selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 15:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bytte till en lämpligare titel // Sony

Hm....detta kanske inte hör till här men jag måste skriva och avreagera mig ändå :evil: Är det fler än jag som upplever att man blir illa behandlad när man går in i en butik som inte säljer Linn ?? Var in på RC ljud och bild i Umeå och kikade lite och när det kom fram att jag hade Linn hemma så vart det genast totalt ointressant att hjälpa mig och otrevligt bemötande.....jobbar själv som säljare så jag blir så förbannad när man behandlar kunder så!!!

PostPosted: Thu Sep 14, 2006 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
Hm....detta kanske inte hör till här men jag måste skriva och avreagera mig ändå :evil: Är det fler än jag som upplever att man blir illa behandlad när man går in i en butik som inte säljer Linn ?? Var in på RC ljud och bild i Umeå och kikade lite och när det kom fram att jag hade Linn hemma så vart det genast totalt ointressant att hjälpa mig och otrevligt bemötande.....jobbar själv som säljare så jag blir så förbannad när man behandlar kunder så!!!
Tråkig upplevelse. På vilket sätt reagera dom?

PostPosted: Thu Sep 14, 2006 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Classic wrote:

Ovilja att hjälpa till helt enkelt! Dom kanske kände sig "hotade" att dom hade sämre produkter....vad vet jag.....

PostPosted: Thu Sep 14, 2006 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
ed wrote:
Classic wrote:

Ovilja att hjälpa till helt enkelt! Dom kanske kände sig "hotade" att dom hade sämre produkter....vad vet jag.....
Ja det är nog en bra analys, så reagerar vissa, känns ju trisst när de inte kan bara prata sig varma för deras produkter som de förhoppningsvis tror på.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just när det gäller RC Ljud & Bild samt stereokompaniet så finns det en historia av groll emellan de två. Stämningen blev troligen inte speciellt mycket bättre artikeln i TSURR för nåt år sedan .. :). Så, jag tror inte att det du upplevde nu stämmer överens på någon annan stereobutik i Sverige, dvs det är inte generellt för icke-Linn-butiker.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, generellt är det väl inte. Men när jag snurrade runt i diverse hifibutiker i Göteborg runt 1993 kunde man bli illa bemött om man nämnde att man gillade Linns idé om hur hifianläggningar bör bedömas. T.ex. blev jag hånad på Ågrens för att jag tyckte att Lingo verkade vara en bra produkt, på Hifi-stället utbrast man att "Hos oss är Linn en svordom", och på Radiolagret avfärdade man mig som ej seriös spekulant så det var nog lika bra att jag gick. Möjligen spelade min låga ålder in för bristen på respekt i bemötandet (jag var då 14-15).

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan också bero på att vissa bokstavstrogna Linn-anhängare redan varit inne i butikerna och mässat sina idéer :-)

Troende, av vilken sort det än må vara, kan faktiskt vara ganska tröttsamma. Nu säger jag inte att ni kära Sellerister är sådana, men har man som säljare råkat ut för sekterister kanske man drar öronen åt sig om det dyker upp fler som är misstänkta sådana.

Detta som en förklaring, inte ett försvar. En säljare som inte behandlar sina möjliga kunder med respekt ska definitivt byta jobb!

Jag måste nog säga att hifi-handlare i gemen är mycket vänliga och tillmötesgående. Att dom har sina idéer och ibland är lite nördiga, det får man ta. Ofta bjuds det på gott kaffe, säljaren bär omkring tunga högtalare, dom spelar musik som dom själva inte gillar osv. Dessutom gör dom det med ett leende och med kunskapen om att hälften bara fördriver en stund av dagen med lite lyssning och den andra hälften går hem och surfar efter lägsta pris...

OM en säljare beter sig dumt, berätta det! Han/hon kanske reagerar omedvetet. Att en säljare tror att slaget är förlorat bara för att man har en Linn-ägare framför sig tror jag inte på. Varför går Linn-ägaren in i en butik om man inte är intresserad? Eller är det så att Linninisterna bara går in i alternativa butiker för att få sin fina anläggning hemma bekräftad? Det tror jag inte heller...

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 20:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

daniel.n wrote:
Just när det gäller RC Ljud & Bild samt stereokompaniet så finns det en historia av groll emellan de två. Stämningen blev troligen inte speciellt mycket bättre artikeln i TSURR för nåt år sedan .. :). Så, jag tror inte att det du upplevde nu stämmer överens på någon annan stereobutik i Sverige, dvs det är inte generellt för icke-Linn-butiker.

Å här är en länk till artikeln i TSURR:
http://www.ntk.umu.se/tsurr/d/01_2.pdf

.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bjol2001 wrote:
daniel.n wrote:

Å här är en länk till artikeln i TSURR:
http://www.ntk.umu.se/tsurr/d/01_2.pdf

.
Tack för länken, undrade just vad TSURR var för något...

Kul reportage, tror den har länkats till för länge sedan här på selleri. Är det någon forummedlem som varit delaktig i reportaget?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Nej, generellt är det väl inte. Men när jag snurrade runt i diverse hifibutiker i Göteborg runt 1993 kunde man bli illa bemött om man nämnde att man gillade Linns idé om hur hifianläggningar bör bedömas. T.ex. blev jag hånad på Ågrens för att jag tyckte att Lingo verkade vara en bra produkt, på Hifi-stället utbrast man att "Hos oss är Linn en svordom", och på Radiolagret avfärdade man mig som ej seriös spekulant så det var nog lika bra att jag gick. Möjligen spelade min låga ålder in för bristen på respekt i bemötandet (jag var då 14-15).
Kan inte låta bli att le och kontra med uttryck såsom "H/K? Dom duger ju inte ens att gödsla en åker med!" eller "amerikanska mångkilovägande bastuaggregat" :lol: :lol: Själv kör jag BMW men har hört hur många negativa kommentarer som helst om det märket från andra märkesanhängare (bader meinhof-wagen, pizzaräser, kebabkärra, körs bara av bonnlurkar i keps, rosthögar, överdrivet dyra att hålla igång, överprissatta, livsfarliga - inte roliga, tekniskt efterblivna, rödljusloosers.. you name it). Point being, entusiaster gillar att intala sig själv att hörnet dom står i är det bästa hörnet.

När sen dessa entusiaster går över till andra hörn och berättar om sitt eget hörn så krockar det. Säkerligen har detta hänt bra många gånger på RC ("det svänger inte.." - "lyssna på mellanregistret, mjukt och fint" - "jomen i Linn-termer så.." - "ajfan, ännu en sån..") och Jörgen lär ha haft sin fair share av RC-folk på besök som letat Watt och rör-"sound" ("bra va? käkar H/K till frukost" "nä det var för kylig diskant. vad har du för klass A-grejer?" - "??.. !").

Haha .. måste finnas många sköna historier :) Tyvärr en era på väg att gå i graven då ingen Linn-tillväxt skett sedan typ -03 när Jögga slog igen butiken. "Linn-besök" på RC torde ha upphört för länge sedan så varför dom fortfarande blir sura när nån säger Linn är ju lite lustigt.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Själv kör jag BMW men har hört hur många negativa kommentarer som helst om det märket från andra märkesanhängare (bader meinhof-wagen, pizzaräser, kebabkärra, körs bara av bonnlurkar i keps, rosthögar, överdrivet dyra att hålla igång, överprissatta, livsfarliga - inte roliga, tekniskt efterblivna, rödljusloosers.. you name it)...
- Vad är det för skillnad på en BMW och en snigel?
- ???
- På en snigel sitter slemmet på utsidan!

:mrgreen:

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT
BMW gör fina bilar men imagen suger, tyvärr. Det är nog huvudskälet till att jag aldrig köpt en...
Att jag vägrar bära keps har du säkert också insett :wink:

Har lite svårt med tyska sk premiumbilar men jag har haft Opel Kadett (2 dessutom). Helt imagebefriade men otroligt kul att ratta. Trevligt att de nu tagit upp sin gamla käpphäst igen; billig prestanda.

Tydligen har Linnägare en speciell image, enl andra butiker :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
BMW gör fina bilar men imagen suger, tyvärr. Det är nog huvudskälet till att jag aldrig köpt en...
För mig är det bakhjulsdriften. Det passar inte i vårt vinterklimat. I övrigt är BMW fina bilar.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I rest my case .. bara nämner ordet BMW så är diskussionen i full gång. Åsså blir ni förvånade över att ordet Linn ger reaktioner .. :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
I rest my case .. bara nämner ordet BMW så är diskussionen i full gång. Åsså blir ni förvånade över att ordet Linn ger reaktioner .. :roll:
Lite :wink:
En bil SYNS ju överallt, men en HIFI rigg är det knappt ens vännerna som lägger märke till. Linn ser ju ut som alt annat (nästan)
Skulle tro att de flesta grannar inte har en aning om mitt musikintresse. men att jag gillar bilar vet halva stan om typ; grannar, jobbet mm
En "fin" sticker folk i ögonen något sanslöst!

btw, bakhjulsdrift är det enda rätta!
Inte så säkert men KUL.

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00