selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 14:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Alla nyansskillnader som man tar upp i skrift blir ju väldigt uppblåsta. Jag menar inte att en tolva låter grötigt! Sitter jag och lyssnar på en tolva upplever jag den INTE som grötig, men ska man beskriva karaktärsskillnaden gentemot någon annan maskin, i det här fallet Ikemi, får man ta till de adjektiv som står till buds. Om nu Ikemi spelar lite mer "exakt" i jämförelse så blir motsatsen...well, fyll i eget adjektiv :roll:

Sen att jag kör mer CD än vinyl är nog ingen hemlighet. Det beror inte främst på att jag föredrar CD-ljudet framför vinylljudet utan snarare bekvämlighet och utbud. Samt ekonomi då, eftersom jag inte skaffat mig en tolva än. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tja vem drömmer inte om en topp LP-12:a och en CD-12:a i samma rack... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lejonklou wrote:
fredde wrote:
Kabeln är lödd av Kalle på HF så jag tror inte att det är något fel på lödningarna denna gång
Det finns bara en sak att göra i detta fall: Jämför en original silver med en original black! På Ikemi är skillnaden sjukt stor, silver är så mycket bättre på alla punkter att det finns ingen som helst tvekan. Skillnaden som du beskriver känner jag inte alls igen, så oavsett hur bra Kalle är på lödning tror jag inte att din silver presterar som den ska!

Just vad gäller Linn Silver Interconnect ska man aldrig lita på hemmalödningar.
Jag misstänker mer och mer lödningarna också, har nu lagt kabeln i en låda och där får den ligga samtidigt som jag ska försöka förtränga att jag köpt den. Jag är otroligt less på allt som har med kablar att göra. Fult av vissa Linnhandlare (Inte HF då, han lödde bara om kablarna) att sälja hemmalödda kablar då dom inte presterar det dom ska.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
Alla nyansskillnader som man tar upp i skrift blir ju väldigt uppblåsta. Jag menar inte att en tolva låter grötigt! Sitter jag och lyssnar på en tolva upplever jag den INTE som grötig, men ska man beskriva karaktärsskillnaden gentemot någon annan maskin, i det här fallet Ikemi, får man ta till de adjektiv som står till buds. Om nu Ikemi spelar lite mer "exakt" i jämförelse så blir motsatsen...well, fyll i eget adjektiv :roll:
Nej det är inte frågan om några gigantiska skillnader direkt. Det är två mycket bra produkter båda två. Ikemin växer faktiskt ju mer jag lyssnar på den. It`s oh so Quiet med Björk t.ex. är så sanslös grym att lyssna på. Otroligt tajt med hög gåshudsfaktor. Vissa skivor tycker jag dock låter lite för stelt, men det kan jag tycka även hos cd12an.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 12, 2005 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
Låter som en finjustering av system är på sin plats. Gör underverk.
Akustikfix likaså..
Kör med silver!
Det visade sig att du hade rätt, det var faktiskt nödvändigt med en liten, liten finjustering av placering av högtalarna (ca 1 cm i sidled). Detta har jag inte hört då jag enbart använt 12an som källa. Fattar ingenting men detta gav faktiskt en dramatisk klangskillnad. Efter detta är silver totalt överlägsen svarta. Begriper inte hur så liten skillnad i placering kan ge så stor skillnad i testresultat. :o Cd är verkligen känsligt på minimala förändringar. Särskilt i betonglägenheter.

All heder åt HF. De kan sin sak.

Nu blir jag faktiskt nyfiken på silver hela vägen. Ca. 10 k bort dock...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 21:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag citerar Tonläget betr. det...
Quote:
Om man delar Linns Silverkablar och gör två hälften så långa istället - så låter det bättre och priset för varje kabel blir lägre. (se prislistan) Att kapa, och löda om ett par normallånga till två korta kostar inkl kontakter och arbete 1700:-
Blir ju billigare iallafall...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 22:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
fredde wrote:
Jag hade tänkt Ikemin som ett komplement till 12an för sönderspelade klassiker och skivor som inte finns på vinyl.
Hähä. En Ikemi som "komplement". Har du några fler prylar för 15 lök som inte är så viktiga? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 18, 2005 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Klanters wrote:
fredde wrote:
Jag hade tänkt Ikemin som ett komplement till 12an för sönderspelade klassiker och skivor som inte finns på vinyl.
Hähä. En Ikemi som "komplement". Har du några fler prylar för 15 lök som inte är så viktiga? :wink:

Men det vet du väl att till och med Unidisc och CD12 blir ju bara ett kompleent till LP12an. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
weezer wrote:
Jag citerar Tonläget betr. det...
Quote:
Om man delar Linns Silverkablar och gör två hälften så långa istället - så låter det bättre och priset för varje kabel blir lägre. (se prislistan) Att kapa, och löda om ett par normallånga till två korta kostar inkl kontakter och arbete 1700:-
Blir ju billigare iallafall...
Något att fundera på helt klart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
fredde wrote:
Jag hade tänkt Ikemin som ett komplement till 12an för sönderspelade klassiker och skivor som inte finns på vinyl.
Hähä. En Ikemi som "komplement". Har du några fler prylar för 15 lök som inte är så viktiga? :wink:
Dyra leksaker. :) 15 lök räcker dessutom inte den här gången. Som tur är så är jag mycket imponerad av spelaren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 16:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jag fortsätter att apa efter dig. Akito 2 beställd..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 30, 2005 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Jag fortsätter att apa efter dig. Akito 2 beställd..
Härligt! Själv väntar jag på att en kompis ska ta sitt förnuft till fånga och byta till Lingo 2 så jag kan köpa hans Lingo 1. Trampolin får vänta ytterligare men jag tycker Ikea lack verkar fungera alldeles utmärkt så det får bli det ett tag framöver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
...


Last edited by fredde on Sun Nov 19, 2006 23:15, edited 4 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Grattis! Förstår att uppgraderingen från LK140 till 2250 ger ett rejält lyft därhemma! Kör du 2250:an till diskant eller bas?

Var har din LP12:a tagit vägen förresten? Inne på service eller har du bytt in den mot 2250:an??? :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited