selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hepcat's skivtips
PostPosted: Tue Oct 28, 2003 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Fick inspiration från freddes metal tips

Judas Priest - defenders of the faith, Screaming for vengeance
Accept - restless and wild, breaker, metal heart
Krokus - The blitz
Scorpions - Blackout
George Thorogood - bad to the bone
Phil Trigwell & The deputies - It wasn't the moonlight
Jack Baymoore - Diggin out
Eva Eastwood - The good life i have, Roots revival
Johnny Burnette and the rockn'roll trio - Johnny Burnette and the rockn'roll trio
Elvis Presley - The Sun years
Casey Sisters - and the salt flat stompers - Who's crying now.

det finns mer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 29, 2003 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Bra om du kan ge en kort beskrivning om respektive artist/skiva?
Så att man åtminstone får en hint av vad det handlar om :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 30, 2003 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag bara väntade på frågan. :)

judas priest skivorna är från början av 80 talet och tillhör klassen new wave of brittish heavy metal.

Accept tillhör också 80 tals metallen men kommer från tyskland låten fast as a shark var när den kom vad jag hört den låten som hadde snabbast baskaggespel på den tiden i övrigt en kanonbra låt.

krokus lite mjukare metall tillhör Krokus top plattor enligt mig tillsammans med headhunter.

Scorpions metall band från tyskland mästare på balader men detta är i huvudsak en snabb platta.

George Thorogood. Bra producerad rock med bla låten bad to the bone som var med i inledningen av filmen Christine.

Phill trigwell and the deputies är rockabilly, tror de är från USA är inte säker men de spelar en autentisk rockabilly men har bra ljud åtminstonde på den skivan. finns på vinyl vet ej om den finns på CD

Jack Baymoore har inte gjort en dålig skiva ännu men denna är den första som har bra ljud, ljudet tar en till Elvis P i rca studion 1956 han kommer från Uddevalla det är hans senaste släpp finns på vinyl och CD.

Eva Eastwood and the major keys. kommer från karlskrona tror jag det var. the good life I have är en country platta som går i den äldre stilen av country ala johnny cach och de andra. Roots Revival ligger i rockabilly gengren hennes röst är underbar. Dessa två Eva skivor finns endast på CD.

Johnny Burnette and the rockabilly trio från 1956 är en av de viktigaste skivorna innom rockabillyn och mycketr av dagens rockmusik härstammar från denna skivan. Finns som original 10" "DYR" återutgiven som LP 1978 relativt dyr och så finns den återutgiven på CD.

Elvis presley the sun Years är som namnet antyder åren med Elvis innan Sam Ohillips på SUN recording service sålde honnom till RCA och för de pengarna kontrakterade Johnny Cash.

Casey Sisters är en Duo rockabilly tjejer från Texas. De spelar ihop med det svenska bandet Salt Flat stompers när de är i sverige och eftersom de spelar in sina skivor i sverige "Jönköping" så blir det att de spelar in med salt flat stompers. de kör en väldigt egen stil av rockabilly som trots det låter autentisk.

skivorna som inte är metal eller George Thorogood finns att få tag på hos www.envikenrecords.com och några av dem går att få tag på hos http://home.swipnet.se/tail/ denna finns det lite ljudklipp på också.

Elvis


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 31, 2003 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ser att genren Rockabilly är något du fastnat för!

Det här med Amerikanska bilar, gamla grejor, och allmän -50 tals nostalgi verkar vara väldigt inne på vissa platser i Sverige just nu.
Till och med en livsstil för vissa.
Och rockabilly musiken hör ju naturligtvis till!
Det är helt klart svängig musik och måste passa som handen i handsken i ett Linn system :wink:

Ska kika lite på de där länkarna så får vi se om det blir nått.
Och helst ska det vara vinyl så att det känns rätt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sondek:

Jo det stämmer bra att rockabillyn är något jag fastnat för lyssnar väl på det till 80% ungefär resterande så blir det lite allt möjligt från klassiskt till heavy metal.
och 50 talsnostalgi är något jag är inne på också skulle helst vilja ha ett hus med möblemang från 50 talet och tidigare förutom Linn systemet då.
men det är inte bara i Sverige det är inne i. 50 talslivstil rockabilly och 50tals nostalgi är väldigt inne runt hela världen men i sverige är det mest på landbyggden med det största intresset i dalarna med centrum i Enviken det beror nog till största delen på att den stillen aldrig försvunnit därifrån utan gått i arv sedan 50-talet.

Själv bor jag i en förort till göteborg och här i Göteborg är rockabilly'n väldigt liten de närmaste "rockabilly centrarna" är nog Uddevalla och Orust och även till viss del i Hålanda ligger utanför Skepplanda.

Jag har själv haft Amerikanare en gång i tiden hängde med Raggarna en del men kände mig inte hemma hos dem kunde inte fatta att de kunde ha Dansband i bilarna och när det fanns rock'a'billy och Rock'n'roll.

Kamma mig började jag med redan när jag gick i mellanstadiet 1979 så det började jag med väldigt tidigt men senare blev det ett avbrott från det.

Wanda Jackson sjunger det på ett väldigt beskrivande sätt "they called it Rock'a'billy long before they called it rock'n'roll"

Lite annan kul Kuriosa är att flera av legenderna startade med den musiken exempel Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Roy Orbinson, Carl Perkins, Elvis Presley, Wanda Jackson, Charlie Feather mm.

Just det mycket släpps givetvis på vinyl men det börjar bli lite dåligt med det nu Kent Vikmo alias Jack Baymoore hade enorma problem att få Lars Stranhiem på Tail Records att pressa upp den i 500 exemplar.
skivor från Tail köps med fördel hos Enviken Records eller Raucos Records http://www.users.globalnet.co.uk/~rauc/

Det är ju inte inte så konstigt om musiken svänger det är ju en blandning av Hillbilly country, Blues och jazz i stora drag.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited