selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: EST i Visby
PostPosted: Fri Sep 29, 2006 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var igår på ytterligare en i raden av livespelningar med Esbjörn Svensson Trio. Såg dem för första gången för knappt 10 år sedan och än så länge har jag inte blivit besviken. :D EST är ju alltid en upplevelse att se live och igår bjöd de på drygt 2½ timme fylld av deras härliga melodiska, intensiva och extremt fokuserade moderna jazz. Tighta som aldrig förr bjöd de både på låtar från deras tidigare skivsläpp samt den knappt veckogamla "Tuesday wonderland". Även om alla tre är fantastiska musiker är det nog ändå Magnus Öström på trummor som är min personliga favorit. Han spelar med en fantastisk känsla och ett enormt driv. Det känns som att han hela tiden ligger mikrosekunder före Dan (bas) och Esbjörn (piano). För er som inte sett EST live tidigare, kan jag bara varmt rekommendera ett koncertbesök!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 29, 2006 14:30 
Moderator
Moderator

Hur är nya skivan?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 29, 2006 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första genomlyssningen inatt var kanske ngt färgad av koncertupplevelsen :D, men den levde i alla fall upp till tidigare ställda förväntningar! Skall försöka luxera mig från jobbet nu och då blir det EST och espresso som gäller! Får komma med en närmare analys senare.

Koncerten påminnde mig ytterligare en gång att det är ett par Keltik jag skall ha där hemma! Även om mina Keilidh drivs av tre Kloutar, saknas den där livekänslan som Keltikarna förmedlar! :twisted: Det "enda" som saknas är 20-30000 och ett par lediga Keltik i valnöt...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Hur är nya skivan?
Ok, har nu lyssnat igenom EST:s senaste alster ett antal gånger och kan bara konstatera att den ytterligare befäster deras position. Med första spåret går de direkt på knock-out! Efter ca 1 minuts vackert pianospel av Esbjörn kommer trummor och bas in med ett enormt rock-ös som gör att man nästan lyfter från soffan. :D Spelet på denna och andra mer rockinfluerade låtar påminner faktiskt bitvis om bla Radiohead och Sigur Rós!

På titelspåret "Tuesday wonderland" är EST i sitt esse med en härlig melodi och ett fantastiskt driv. Skivan består som vanligt av både lite mer traditionella spår där EST visar vilken tradition de kommer ifrån samtidigt som de på vissa spår dyker djupt ner i diverse elektroniska effekter på ett sätt som gör att musiken helt klart ligger närmare pop/rock än jazz.

Med "Tuesday wonderland" förfinar EST ytterligare sitt karakteristiska sound på ett alldeles ypperligt sätt! Skivan kan starkt rekommenderas både till tidigare frälsta och andra nyfikna!

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00