selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 12:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sur Karik
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
För ett par månader sedan stängde jag av min Karik med en CD-skiva i. När jag satte på den igen så hände det ingenting. Den tycks fullständigt strömlös. Jag har kollat och bytt säkringen (ett par gånger). Det troliga är väl att nätdelen dött.

Jag börjar sakna den där CD-skivan.

Har någon av er som meckat Karik några tips på något ofarligt sätt att få ut skivan? Jag har öppnat och petat lite men med mindre än att man skruvar isär slädmekaniken ser jag inget uppenbart sätt att få ut CDn. Jag tvivlar inte på att jag kan få ut CDn, men jag vill inte in och härja helt planlöst då det sannolikt inte är något fel alls på den delen av spelaren och jag inte vill riskera att ha isönder något. (Den är riktigt sen - 97 eller 98 - och var hos Linn på service så sent som 2004.)


Jag har för övrigt ingen aning alls vad jag skall ta mig till med spelaren. Ironiskt att den del (lasern) som brukar ställa till det (sannolikt) är felfri, men spelaren är likväl en brevpress. Extra irriterande är att jag precis hade lagat min Numerik... :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Du kan öppna din Karik, ta bort fronten och kablarna till den. Sedan kan den inre mekaniken som lyft upp skivan sänkas ner genom att du drar runt en stor svart skruv i plast - kallas Jack Screw och sitter så att du kommer åt den framifrån.

Efter några varv är mekaniken nere och skivan ligger lös på släden. Då kan du skruva ut släden genom att vrida på det hjul som drar fram den via trådar.

Låter förstås krångligt, men det är inte så svårt om du bara öppnar, tittar och tar en sak i taget. Lycka till.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Tack för tipset! :D

Det lät faktiskt lättare än jag fruktat.. kanske kan jag snart spela Martha Wainright på min Ikemi. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 01, 2006 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Lycka till

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 01, 2006 19:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Sep 01, 2006 19:24
Posts: 63
Hei Teatime.
Er helt ny på forumet. Har fått et tilbud på en Karik III. Er det så at du skal selge din Numerik, eller skal du fixe din Karik og fortsatt bruke Numeriken?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited