selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jazz i Luleå
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett smått jazzintresse eller vad man ska kalla det har växt fram. Är som vanligt ganska dåligt med live-musik här i Luleå. Lokala ungdommar spelar ibland. Finns en del intressant, men många gånger skulle dom behöva växa musikaliskt och ljudmässigt en hel del innan jag kan njuta av ett liveframträdande.

Däremot tycks vi ha en rätt stor jazzscen här uppe. Norrbotten Big Band har jag nu sett flertalet gånger, med många gästartister (Putte Wickman, Linda Pettersson, Tomaz Stanko, Blacknuss, Etta Cameron, Georgie Fame...)

Även lite annat har det hunnit bli. Kollade runt lite och köpte till mig och flickvännen ett medlemsskap för ungdommar upp till 25 år i Jazz Föreningen Luleå. Vilket gör att jag kan köpa biljetter för 15:- till deras arrangemang :lol:

Första konserten blev i fredags 6/10 då vi var på Sofia Pettersson med band + förbandet Tasty från Luleå.

Tasty bestod av fem unga killar som spelade en trevlig och lekfull blandning. Svängde på väldigt bra må jag säga. Helt klart något jag kan se igen om tillfälle ges. Lite Herbie Hancock spelades bland annat... Jag som är så dålig på artister och stilar inom denna typ av musik, skulle väl vilja säga att det var "funkigt" eller nåt i den stilen :oops:

Sofia Pettersson då? Ja hon kunde sjunga vackert, det kunde hon. Hon var defenitivt inte dålig, men jag kunde inte riktigt ta henne till mitt hjärta. Jag upplevde en brist på personlig karaktär i rösten, att hon borde vara med ödmjuk mot sin publik, att hon inte kändes så "tight" med bandet och att hon borde ha lite mer koll på mellansnacket. Mycket kritik, men det var inte så att dessa parametrar förstörde hela konserten.

Nej hon hade sina ljusa punkter då allt satt perfekt. Som publik vill jag dock att hon vet vilka låtar dom ska spela, att hon inte påstår att Piteå och Luleå är samma plats och att "låten finns med på skivan som ni sen ska köpa"....

Attachments:
File comment: Sofia
IMG_7878n.jpg
IMG_7878n.jpg [ 28.78 KiB | Viewed 737 times ]
File comment: En stycke basist
IMG_7877n.jpg
IMG_7877n.jpg [ 20.51 KiB | Viewed 733 times ]
File comment: Sofia Pettersson m.fl.
IMG_7874n.jpg
IMG_7874n.jpg [ 17.79 KiB | Viewed 735 times ]
File comment: Tasty
IMG_7873n.jpg
IMG_7873n.jpg [ 21.89 KiB | Viewed 735 times ]

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevlig rapport equi2, har aldrig hört Sofia tidigare,
låter som en ny stjärna.
Men riktigt kul att du delade med dig av lite bilder oxå, mer sånt här vill ja se :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkar som att Sofia varit med ett tag iaf... 3-4 skivor har hon hunnit med. Skulle ha spelats en del på radio och utomlands också om jag förstod det rätt. Lite popigare i stilen. Faller nog in lite i samma fack som Eva Cassidy, Melua, Norah Jones - alltså lite mer mainstreammusik än tyngre jazz.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00