Bill50x wrote:
Sheraton var nog ett undantag. Men det lät ruskigt dåligt. Jag tog med mig ett par kamrater som inte har mycket hifi på hjärnan men som tyckte det var kul att lyssna på nåt bra. Dom undrade om jag inte var riktigt klok som tyckte dom skulle lyssna på Linn....
Jag har hört Komri i några andra sammanhang, även de största systemen som kostar som en bättre BMW. Imponerande ja. Rent, stort, tydligt. Men illusion av verklig musik? Mjae... Inte bättre än grejor som kostar 10-delen, sorry.
De du hört har inte varit rätt uppställda antagligen.
Är ju just att Komri INTE imponerar som är så bra.
När Linn är som bäst så låter det ICKE "superHIFI".
Vilken livekonsert har du varit på där du tycker, WOW så BRA det låter?
Jag menar...riktigt
GRYMT bra är det då det
bara är musik man tänker på.
Skillnaden mellan Akurate o Komri är att en låter snyggt o svänger som tusan, den andra är bara musik. Komri låter rätt mediokra (nåja, viss överdrift) vid en snabb lyssning, men om man lyssnar noga upptäcker man fler detaljer, mer soundstage, mer "HIFI" -men man tänker inte på det.
Har haft en del vänner hemma som nu hört båda systemen.
Med aktiva Akurate/345 subben var det "JÄKLAR vilken grymt bra stereo, och vilka bra plattor".
Med Komri är det bara "den plattan ska jag köpa, NU".
De låter så "icke" att det nästan kan bli trist. Nästan så man saknar lite konstgjord "sparkle". (ja ni fattar)
Men musik som tidigare lät "superstereo i vardagsrummet" låter nu som de spelar där. Tydligast är det om man går omkring i huset.
Vad vill jag säga med detta?
Jo - Tune dem är att bortse ifrån hur det låter o gå på musiken.
Men det är lätt att gå bort sig o lyssna på hur det låter! Tro mig jag halkar dit ibland
Lustigt nog blir HIFI parametrar
också bättre om man följer tune dem
Inte på en gång men efter en korrekt tune dem av högtalare brukar allt falla på plats vid sista småjusteringarna.
Håller med dig om att Linn inte längre är lika prisvärt (trist) o att top of the line systemen är överprisade.
O visst är tune dem inte enda sättet att utvärdera anläggningar, jag vill också att det låter "bra" o låter "Live".
Men tune dem
är grunden.