selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bäst= Peter Lemarc, vilken nerv vissa av hans plattor har.
Sämst= Yngwie Malmsteen= Gillar egentligen musiken, men har de mickat upp i en kaffeburk?

Bäst o sämst är ju kanske lite löjliga ytterligheter, samt att mina förslag, är nog bara en i mängden. Men som ni anar, menar jag bra och dåliga produktion.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns många bra produktioner och mycken bra musik. Men det är de dåliga som på något sätt sticker ut. Jag undrar hur mycket bra musik jag aldrig lyssnar på därför att ljudet är så kass. Jo, jag vet att jag kanske är på fel forum när jag menar dist, ljudbild och sådant. Men det kan inte hjälpas. Det räcker inte med fart och glöd, tune-dem och hela rasket. Om ljudet är en pina stänger jag av i alla fall.

Håkan Hellström tex har kasst ljud på sina skivor. Magnus Uggla likaså, med två undantag. Dels hans första LP "Om Bobbo Viking" från 1975. Då var han ny och okänd och ingen ville väl lägga pengar på att mastra sönder musiken. "Godkänd pirat Live" är faktiskt också helt OK och där står Uggla själv för mixningen. Framför allt maxisingeln i 45 varv som bildar dubbel-lp´ns 4 sida är av mycket bra kvalité.

Kent ja. Joakim Berg kan antingen inte artikulera eller så sköter mixaren sitt jobb urdåligt. Jag satt ett tag med låtar på svenska och engelska som hade samma titel och när jag försökte sortera dom fick jag lyssna länge och noga för att höra vilket språk han sjöng på!

Jokke blev förresten sur på att en recensent gav positiv kritik på då nya skivan Döden & Jag. Jokke menade att recensenten inte kunde bedöma detta eftersom texterna var det viktiga och texthäftet inte medföljde recensionsexemplaren!

Alltså, om nu texterna är så dj-a viktiga, varför sjunger han inte så man hör texten?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hellström har jag otroligt svårt för. Musiken o killen ger mig utslag på kroppen.
Kass produktion...så väntat från en kille som han. Allt han gör ser ut att slarvas fram.
Kent är ivarjefall bra men JA, låter rätt grötigt. En av få plattor som är mer njutbar på mindre högupplösta system. Fast sista låten på V&A, är av audiofilkvalitet. Man hör att de inte mixat sönder den som på de andra låtarna...
Men Uggla dålig produkion?
Nääääääää!

Bra brukar Sting, Van M vara.

Intressant nog brukar det som låter "bra" på enklare system, visa sig vara rätt kass på toppsystem - o tvärt om!
obs, snackar LJUD nu

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hellström har jag otroligt svårt för. Musiken o killen ger mig utslag på kroppen.
Kass produktion...så väntat från en kille som han. Allt han gör ser ut att slarvas fram.
Kent är ivarjefall bra men JA, låter rätt grötigt. En av få plattor som är mer njutbar på mindre högupplösta system. Fast sista låten på V&A, är av audiofilkvalitet. Man hör att de inte mixat sönder den som på de andra låtarna...
Men Uggla dålig produkion?
Nääääääää!

Bra brukar Sting, Van M vara.

Intressant nog brukar det som låter "bra" på enklare system, visa sig vara rätt kass på toppsystem - o tvärt om!
obs, snackar LJUD nu
Hmmm. Nä, Kent är inte njutbarare på mindre högupplösta system. Skillnaden är att på bättre system så hör man VAD som är fel...

Uggla ÄR kass. Men kanske inte produktionen. Men det som man hör vid avspelning. Om det är produktion, mixning eller mastering låter jag vara osagt. Men de flesta av hans skivor är urdåliga. "Livets Teater" är dock en suverän skiva enligt min åsikt. I kontrast till Ugglas egen åsikt. Men då menar jag inte teknisk kvalitet, för den suger. Men bättre än många andra Uggla-produktioner....

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev lite osäker...
Snackar vi ljud eller tune dem i denna tråd.
Baserat på de första inläggen så är det ljud. Det är ivarjefall det jag menar i mina inlägg.

Musikalliteten brukar ju finnas överallt, krävs bara en entry level Linnrigg för att inse det (ibland dyrare)

Bill, förklar vad du menar med Uggla.
Är det kass artist men inte produktionen?
Sedan säger du att teknisk kvalitet suger - hur går det ihop med att produktionen är ok?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, förklar vad du menar med Uggla.
Är det kass artist men inte produktionen?
Sedan säger du att teknisk kvalitet suger - hur går det ihop med att produktionen är ok?
Hehe, lite svamlig var jag nog när jag nu läser så här i efterhand :-)

Alltså. Nästan alla Ugglas skivor låter kass. Men VAR dom börjar låta illa vet jag inte, om det är redan vid inspelningen, om det blir vid mixningen eller om man förstör det hela vid mastringen.

Några skivor låter dock mindre dåligt, kanske till och med hyggligt bra. Dessa är som jag skrev tidigare Godkänd Pirat Live (inkl maxi-singeln) och Om Bobbo Viking.

Livets Teater är ljudmässigt inte speciellt bra den heller. Min poäng här var att inte heller Uggla själv gillar den, fast då på musikaliska grunder. Personligen tycker jag dock att den är en av hans bättre även om åldern börjar ta ut sin rätt...

Sådärja, nu blev det lite tydligare, väl?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 18:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ur minnet bara: "Fire" från plattan "Time to kill" med Sophie Zelmani / produktion Lars Hallapi, vilket sätt att avsluta en platta :)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 18:15 
Site Admin
Site Admin

Ja, Zelmani ja...det är ett mysterium hur hennes "Sing & Dance" kunde gå igenom hela produceringsprocessen utan att någon la märke till att det finns ett högfrekvent pip som ligger och låter under hela skivan! Bra skiva, men med ett par inte så förlåtande högtalare och ett par relativt unga öron hörs det där pipet ganska tydligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sämsta ljud någonsin på en skiva med svenska artister måste vara Ceasar Palace första skiva. En sån hemsk gröt!

Det mesta med ABBA låter också förskräckligt. Ironiskt nog finns något TV-inslag där de är och filmar när ABBA spelar in, TV-folket har antagligen bara hängt in en mikrofon någonstans i lokalen, tjejerna gör ett sångpålägg och det låter gudomligt bra! Men på den färdiga skivan är det sen helt bedrövligt...

Bäst är nog tidiga Monica Zetterlund, mens det fortfarande var mono, och på vinyl, förstås!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Det mesta med ABBA låter också förskräckligt. Ironiskt nog finns något
Michael B Tretow är en idiot, alla gamla ABBA LP:s låter skit.
Inklusive Chess och andra av hans produktioner. (tyvärr)
Det mest slående är just nåt spår på chess eller phantom of the opera-skivan som börjar "oprorocessat=underbart" men som naturligtvis blir totalförlamat
så fort studiopåläggen och MbT "startar".

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Det mesta med ABBA låter också förskräckligt.
var det inte då de började mixtra (förstöra) med en massa pålägg för att senare gå över till digitalt?
Många plattor från dessa åren låter rätt illa...

ABBAs inspelningar låter ivarjefall klart bättre än Kent´ men HELT klart varierar de otroligt mycket i kvalitet. Vissa ABBAlåtar låter skitbra, vissa är sämre.

Kent låter mer "lika illa hela tiden" liksom.

Kul att konstatera att tråden inte är speciallt lång, på "lyssna på vattendroppar forum" blir dessa trådar LÅNGA.
Musikalitet vinner över ljud!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Det mesta med ABBA låter också förskräckligt.
var det inte då de började mixtra (förstöra) med en massa pålägg för att senare gå över till digitalt?
Många plattor från dessa åren låter rätt illa...

ABBAs inspelningar låter ivarjefall klart bättre än Kent´ men HELT klart varierar de otroligt mycket i kvalitet. Vissa ABBAlåtar låter skitbra, vissa är sämre.

Kent låter mer "lika illa hela tiden" liksom.

Kul att konstatera att tråden inte är speciallt lång, på "lyssna på vattendroppar forum" blir dessa trådar LÅNGA.
Musikalitet vinner över ljud!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 09:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
"lyssna på vattendroppar forum"
:D :D :D :D

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00