selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Bara ett kort svar pa en kommentar ovan:

"Så ta du ulfbnilsson diverse reply med en nypa salt och räkna inte med allt för stort medhåll om du tycker att det finns mycket annat att välja på hifi marknaden framför Linn.
Vi är allt för hjärntvättade för det... "

Det klart att alla har pa forumet gillar Linn och generellt sett tycker att det ar ett av de basta markena pa marknaden. Om jag inte hade tyckt det hade jag ju inte endast kopt Linn de senaste 10-15 aren. Men jag ar nog bara Linn-fantast, inte hjarntvattad.

Man kan ju ocksa se att det finns en hel del handlare i England (och aven tonlaget) som faktiskt rekomenderar system som inte enbart innehaller Linn. Tex verkar det som om en del Linn-handlare (tex Billy Wee) tycker att B&W Nautilus serie gar bra ihop med Linn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har här delat tråden eftersom den utvecklades till en helt annan diskussion!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Har kommit fram till att smaken är som baken och att bara lita på sin egen smak i saken.

Så ja, det var skönt :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
mitt svar till denna tråd följde med till den andra tråden.. ska införa det igen här så det blir riktigt.. 8)

Här är det jag skrev.

Men för att återgå till tråden.. Så ska jag besvara frågan.
Skivan är absolut viktigast i anläggningen. Du kan aldrig få ut mer av anläggningen än vad som finns på skivan.
Detta sedan är ju vad som gett upphov till hela "kedje-rtänkandet" hos Linn.
Du kan aldrig få ut mer än vad som finns på skivan.
Förförstärkaren kan aldrig göra mer än att förmedla det den får av CD-spelaren.
Förstärkaren kan inte göra annat än att förmedla det den får från förförstärkaren.
Till sist högtalarna kan inte producera nåt annat än det den får inmatat.

Tyvär är det så at musikbolagen inte är intresserade av ljudkvalité så CD-formatet utnyttjas inte fullt ut. Normalt utnyttjas bara ca 8 bit av de 16 bitar som systemet tillåter. Så störta vinsten skulle vara att musikbolagen skärpte till sig.

Så ur den synvinkeln så kan man egentligen inte fundera så mycket på skivan eftersom man inte kan påverka vad som finns på annat än att köpa den musik man gillar.
Så då är det anläggningens uppgift att förmedla skivans information så bra som möjligt. CD-spelaren först, sen Förförstärkaren, slutsteget och sist högtalarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 09, 2004 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Det finns nog många som har en stereo som "penisförlängare", uppgraderar bara för att det kommer nya modeller och har ingen direkt koll på vad dom har och hur den skall användas. Vi lever dock i ett fritt samhälle så folk får väl köpa vad dom vill och använda det som det behagar.
Själv så är jag lite av en teknikbög, gillar prylar och sånt.....lite av en kapitalist kanske. Anser mig dock ha hyfsad koll på vad jag har och uppskattar det jag har.
Jag har hellre en vettig stereo med mindre många skivor än en sunkig stereo och drivor med skivor.
Klarar sällan av att lyssna på en favoritskiva med taskig inspelning(på min egen stereo), då lyssnar jag hellre på en icke favorit med bra inspelning. På så sätt så är nog materialet viktigare för mig än skivorna, kan dock uppskatta en skiva även fast inte materialet är det bästa. Kör ofta mp3 som bakrundsmusik när man fixar och donar här hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Det finns nog många som har en stereo som "penisförlängare"
Om jag fick det fantastiska erbjudandet att kostnadsfritt välja mellan att investera i att förlänga... ja ni vet.. den där nere :roll: eller en ny EkosII-arm till min LP-12:a så vet jag i alla fall vad jag skulle välja :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 19:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Apr 12, 2004 21:37
Posts: 19
Location: Sundbyberg
För mig är skivorna absolut viktigast... har lyssnat på Linn-grejer men även om ljudet är bättre så upplever jag inte njutningen förhöjs så där väldigt mycket.

Jag har svårt att lyssna på såna kompaktkassettdäck med Cd men annars är det lugnt med mig att till och med lyssna på en mini-stereo för 2 papp.

Sitter själv med lite pioneer och sony-grejer vilket väl är åt h-vete i era ögon men jag lägger hellre pengar på skivor. För 30 papp får man mycke plast och vinyl...

Vad gäller hur viktigt det är med ljudkvalite på skivor så är jag rätt förlåtande - en rå produktion kan faktiskt tillföra musiken energi tycker jag. Däremot har jag svårt för taskiga liveupptagningar - som MC5's första Kick out the Jams... känns skitjobbigt att höra bra låtar med undermåligt ljud. Sjukt att första fullängdaren var en live!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 21:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
The_Killer wrote:
Sitter själv med lite pioneer och sony-grejer vilket väl är åt h-vete i era ögon men jag lägger hellre pengar på skivor. För 30 papp får man mycke plast och vinyl...
Mördaren (;)), det viktigaste är att man är nöjd med vad man har - sen spelar det ingen roll vad det råkar stå på apparaten eller vad den kostade för den delen. Både Sony och Pioneer har gjort en hel del bra grejer, kör själv en Pioneer DV-646 som transport i sovrumsanläggningen här hemma - funkar utmärkt! :)

Sen angående att man för 30k kan få en hel drös skivor istället för prylar så - jovisst, det stämmer ju. Om jag hade helt tomt i skivhyllorna här hemma skulle jag ju då inte börja med att köpa nya prylar. Nu när jag väl har en massa skivor att lyssna på tycker jag att det är kul att få ut så mycket som möjligt av dem dock. Jag tror inte att jag ens med extremt mycket ansträngning skulle kunna lista skivor för 30k som jag i dagsläget skulle vilja köpa. Jag har en lista över skivor jag vill ha, det är typ 30 skivor i den just nu (http://www.skivsamling.nu/wishlist.pl?id=26843).

Jag vill vända lite på det hela - är det vettigt att ständigt använda alla pengar för att bara köpa nya skivor? När får man tid att lyssna på de man har i så fall? Jag har själv märkt hos mig själv att jag gör lite sådär ibland - jag köper en bunt skivor men har knappt hunnit hem med dem innan jag börjar fundera på vad för fler skivor jag vill ha. Så vill jag inte ha det egentligen - nuförtiden ser jag till att verkligen sätta mig ner och lyssna på de skivor jag köpt. Med all den fantastiska musik som finns i skivsamlingen finns det liksom egentligen ingen brådska att köpa nytt hela tiden.

För mig är alltså bägge väldigt viktiga - skivorna som (duh) står för musiken, och anläggningen som återger den. På sätt och vis är jag avundsjuk på de som kan njuta fullt ut av musiken i en 2000-spännsanläggning - det är ju i så fall en bra sak, inte dålig! Kan man uppskatta musiken till max då, då har man ju kommit billigt undan :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ett sunt resonemang du för Ayn. Jag har själv många gånger tänkt att jag äger för många skivor jag vet ju inte hur vissa låter. Skrämmande men sant. Det blir lite av en mani.

Jag tror dock att många mår bra av att ha något att fundera om och fantisera och längta till. Vissa planerar sina nästa skivköp, vissa sina uppgraderingar av stereon och andra något helt annat. Själv har jag märkt att intresset lite har glidit in på stereo biten.

Jag äger en del plattor (ca 800 Cd + ca 100 Lp), det räcker en bit. Nu känns det ganska kul att förbättra ljudet istället. Det är faktiskt som många säger det blir roligare att lyssna när det låter bra man upptäcker nya saker och så vidare.

Jag tror dock, och vet, att det finns dom som tycker att själva kicken ligger i att förbättra ljudet sedan vad man lyssnar på är mindre viktigt.

Vill dock ännu en gång påpeka att jag inte finner något fel i detta, alla blir saliga i sin tro.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited