selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bytte titel eftersom bra trummisar också finns.. / Sony

Lyssna på Fleetwood mac´s skivor från den senare delen av -70 talet ( speciell rumors) och fundera hur man kan få ett par pukor att låta så slappt och trött.
Lyssnade igår igen bara för att skivan är så bra i övrig men pukorna låter som om man släppt på skinnen samt stoppat in 8 kuddar i varje.

Last edited by stranna on Tue Jun 20, 2006 10:01, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Jun 20, 2006 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Lyssna på Fleetwood mac´s skivor från den senare delen av -80 talet ( speciell rumors) och fundera hur man kan få ett par pukor att låta så slappt och trött.
Lyssnade igår igen bara för att skivan är så bra i övrig men pukorna låter som om man släppt på skinnen samt stoppat in 8 kuddar i varje.
Det var en hel del synthtrummor på 80-talet, men det hör du säkert om det är. För oftast blir kasst ljud då.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 10:13 
Site Admin
Site Admin

En stor orsak till att jag inte gillar särskilt mycket musik från 70-talet är just trumljudet. Jag står inte ut med virveltrummor som låter "fpt" (säg det högt så låter det riktigt likt!). Nästan lite synd, för det är mycket musik som är väldigt bra i sig men som i mina öron förstörs av trumljudet. :(

PostPosted: Tue Jun 20, 2006 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
stranna wrote:
Lyssna på Fleetwood mac´s skivor från den senare delen av -80 talet ( speciell rumors) och fundera hur man kan få ett par pukor att låta så slappt och trött.
Det var en hel del synthtrummor på 80-talet, men det hör du säkert om det är. För oftast blir kasst ljud då.
Menade -70 talet :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå "trumljud", så lyssnade jag på en John Mellencamp-platta igår. Har inte lyssnat på honom på ett tag, men hade bla ett svagt minne av att Kenny Aronoff var en schysst trummis.

Kan bara konstatera att killen kan sina grejer! Suveränt driv och underbart "trumljud"! :D

PostPosted: Tue Sep 26, 2006 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bara hålla med. Köpte Rumors för ett par år sen och var riktigt glad över att jag hade hittat CD:n. Men blev rejält besviken när jag hörde den första gången. Det var faktiskt så illa att jag funderade på att sälja den till en second hand butik här i stan. Kom till sans igen efter ett tag och den står kvar i CD skåpet fortfarande men den spelas inte speciellt ofta.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 22:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Här blir man ju lite nostalgisk.

Plockade fram min första jazzrock-skiva inköpt -74, Spectrum med Billy Cobham. Snacka om härligt driv i trummorna, Tommy Bolin gör ett bra jobb på gitarren. Bra ljud är det på trummorna dessutom...

Kommer ihåg när han kom till Barowiak i Uppsala och spelade, måste ha varit 85-86 någongång. Grymt trevlig konsert.

Det är få musiker som har betytt så mycket för mitt musikintrese som han, tror jag har alla på vinyl.

Kanske ska byta namn på tråden till bra trummisar :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 23:09 
Site Admin
Site Admin

PerK wrote:
Kanske ska byta namn på tråden till bra trummisar :D
Tänkte just på detta när jag läste inläggen också stod det i klartext längst ner :D

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00