selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Priser på vinyl?
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 09:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,
Vi ska precis till att sälja våra närmare 500 LP-skivor, men jag har rakt ingen aning om hur jag ska prissätta dem. Vilken strategi ska man ha och var/hur säljer man?

Min LP12:a är också till salu (se säljes-avdelningen), så för den som är intresserad går det att göra en bra affär på skivor och spelare i kombo!

Post subject: Re: Priser på vinyl?
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Hej,
Vi ska precis till att sälja våra närmare 500 LP-skivor, men jag har rakt ingen aning om hur jag ska prissätta dem. Vilken strategi ska man ha och var/hur säljer man?
Uppenbar kommentar kanske, men.. det beror på vad du säljer och vad du vill uppnå. :)

Om du vill ha ut så mycket pengar som möjligt och har attraktiva skivor att sälja så är det bästa sättet att sälja på skivmässor och annons/auktion. (Jag tror att snittpriset jag lägger på begagnade skivor idag är närmare 200 kr per skiva.)

Om du däremot vill bli av med skivorna så snabbt som möjligt eller inte har något speciellt att sälja (själv tittar jag inte ens i backar som ser ut att innehålla 80-talsmusik..) så är det nog enklast att sälja hela samlingen privat på annons eller till en skivhandlare. Räkna dock inte med stora summor. Jag gissar att 10-15 kr per skiva är optimistiskt.

PostPosted: Wed Jun 14, 2006 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
(Jag tror att snittpriset jag lägger på begagnade skivor idag är närmare 200 kr per skiva.
:shock: Vad köper du för skivor? Jag betalar sällan över 70 - 80 kronor, ofta 20 - 30.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Teatine till fullo!

Priserna på plattor varierar ju mellan ett par spänn och flera tusenlappar, och för att få ut så mycket som möjligt krävs det tid att värdera och tid att sälja. Snabba affärer ger mindre pengar.

Och som med det mesta annat i vår värld så är det ju förhållandet mellan tillgång och efterfrågan som avgör vad en platta är värd. Här blir parametrar som genre, artist, musikalisk kvalitet på plattan, tidsera, skick, pressning, pressningsland, etikett m.m. m.m. relevanta.

Äldre plattor brukar generellt sett vara värda mer. Det finns färre dyringar från 80- och 90-tal än från 60- och 70-tal. UK-pressar är hetare än andra pressar. Förutom Beatles- och Stones-original är kanske mer udda genrer dyrare, som progressive, psykedelia, frijazz etc. Men det spelar nästan hela tiden roll om det är en BRA platta, alltså en eftertraktad platta.

PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
teatime wrote:
(Jag tror att snittpriset jag lägger på begagnade skivor idag är närmare 200 kr per skiva.
:shock: Vad köper du för skivor? Jag betalar sällan över 70 - 80 kronor, ofta 20 - 30.
Det där beror helt på. En lp kan kosta vad som helt mellan 5 och 300 kr och ligga rätt i pris, helt broende på musik, skick och pressning. Dessutom, ju mer man är intresserad av artisten, desto viktigare blir det att få tag i ett bra exemplar i en bra pressning och då betalar man gärna 200 kr.

PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
henriklh wrote:
teatime wrote:
Det där beror helt på. En lp kan kosta vad som helt mellan 5 och 300 kr och ligga rätt i pris, helt broende på musik, skick och pressning.
Jag skulle nog vilja sträcka mig ännu längre än till 300:-... Själv har jag köpt plattor för uppemot 2.000:- och sålt plattor för upp till 5.000:-. Det är många plattor som är där uppe och nosar...

Beatles första, Please please me, går för ca 80.000:- om det är förstapressen i stereo på Parlophones gamla guldetikett.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är en ännu dyrare, Sex Pistols första singel på A&M:
http://www.popsike.com/php/detaildata.p ... 4838165513

Popsike är för övrigt en grymt bra värderingsguide på nätet, med dyra auktionsresultat lagrade.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:40 
Moderator
Moderator

Jag tänkte precis fråga om var man kan leta information kring olika utgåvor och vilka som anses vara eftertraktade. Finns fler bra sätt än Popspike att lära sig mer?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Finns fler bra sätt än Popspike att lära sig mer?
Popsike är bra för dyrare plattor. MEn den är långt ifrån komplett.

eBay. Innan eBay kom gick det ju att göra fynd. Det är nästan kört nu. Men på eBay kan man få ett hum om prisnivån för lite mindre dyra plattor. Men plattor som kostar $1 i USA kanske kostar 100 kronor i Sverige. Så helt tillförlitligt är det ju inte...
Record Collector-blaskan.
Värderingsböcker.
Polare, djungeltrumman...

Edit: lade till lite text.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:59 
Moderator
Moderator

Vilken bok skulle man kunna börja med? Jag är nog inte ute efter kunskap om det allra mest ovanliga rariteterna, utan snarare en bok om överkomliga utgåvor av vanliga artister.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nja... ok, jag överdrev. Snittet ligger väl nog en bit lägre, men inköp för 200-300 är inte ovanliga. Soul och Jazz från 60-talet ligger ofta på de priserna.

Poängen är bara att priser på vinyl varierar kraftigt med skick, ålder, pressning och genre. Tillgång och efterfrågan. ;)

Edit: Hoppsan, det hade visst rasat in några meddelanden medan jag var på lunch.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vilken bok skulle man kunna börja med? Jag är nog inte ute efter kunskap om det allra mest ovanliga rariteterna, utan snarare en bok om överkomliga utgåvor av vanliga artister.
Record Collector ger ut en tjock skivvärderingsguide per år. Där kan man se vad plattor från ca 100-150 spänn och uppåt är värda. Deras bok täcker dock enbart UK-pressar, så MYCKET finns med andra ord inte med. Men det är en himla bra guide. Sedan finns det specialböcker för t.ex. tysk kraut, amerikansk psykedelia, etc.
teatime wrote:
Nja... ok, jag överdrev. Snittet ligger väl nog en bit lägre, men inköp för 200-300 är inte ovanliga. Soul och Jazz från 60-talet ligger ofta på de priserna.
...och det bisarra är att de soulplattor som kostar 300 idag kostade runt max en hundring för tio år sedan. 60-talsplattor har verkligen skjutit i höjden de senaste åren.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 13:46 
Moderator
Moderator

Hur dyra kan svenska plattor bli? Vilka hör till de dyrare?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Hur dyra kan svenska plattor bli? Vilka hör till de dyrare?
Beror på genre.... Jazzplattor finns det en hel del dyrt. Albert Ayler utgivet på Frippes bolag 1962 är ju en riktig dyring, 20.000 kanske...

Annars finns ju mycket dyr progg, t.ex. Bib Set och Art of Music vilka nog betingar mellan fem och tiotusen. Sednn plattor som Asoka, Charlie & Esdor, Telefon Paisa, Joakim Skogsberg etc etc. Här snackar 2000-3000 per platta.
Flumplattor = dyrt
politik = billigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är helt ny på lp-skivor, köpte dock en 100 skivors samling med bland annat mycke Elton John. Kikade in på popsike hittade två plattor jag har Madman across the Water(inte jätte bra skick) och Goodbye yellow brick road(ganska bra skick) såg att dom gick från 50-60 upp mot över 100 dollar. Är mina värda oxå det eller något jag missat?

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00