selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Jag pratade med någon på Linn (kom inte ihåg vem) som sa att de hade varit i Peter Gabriels studio och trimmat in Numeriken m.m. och att det lät riktigt bra. Sen kom Gabriel och hans ljudtekniker och rattade bort alltihop så att det lät skit! Linn kunde inte göra något åt saken eftersom det handlade om hans "artistiska frihet". Undra hur skivan skulle låtit annars, med Linns inställningar? Tydligen så ska Linns lust att göra studioprylar ha grumlats rätt mycket av den händelsen, synd. Men nu är man igång igen med 328/318 så en ny era kanske danas?
Antar att det var andra saker de trimmade, för inte kan man "ratta bort" en Numerik?
Vore skoj att veta vad det är man tunar i en studio. Svänger det bättre om mickarna är rätt placerade?
Tycker livemusik o via Linnriggar svänger lika bra oavsett var man står. (inon rimliga gränser)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Blev lite nyfiken på den A/D-versionen av Numerik och googlade, men hittade bara denna gamla recension av Karik/Numerik:
http://www.stereophile.com/digitalsourc ... index.html
Dock verkar A/D-varianten ha kostat $50.000 Ingen småpotatis precis....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou skrev:
Quote:
Ja, det var på Djurgården om jag minns rätt. Nåt ställe de hyrde, har aldrig varit där efteråt så jag minns inte riktigt var det låg. Så du var också där! Det var som tusan...
Japp, jag var också där! Hade ingen aning om att jag träffat dig tidigare, men Linnsverige är mindre än vad man tror! Jag tittade på bilderna från Forumträffen, men jag kände inte igen dig på rak arm. Jag kanske drack för mycket whisky den kvällen?

Ivor Tiefenbrun lär mig dricka whisky:
Jag minns inte vilken whisky det bjöds på den kvällen, men Ivor hällde upp ett rejält dricksglas och sa: I Skottland så tar man en tredjedel av glaset i första klunken. Och tillade sen, den som inte gör det får inga leveranser nästa år! Eftersom jag tidigare bara druckit äcklig whisky på krogen (när jag blivit bjuden) var det inget jag såg fram emot. Men den luktade inte så illa så jag gjorde som Ivor sa och förvånades av att det var gott! Mycket gott t.o.m.! Det var början på ett ganska stort whiskyintresse! (jag får väl bidra i whiskytråden vad det lider.) Så förutom intresset för det motsatta könet (som får anses medfött) och F1 (som får anses som självklart) så är Ivor skuld till mina övriga två huvudintressen!

Lejonklou, var du även med i Riksgränsen året innan? (Linns representant Trevor ?, var en katastrof på skidor!) Det var andra (Härliga!) tider när Göran Rudling fick vara Linns agent....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
var du även med i Riksgränsen året innan?
Nix, det var precis före jag började jobba på Ljudkompaniet.

Göran var en riktig karaktär, jag gillade honom. Han gjorde mycket bra men lyckades även med att kraftigt polarisera hifi-Sverige i för eller mot Linn. Visserligen drev Linn en liknande linje själva också på den tiden. Ett tag var LP12 rena skällsordet i icke Linn-sammanhang. Nu är den hur accepterad som helst, rent av hyllad i många kretsar.

På samma fest som Ivor lärde dig dricka whisky så dansade han med mig när jag la på Beatles 'Abbey Road'. Han tog något slags finskt tango-grepp på mig och fast han var kort så for jag som en vante över golvet. Han försökte också köpa den hemstickade Linn-tröja min flickvän hade gjort till mig. Mitt pris var att han betalade en fallskärm (med Linn-tryck på) för att sponsra mitt nya intresse. Hans motkrav blev då att jag skulle hoppa över några större städer och börja brinna innan landningen så att det skulle ge rejält med uppmärksamhet. Vi lyckades inte enas i denna affär.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Lejonklou wrote:
Vi lyckades inte enas i denna affär.
:lol:

Tack för dagens historia!

/ jajo


Top
   
 Post subject: CD-nostalgi
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Intressant läsning. Var inte "Linntok" på den tiden. När kom Linns första CD spelare egentligen? Gissar att den kom ngn gång på 80-talet. Kan det stämma ? Jag började med Linn prylar cirkus -94 och har enbart kört med digitalt media. Det hände ngt med själva CD skivan runt 80-talet. Har ngn från -78 i min samling och den låter INTE skoj. Det är en CD med en musikal " Evita" som jag var och såg i London -81.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 21:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Jag har alltid tyckt att US låter hemsk (har bara hört den på CD).
Musiken är liksom instoppad i bomull.
Min tanke har varit att min idol Daniel Lanois denna gång misslyckats i att skapa sin lite dova ljudvärld.

Men det var ett ett antal uppgraderingar sedan jag lyssnade på skivan. Kanske den ska få en ny chans..

SO går åt andra hållet. Digitalt, vasst och platt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 22:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hmm...den är väl inget totalt ljudunder direkt, men rätt okej är den ändå tycker jag. Tillräckligt bra för att jag skulle ha den som i princip enda skiva jag spelade i en månad i sträck när jag upptäckte den :) "Secret World" är en underbar låt!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited