selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vinyl i Stockholm?
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nån som har nå bra ställen att tipsa om i Stockholm? Ska dit nu under veckan på en liten semester. Bor centralt.

Var förra året hos en gubbe som hade en butik. Jag har en usel beskrivning, men nån kanske vet vilken jag snackar om? Var vid vatten. Man gick liksom in lite "under jorden" kändes det som. Hade ganska mycket skivor i första rummet i lådor av trä i bra "blädderhöjd". Gick att gå lite längre in i butiken till ett annat rum där han hade bland annat lådor som han hade döpt till "adult rock" eller nåt liknande.

Sen vet jag att det finns 2 bra butiker i gamlastan, men har någon några tips så mottages dom gärna. Både små och stora butiker, både fyndbutiker och butiker mer inriktade på vinylskivor.

Post subject: Re: Vinyl i Stockholm?
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 15:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

equi2 wrote:
Nån som har nå bra ställen att tipsa om i Stockholm? Ska dit nu under veckan på en liten semester. Bor centralt.

Var förra året hos en gubbe som hade en butik. Jag har en usel beskrivning, men nån kanske vet vilken jag snackar om? Var vid vatten. Man gick liksom in lite "under jorden" kändes det som. Hade ganska mycket skivor i första rummet i lådor av trä i bra "blädderhöjd". Gick att gå lite längre in i butiken till ett annat rum där han hade bland annat lådor som han hade döpt till "adult rock" eller nåt liknande.

Sen vet jag att det finns 2 bra butiker i gamlastan, men har någon några tips så mottages dom gärna. Både små och stora butiker, både fyndbutiker och butiker mer inriktade på vinylskivor.
Hej,

Jag brukar besöka Gellborn Records på Sveavägen, nästan vid Vanadisplan.
Han säljer ny ospelad vinyl från 70-tal och tidigt 80-tal, förutom diverse begagnat som han köper in.
Han har även rariteter som han inte har framme i butiken; det är bara att fråga honom om det är något du letar efter.

Prisnivå ny vinyl 60-90 kr, rariteter 150->
Lycka till.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 15:18 
Site Admin
Site Admin

Kring S:t Eriksplan finns det en hel drös ställen som passar in på din beskrivning :)
Missa inte Diamond Records som ligger "under bron" där.

Annars gillar jag Mickes Skivor som ligger vid Hornstull.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns Diamond kvar? Klart läbbigaste platsen i Stockholm, känns som man riskerar att bli mördad varje gång man ska dit... Som en bakgata i någon amerikansk film.

Håller med om Mickes, troligen stans bästa börs.

Ett par andra OK är Skivhögen på Högbergsgatan och House of Oldies på Torsgatan.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var på Mellotronen och köpte 3 skivor där... sen kollade jag in på nån Cosmos Music Factory eller vad det nu hette. Verkade trevligt, men mina väskor var redan packade och överfulla så där blev det inget. Köpte även privat en drös med skivor av en kille.

Blir väl ett massivt inlägg i "senaste inköp"-tråden snart. Närmare 60st nya skivor tror jag det blivit den här månaden.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00