selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kens prylar genom åren
PostPosted: Sat Jun 10, 2006 22:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
1973
Kassettradio Philips

1978
Luxor Dirigent 7500 med ambiofoni (simulerad 4-kanal). Ca. 1978
Satte in egen handbyggd nätdel 1984 med ca. 100 ggr så mycket
kapacitans som original. Gjorde helt enorm skillnad. An audionörd
var född.

1984
Teac Ministereo (lät mycket sämre än Luxorn!)

1987 (eller var det 1986?)
LP12, Basik+ och K9
Naim Nait
Onkyo tuner
Yamaha kassettdäck
Linn Index

1992
LP12 med Basik+ och K9 (nån uppgradering, kom ej ihåg vad..)
Linn Intek
Yamaha CD-spelare (kom ej ihåg modell - hade karusell och lät skit)
Onyo Tuner
Yamaha Kasettdäck
Linn Helix

1998
LP12, Basik+ och K9
Linn Karik III (hade en Mimik först i ca. två veckor)
Linn Kolektor
Linn LK140
Linn AV5140

2006
Samma system, men inte länge till...
Lutar åt:
Linn Classik Movie '05
Linn Chakra 6200
Linn AV5140 (nya diskanter)
Center + bakhögtalare
Men det kan också bli nåt annat än Linn, t.ex.
en Arcam AVR 350 och en HTPC med väl valt ljudkort
Återkommer med uppdatering...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 16:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Klippt från Ken:s säljtråd eftersom det blev aaaningen off-topic där :)
Vill ni inte att era inlägg ska finnas här, skicka PM till mig om saken.

// Sony



monkeydevil wrote:
Quote:
Jag gillar möbeln och skulle gärna behålla den, men, hmm, den blir för liten för de pryttlar jag nu har beställt, även om inte TV:n kommer att stå på den då...
Vad har du beställt?
Ken wrote:
Jag återkommer med rapport när det väl är levererat och installerat, men hmm, hemska tanke - det är Brittiskt, men inte Linn...
ed wrote:
man blir ju väldigt nyfiken på vad du har beställt. Inga ledtrådar?
Sony wrote:
Nu ska vi väl undvika att spamma din sälj-tråd men min gissning går på Arcam, för visst är väl de brittiska..? :oops:
Ken wrote:
Mjau, det blir visst Arcam...
AVP700/P1000/DV137.
Hoppas det inte kommer någon Linn-entusiast och smygbombar vårt vardagsrum nu...

Preliminärt något i stil med bifogad bild, men hyllan existerar ännu inte.
Troligen åker TV:n ut, centern upp, och sen ska det in en duk också.
Soffans läge i förhållande till högtalarna stämmer inte, och den inre ska lite längre ut från hörnet också innan det konvergerar..
(det är alltså vridet 90 grader sedan du var här, och valvet till hallen är igenbyggt 60 cm och dessutom har jag slagit dubbelgips i hela rummet).

Image

daniel.n wrote:
Skön företagsamhet, berätta gärna mer om dubbelgipsandet (kanske i annan tråd)! Vad gäller prylarna så har ju Weezer en AVP700 kvar ute till försäljning vill jag minnas, fast du har väl redan hunnit beställa ..
weezer wrote:
Hej hopp ja här finns en AVP700 kvar till försäljning, fast som sagt, säkert fel färg och för sent :wink:. (ser ut som silver på Sketchupen)
Ken wrote:
Ja, jag har köpt ex demo från Storbritannien snorbilligt. Egentligen tar det emot mycket att inte köpa lokalt (Arcam finns dock inte i Umeå längre, utan Stockholm och Skeå är väl det som är närmast tillgängligt för mig - och knappt lokalt..).
Jag får dock nya produkter med full garanti (måste dock stå frakten till Ljudtema själv om nåt strular) för strax under halva listpriset (med frakten från UK inräknad). DV137 köper jag dock i Sverige, men det är då rakt inte enkelt att få tag i en så här i semestertider.
Jag var lite på gång och köpa din Weezer (tror jag mailade och frågade om den var kvar), men just då hittade jag inget matchande slutsteg och sen fick jag prisförslaget från UK som slog det mesta.
Jag ska dock försöka göra en deal med handlare/ljudtema och köpa lite mer grejer, så kanske jag kan få normal garanti och uppgradering på prylarna.

Jag måste verkligen uttrycka att jag tycker det är fördjävligt att hifi-utbudet i Umeå är så tarvligt uselt. Stereokompaniet känns inte helt aktivt längre (finns det någon egentlig butik kvar?). RC har god potential med 4-5 lyssningsrum men slumpmässigt utbud och ingen grundidé (ursäkta jag säger det..). Sen är det slut om man inte giller on-off och el-giganten...
Hifi-klubben fanns tills för ett 10-tal år sedan men lade ner. Och detta i en stad med 110´ personer, låg medelålder, kraftigt ökande medellön och stark tillväxt. Ööken...

per wrote:
På hifimagasinet annonseras det om en öppnande butik i Umeå: http://www.skontljud.se/index.asp?page=57
Ken wrote:
Ojdå, en SÅN butik. Ska bli intressant. Jag har aldrig ordentligt lyssnat på Krell och McIntosh och inte helt säker på att jag vill heller. Jag delar dock en hel del grundåsikter med gubbarna på Krell (bl.a. vad gäller all humbug runt högtalarkablar), men det är då möjligen det enda också...
Jag får samma känsla av dessa märken som när jag ser en oversize jänkare med gjutjärns-V8:a. Muller och buller, etc...
Men, ändock ett välkommet tillskott. Jag lär väl dock få se mig i skyn om att de ska bli Arcam-återförsäljare...
daniel.n wrote:
Finns det någon Linn-gillande människa som gillar rör? Jag har hört rör, tyckte det sög, nån fet Audio Research-rigg som fick dyngpisk av en liten integrerad Krell. Lill-krellen i sin tur vet jag itne hur den står sig eg men folk här brukar ju såga Krell vid fotknölarna. Alltså borde AR-prylarna vara rejält kassa. Är dom det kassaste som går att uppbringa i rör-väg eller har jag bara inte hört "rätt" rör-grejer?

Samma sak med elektrostater .. det jag hört har sugit hårt. Men .. har jag lyssnat på "fel" elektrostatprylar, rockar det egentligen?

Håller med .. bra med fler hifi-märken tillgängliga för provlyssning här uppe, det behövs. Men jag tror dom kommer kånka rätt fort, vanligt folk vill ju knappt betala för mjölken på ICA snart.
Roland wrote:
daniel.n wrote:
Är dom det kassaste som går att uppbringa i rör-väg eller har jag bara inte hört "rätt" rör-grejer?

Samma sak med elektrostater .. det jag hört har sugit hårt. Men .. har jag lyssnat på "fel" elektrostatprylar, rockar det egentligen?
Absolut inte. Du har troligtvis lyssnat på det bästa som finns inom respektive området.

8)

hepcat wrote:
daniel.n wrote:
Finns det någon Linn-gillande människa som gillar rör?...
Jag gillar rör jag tycker de är riktigt charmiga. Men jag har inte hört Audio Research iofs men jag har heller aldrig hört någon rörpryl låta sämmre än en krell har iofs inte hört alla Krell, de grejorna jag mest hört har varit hembyggen och riktigt gamla grejor och gura stärkaren skulle jag aldrig ersätta med sand förstärkare.
Zombie wrote:
vetifan vad som är bäst eller sämst eller kan sågas vid respektive knölar...hinner inte lyssna på anläggningar eller komponenter, fullt upptagen med att njuta av musiken...
tror förresten inte så enkla slutledningsmetoder som ovan kan användas på subjektiva uppfattningar om hemelektronik...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 30, 2006 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Hmm, inte går det helt smooth med Arcam inte.
12V triggern till slutsteget funkar inte så man måste göra "hard reset" för att få upp det från standby.

DV137 som jag hade bestämt mig för som multispelare har haft väldigt många barnsjukdomar, bl.a. har multi-kanal SACD stängts av för att den inte fungerar som den ska...

Ack o ve - detta efter 20 år med Linn, utan ett endaste problem någonsin...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited