Som det har varit en del snack om subchassis här på forumet- vad är det egentligen som är skillnaden på pre cirkus och cirkus?
som jag förstår det är cirkus subchassit en ny konstruktion- men vilka delar, och hur?
sitter själv med en pre cirkus variant- och skull kunna tänka mig att skruva lite på den innan jag har råd till en crikus- därför vill det vara intressant att förstå hur linn valde att optimera sin konstruktion.
mina slutsatser hittills är att man vill ha en bottenplatta som är så
a/ lätt
b/ styv
d/ "död"
som möjligt.
styv för att transportera alla rörelser exakt från pickup till skiv tallrik. lätt för att inte ackumumulera energi och på det sättet hindra a/ samt skapa interferens svängningar och "död" för att inte introducera självsvängningar eller resonoans-
själv tycker jag att grundkonstruktionen verkar ha två uppenbara svagheter i subchassit (stål) samt tonarms plattan. man har valt en löning som funkar skitbra f¨ro att det är styvt, och inte allt f¨ro tungt, men gör det nödva¨ndigt att introducera ett dämpande mellanlager (tonarmsplattan) för att inter vidareföra vibrationer mellan tonarm och bottenplatta. detta mellan lager gör att lösningen inte är så styv som möjligt, samt adderar vikt och en ekstra mikrofoni ingång (plattan mottar ljudvågor). en ideal lösning borde inte behöva tonarmsplattan för dämpning.
har möjligtvis en del ideer hur detta skulle kunna göras bättre- det innefattar dock inte akryl- som är allt för icke styvt för att bevara grundkravet i LP12- styvhet och klarast möjliga fysiska kontakt mellan tallrik och arm/pickup.
så- tacksam för input. om cirkus och ideer.
apropå- inte intresserad av en "detta är linn och det kan inte förbättras av andra än linn" diskussion. låt den fortgå i andra trådar
mvh
jonas