selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 05:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lödstation?
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hej,

Nån som har åsikter/tips/.. angående lödstationer att delge? Jag är på jakt efter en 50W+ för minsta möjliga mängd pengar men vill givetvis ha en som är så bra som möjligt. Faktorer jag kommit på hittills att klura på är egentligen bara
- temperaturstabilitet
- att temperaturskalan stämmer
- huruvida det står Weller eller ej på den ;)
- om det är digital eller analog tempvisning/inställning.

Just nu lutar det mot en beggad Weller från ebay, men frakten blir hiskelig. Vinner jag mycket relativt ex.vis Clas Ohlsons 48-wattare? (http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=309267000) Jag vet att Lejonklou uttalat sig i ämnet tidigare lite grann men hittar inget nu när jag söker :(

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Inte för att jag är någon expert på området direkt, men här finns iaf en del skrivet av Lejonklou:

http://lejonklou.com/?page=40


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Weller WSD80 och 81 (som den senaste modellen heter, skiljer inte mycket) är helt fenomenalt bra, har inte en enda punkt att klaga på. Kostar visserligen en slant, men använder man den ofta så är den värd vartenda öre. Pennan är lätt och bekväm, spetsarna är billiga och av bra kvalitet, effekten är hög och man får väldigt jämna resultat med den.

Har jämfört min med ett annat exemplar och de skiljde sig en aning i snabbhet och temperatur, men det var inte mycket. Tydligt är dock att min verkar visa samma temperatur från gång till gång och den faller alltid lika mycket vid exempelvis uppvärmning av en BFA, vilket är viktigt för min del då det avgör om resultaten blir lika från gång till gång.

Vad ska du göra med den förresten? :D Du kanske inte alls behöver 80W och digital visning av momentan temperatur...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tack för info!

Det blir allmänt hempul, löda bananer/BFA på aldrig grövre än motsv K400, ev. nån RCA-kontakt här och där, ibland nån "ful-skarv" av lampsladdar där det behövs samt när andan faller på kanske även lite kondingar/motstånd/etc när jag får för mig att göra ett nytt försök att bygga aktivt sub-filter.

Jag köpte en Weller 50W'are med just digital tempdisplay :) inatt på ebay faktiskt, beggad. Ska se om dom lyckas hitta billigare frakt än GBP 40 bara (sjukt dyrt..).

Har även annan löd-orsak som snart kommer omtalas i en annan forumtråd nära dig!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Så länge man ska löda kontakter och liknande "mekaniska" saker kan man välja utifrån effekt, pris å sånt. Ska man löda bland komponenter på kretskort måste man tillse att lödstationen är "ESD-säker", dvs att lödkolvsspetsen kan jordas.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ah tack. Sån tur att det här råkade bli en ESD-säker station då, det tänkte jag inte på kolla efter :). Weller EC2100M-ESD heter den tydligen.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
daniel.n wrote:
Ah tack. Sån tur att det här råkade bli en ESD-säker station då, det tänkte jag inte på kolla efter :). Weller EC2100M-ESD heter den tydligen.
Sedan gäller det förstås att "sköta sig" i övrigt när det gäller statisk elektricitet. Man behöver tex själv vara jordad under arbetets gång samt se till att inga uppladdningsbara isolerande material finns i närheten av elektroniken.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har en Weller, lödkolv utan tempreglering även om den nog har någon form av termostatsystem. Den ger i alla fall vad det verkar en väldigt jämn temperatur. Nu kan man ju byta spetsar. Vad jag fått fram så anges det för standardspetsen 370 grader. Det finns ju andra spetsar från Weller där det anges 260 grader och även 425 grader (om dom nu passar till min?). Vad är det man bör ha egentligen ? //Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det beror på vad du ska löda och med vilket tenn/fluss. Om du till exempel använder mitt tenn är 370°C det bästa valet (425° låter apa).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Högtalarkablage, står på min rulle: Multicore 0,7mm 60/40 TIN LEAD 5-CORE SOLDER M7. Tack för svaret, Fredrik!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited