selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rudy van Gelder
PostPosted: Sat Jul 01, 2006 12:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter att ha lyssnat på ett flertal av RvG-editions av gamla Blue Note jazzinspelningar så har jag förundrats hur illa (tunt och skrikig diskant) de har låtit jämfört med anda remastringsserier ex vis CBS, Verve och Impulse.

Jag har nu satt på Sometin' else med Cannonball Adderley: Den låter kanon (dessutom en kanonplatta...). Det visade att det var en USA-ugåva till skillnad från de andra RvG-editions jag har.

Är det någon som vet om RvG låter bättre överlag på USA-press eller om det helt enkelt är så att denna skiva är bättre inspelad.

Jag undrar mest kring dessa och känner inte något behov att dra igång en ny USA/Europapress debatt!!

/Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 02, 2006 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det låter som att det kan ha med själva mastringen att göra. Har du kollat om det är samma snubbe som mastrat de plattor som låter illa till skillnad från den välljudande?

Mastringen är ett avgörande moment för slutresultatet, det kan bli skitbra och det kan bli helt förstört... Tyvärr verkar det finnas många klåpare i den branschen.

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 02, 2006 13:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

monkeydevil wrote:
Jag tycker det låter som att det kan ha med själva mastringen att göra. Har du kollat om det är samma snubbe som mastrat de plattor som låter illa till skillnad från den välljudande?
Posted from a Sony Ericsson mobile phone
Själva (reklam-) grejjen med RvG-edition är att det just är Rudy van Gelder som har mastrat. Han är nämligen den legendariska ljudteknikern som en gång spelade in de gamla Blue note plattorna.

Det är således samma person som mastrat alla RvG-editions

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 03, 2006 22:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hört att det skall vara en stor skillnad på dom olika utgåvorna, bäst skall tydligen dom japanska och dom amerikanska vara.
Det beror på att man där kör med orginal banden medans Europa får kopior på orginalet. Brukar vara så med skivor från vissa bolag tyvärr, speciellt EMI och deras dotterbolag gillar det som jag har förstått det.

Det är samma kille som mastrar alla RVG Edition och det är Rudy Van Gelder som i de flesta men inte alla fallen var den ljudtekniker som spelade in dom på 50 och 60 talen.

Som jag har förstått det så var RVG Edition till en början bara tänkt för den japanska marknaden men eftersom den blev väldigt populär och importen till USA blev stor så beslöt man att släppa den där med. Japanska utgåvor brukar låta bäst till och med bättre än amerikanska medans Europa pressar oftast låter skit rent ut sagt. Finns entråd på det Europeiska Blue Note forumet om detta har jag för mej, http://www.bluenoteeurope.com/mb/index.php

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 03, 2006 22:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dixie_fried_56 wrote:
Hört att det skall vara en stor skillnad på dom olika utgåvorna, bäst skall tydligen dom japanska och dom amerikanska vara.
Det beror på att man där kör med orginal banden medans Europa får kopior på orginalet. Brukar vara så med skivor från vissa bolag tyvärr, speciellt EMI och deras dotterbolag gillar det som jag har förstått det.

Japanska utgåvor brukar låta bäst till och med bättre än amerikanska medans Europa pressar oftast låter skit rent ut sagt.

Synd!! Jag har väl en 15 stycken europeiska pressningar :evil:. Med den stooora skillnad jag upplevde så är det väl bara att köpa om alla plattorna...

Tack Dixie för info!

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00