Den tid jag intresserad mig för hifi har jag allt mer märkt hur viktigt rummet och dess utformning och möblering är. Vissa saker kan man inte göra så mycket åt, utan allt för stora ingrepp.
Jag har nu under en tid experimenterat med att dämpa olika väggar i rummet och främst väggen bakom högtalarna och sidoväggarna. Jag upplevde en viss förändring av ljudet som jag vill beskriva som ett "snällare" övre register och i och med detta så blev även basgången lättare att följa.
Skillnaden var inte enorm, men efter att ha provat flera gånger under några veckors tid med samma resultat så började jag sätta igång mina "storslagna planer". Nämligen att göra nån form av dämpning, som även passar in i rummet.
Olika alternativ finns:
* Färdiga dämppaneler för hifi-bruk kostar allt från 400:- per skiva och uppåt. Dessa skulle behövas kläs för att passa in i rummet och det är inte det lättaste.
* Dämppaneler från designvärlden. De jag kollat på kostade 800:- styck och var ~50x50 skulle jag gissa på. Dyrt, fast hade kunnat bli snyggt matchat med fondväggen.
* Gör nånting själv?
Yes, då var vi här. DIY på nybörjarnivå...