills är att man vill ha en bottenplatta som är så

a/ lätt
b/ styv
d/ "död"
som möjligt.

styv för att transportera alla rörelser exakt från pickup till skiv tallrik. lätt för att inte ackumumulera energi och på det sättet hindra a/ samt skapa interferens svängningar och "död" för att inte introducera självsvängningar eller resonoans-

själv tycker jag att grundkonstruktionen verkar ha två uppenbara svagheter i subchassit (stål) samt tonarms plattan. man har valt en löning som funkar skitbra f¨ro att det är styvt, och inte allt f¨ro tungt, men gör det nödva¨ndigt att introducera ett dämpande mellanlager (tonarmsplattan) för att inter vidareföra vibrationer mellan tonarm och bottenplatta. detta mellan lager gör att lösningen inte är så styv som möjligt, samt adderar vikt och en ekstra mikrofoni ingång (plattan mottar ljudvågor). en ideal lösning borde inte behöva tonarmsplattan för dämpning.

har möjligtvis en del ideer hur detta skulle kunna göras bättre- det innefattar dock inte akryl- som är allt för icke styvt för att bevara grundkravet i LP12- styvhet och klarast möjliga fysiska kontakt mellan tallrik och arm/pickup.

så- tacksam för input. om cirkus och ideer.

apropå- inte intresserad av en "detta är linn och det kan inte förbättras av andra än linn" diskussion. låt den fortgå i andra trådar :)

mvh

jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Enklast är att du tittar på dem. Men kortfattat:
Första subchassiet - pressad plåt
Andra subchassiet - pressad plåt med punktsvetsad förstärkningsbalk (ringer inte när man slår på det, låter klonk)
Tredje subchassiet - pressad plåt med limmad förstärkningsbalk (ringer när man slår på det - och låter mycket bättre)

På samtliga ovanstående är lagerhuset fastskruvat endast i subchassiet, förstärkningsbalken har ett stort hål som går runt lagret.

Cirkus subchassie - ett rejält förstärkt lagerhus skruvas fast i både subchassie och förstärkningsbalk (som först limmats ihop, ringer länge med en ren fin ton). Denna idé provade faktiskt Linn tidigt i LP12:ans historia, men som de först utformade det hela så lät det tydligen sämre än att skruva lagret i endast subchassiplåten. Idén lades därför ner och återuppväcktes typ 10 år senare. Och i den hårda konkurrensen från CD-formatet släpptes Cirkus (som är ett kit innehållande ovanstående samt innertallrik&tapp, fjädrar, bussningar, tonarmsplatta och skruvar).

Förutom ovanstående har diverse andra ändringar gjorts - olika lim har använts, delarna har målats med olika färger, balken har blivit större.

Kommentarerna kring huruvida subchassiet ringer när man håller det i lagerhuset, fritt i luften, lade jag till för att poängtera att det hittills inte funnits något samband mellan 'ringer' och 'låter inte bra'. Snarare tvärt om.

Förresten har mig veterligen ingen på detta forum någonsin uttryckt åsikten "detta är linn och det kan inte förbättras av andra än linn". Det enda jag och några andra har sagt är att man måste ha en fungerande metod för utvärdering om man ska kunna förbättra något.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 22:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
tack för en bra genomgång
intressant

som vanligt är det hela bra mkt mer komplext då man sa¨tter sig in i det- detta redan inna man börjar med detaljerna.
jag har bara en LP12:a att titta på- utan cirkus så hjälpen är ovärderlig- får väl titta på bilder på nätet för att få en bättre förståelse.

ang ringningen är det intressant att den "ringande" l¨sningen låter bättre. i och med att man har en dämpande armboards platta är iofs intr ringningen ett problem då den snabbt dämpas ut där.

det känns som en oren lösning-men återigen som sagt genom prövad.

ang linn dogmatiken var det inte en pik gentemot dig- skulle varaunderligt mot en kille som (framgångsrikt) vigt stora delar av sin gärning åt just förbättringar av linn :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har inte uppfattningen att subchassiet ringer när det sitter monterat i spelaren. Det vilar ju i 3 hörn på gummibussningar med en stor vikt i mitten. Ta bort bottenplattan och undersök. Ett stetoskop kan vara användbart - det finns riktigt billiga att köpa på Clas Ohlson (tror jag det var).

Tanken med tonarmsplattan och dess fäste är att alla låga frekvenser ska gå rakt igenom och finnas överallt samtidigt = ingen signal ur pickupen. Men i de höga frekvenserna blir det tydligen problem och där måste ett filter in, någonstans i systemet tallrik-lager-subchassie-arm-pickup. Om den nu måste finnas är det väl naturligt att förlägga den mellan arm och innerchassie för att tallrik och pickup ska få var sin stabil plattform med filtret som en "HF sink" mellan de två. Eller är jag helt låst i tankebanorna?

Det går i vilket fall säkert att göra en mer exakt lösning än den nuvarande, som du säger så känns den "oren" i jämförelse med övrig precision (ingen kan se hur tallrikar och lager tillverkas utan att häpna). Min gissning är att Linn släpper ett aluminiumsubchassie där tonarmen monteras direkt, via någon dämpring eller liknande. Men det är bara en gissning.

Blir det enbart i form av en helt ny superdyr spelare så blir jag sur.

Kanske får vi svar imorgon? Spännande!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 00:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
apropå lp13...

tonarmsplatta ut- stål ut- alu in- resonansfritt och styvt
låter bra.

och uber dyrt- men varför inte skruva ihop sig en mellan komponent?

tål att tänkas på


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited