selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 18:26 
Site Admin
Site Admin

Råkade hitta den här sajten när jag surfade runt: http://www.magnatune.com/

Konceptet verkar vara: man kan förhandslyssna på ALLA hela låtar från alla album kostnadsfritt. Om man gillar det man hör köper man till ett pris man själv bestämmer, och 50% går rakt till artisten. Man kan välja bland en hel uppsjö med format, däribland FLAC, WAV, MP3, AAC...det finns även möjlighet att få en riktig CD hem i brevlådan om man vill.

Om man använder mediaspelaren amaroK finns hela magnatune-biblioteket integrerat, bara att klicka och lyssna :)

Här förklaras hur och varför magnatune funkar som det gör.
http://www.magnatune.com/info/whynotevil
http://www.magnatune.com/info/why

Jag minns att jag skrev några inlägg på ett forum för ett tag sen om min syn på hur en online-musikbutik ska funka. Magnatune verkar vara resultatet av någon som läst det och gjort något ännu bättre av det :) Hoppas att det här lyckas, och att framtiden ser ut så här!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Får kolla lite. Fanns ju många artister, men frågan är vad allt är...

Visst är konceptet bra och helt i rätt riktning (om jag förstått det hela rätt). Ungefär så som olaglig nerladdning har fungerat för min del, de senaste 10 åren :wink:

Fast visst är det bra med ett lagligt alternativ också. Jag tror faktiskt vi kommer att se en förändring bland mp3-nissarna om nåt år. När jag började med musik så var det genom mp3-musiken. Jag lyssnade på allt möjligt och samlade på mig enorma mängder musik. Över 100 skivor med mp3-musik har jag på vinden, vilket motsvarar 1100-1500 fulla musikskivor.

Sen blev jag LESS! Upptäckte att det finns annat än "en massa musik". Så jag började köpa allt mer musik på CD istället. Jag hoppas att många av dagens personer som är "nybörjare" på området går samma väg som jag. Det skulle bli en väldigt positiv utveckling för skivförsäljningen iaf 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter nu och provlyssnar på Magnatune och det går relativt snabbt och man provlyssnar i 128kbps mp3or som webcast. Låter helt okay faktiskt så här i datorns hörlurar.

På prov gick jag in och kollade vad det skulle kosta att beställa en skiva. Blev inte så billigt liksom.... speciellt inte när man bara tycks kunna beställa en skiva åt gången. Man tycks betala samma "fee" för tillverkning och frakt för VARJE skiva man köper?

Ett tips är att ni kan ladda ner och spara en playlist för ett helt album. Bara att starta playlisten och skivan spelas upp under förutsättning att ni är online.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 14:07 
Site Admin
Site Admin

equi2 wrote:
Får kolla lite. Fanns ju många artister, men frågan är vad allt är...
Ja, nackdelen är ju självklart att artistutbudet inte är det man är van vid. De stora etablerade artisterna ligger ju givetvis inte på såna här uppstartsgrejer. Av det jag lyssnat på hittills verkar det dock som att de är relativt kräsna i vad de plockar in, självklart faller inte allt (dock mycket!) en in i smaken, men det är bra och seriöst inspelad musik utan tvekan.
Quote:
Visst är konceptet bra och helt i rätt riktning (om jag förstått det hela rätt). Ungefär så som olaglig nerladdning har fungerat för min del, de senaste 10 åren :wink:

Fast visst är det bra med ett lagligt alternativ också. Jag tror faktiskt vi kommer att se en förändring bland mp3-nissarna om nåt år. När jag började med musik så var det genom mp3-musiken. Jag lyssnade på allt möjligt och samlade på mig enorma mängder musik. Över 100 skivor med mp3-musik har jag på vinden, vilket motsvarar 1100-1500 fulla musikskivor.

Sen blev jag LESS! Upptäckte att det finns annat än "en massa musik". Så jag började köpa allt mer musik på CD istället. Jag hoppas att många av dagens personer som är "nybörjare" på området går samma väg som jag. Det skulle bli en väldigt positiv utveckling för skivförsäljningen iaf 8)
Ja, precis. Jag har också hållit på i ~10 år eller kanske till och med mer (när kom mp3 egentligen?). Känner mycket väl igen mig i den där högen med ett hundratal mp3-skivor 8)
Anledningen till att man laddar ner olagligt är ju att det inte finns något vettigt alternativ. Därför tycker jag det är kul med ställen som verkar ha fattat att det handlar om att tillhandahålla just såna alternativ istället för att försöka straffa användare som inte går med på hutlösa villkor. Och precis som du säger så vore det ju kul om det ger resultat på så vis att fler 'råtankare' börjar upptäcka nya grejer.
Det är visserligen mycket som ska hända innan det börjar ta skruv på riktigt dock. Killen som grundade Magnatune skrev att en av orsakerna till det var att han var så less på all radio som lirade enbart totalt ointressant musik. Jag skulle dock gissa att majoriteten av befolkningen i landet tycker att radio har ett helt okej utbud, annars skulle de väl satsa på annat (eller?).
Quote:
På prov gick jag in och kollade vad det skulle kosta att beställa en skiva. Blev inte så billigt liksom.... speciellt inte när man bara tycks kunna beställa en skiva åt gången. Man tycks betala samma "fee" för tillverkning och frakt för VARJE skiva man köper?
Ja, fördelarna blir ju uppenbarligen inte lika många om man köper en fysisk CD. Jag kan inte klandra dem för det direkt, även om det ju är synd. Samtidigt tror jag att man i det långa loppet får bita i det sura äpplet och inse att CD är på väg bort, och kommer ersättas av musikfiler som laddas ner. Utifrån det perspektivet ser jag väldigt mycket hellre en sån här tjänst, som låter användaren själv välja vilket format han/hon vill ha det i, snarare än nån iTunes-aktig sak som kör med proprietära format som degraderar ljudkvalitén.

Men visst känner jag också att det är roligare att ha en fysisk CD istället för några filer på hårddisken...

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00