selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Tung reggae
PostPosted: Tue Jun 06, 2006 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vid mitt senaste vinylinköp, fick jag tag på några riktigt tunga reggae-skivor. Några exempel som fanns i samlingen:

"Two Sevens Clash" (producerad av Joe Gibbs/Errol T) med Culture.

"Man In The Hills" med Burning Spear (titelspåret en av de tyngsta reggae låtarna som någonsin gjorts; LPn inspelad på Harry Js och producerad av Jack Ruby).

"Chant Down Babylon Kingdom" med Vivian "Yabba Youth" Jackson (första sidan tung roots reggae med dubversioner på sidan 2; även här är titelspåret något av det bästa som producerats på 70-talet. Yabba You själv har producerat).

"Police & Thieves" med Junior Murvin (The Upsetter eller Lee "Scratch" Perry har producerat LPn; titelspåret behöver väl ingen vidare presentation).

Samtliga ovan är från 70-talet, som enligt min mening är det årtionde då mycket av den bästa reggaen producerades. Finns det några andra som har några trevliga reggaeartister/skivor och/eller låtar att ge exempel på? Jag har fler i rockärmen (ha,ha).

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har rätt dålig koll på reggae. Har en drös Bob Marley och det är ungefär det, men jag köpte för ett tag sedan en Burning Spear som jag hade läst mig till skulle vara bra - och fullkomligt välte över hur otroligt bra det var! :D Plattan är från 1974 och heter Rocking Time. Det blir nog mer med mannen om jag hittar något.

(Det är en Jamaica-press och den knastrar helt vilt...) :?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag älskar Rocking Time och Man in the Hills!

Två tips till: Social Living och Hail H.I.M! Låten Afrikan Postman på den senare är härlig, men se upp med en nypress i vinyl som har en defekt B-sida (provade flera exemplar men alla var likadana, i sådana lägen är det skönt att handla av en lokal skivhandlare).

Senare skivor har en hel del blåsinstrument (och han brukar ha ett gäng med på sina konserter också). Inte lika bra som de tidiga albumen, men ibland lyfter det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Rocking Time" var väl Winston "Burning Spear" Rodneys andra LP och inspelad i den legendariska studion Studio One samt producerad av den lika legendariska producenten Coxcone Dodd (första LPn lär heta "Studio One presents Burning Spear" och är utgiven -73).

En del av de tidigare producenterna brukar kallas legendariska enär de (1) var ägare till studion, helt bestämde och ägde produktionen samt (2) ofta brukade skinna artisten på pengar.

Tre andra tunga LP med Burning Spear är "Marcus Garvey" (1975), "Dry & Heavy" (1977) och "Live" (1977). På den senare medverkar förövrigt den engelska reggae-gruppen Aswad som kompband till.

Jag tror att man kommer rätt långt med Burning Spear om man har alla nämnda LPs. Tyvärr har jag själv inte "Rocking Time" och "Hail H.I.M.".

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fin sammanfattning där, Torig. Så det är det ordet legendarisk egentligen betyder! :)

Apropå LP:n Marcus Garvey finns även Garvey's Ghost, som är en sån där totalflummig dub-platta där originalskivan gjorts om med ekon och avklippt sång. Dub är inte alltid så kul, men den gillar jag. På CD finns båda albumen på samma skiva, har jag för mig.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 19:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Känns vinylinriktat det här men ändå, jag såg att du nämnde Lee Perry. Jag är inte speciellt insatt i reggae men för ett tag sedan så fick jag tag på "Susan Cadogan - Hurts So Good", förvisso på cd men att döma av ljudkvaliteten förmodligen direkt transfererad från en LP. Extremt rolig skiva i vilket fall som helst och producerad av just Lee Perry i Black Arc Studio (åtminstone titelspåret). Beskrivs väl bäst som romantisk sjuttiotals-reggae med tung basgång. Tänk Supremes med reggae-rytmer =)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 07, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Så det är det ordet legendarisk egentligen betyder!

Ha, ha, bra synpunkt!! Det "legendariska" var ju inte att producenterna skinnade artisterna på pengar. Det "legendariska" med att mycket av den bästa reggaen producerades på 70-talet, är att de flesta produktioner på den tiden mer varariktade mot den inhemska publiken och att varje studio och producent hade många gånger ett eget unikt sound.

När Marley senare började bli populär i västerlandet, så - tycker jag - blev mycken reggae rätt strömlinjeformad (jmf Peter Tosh sista produktioner eller Black Uhuru eller Sly´n Robbies senare produktioner).

Tidigare styrdes ju musikindustrin av mer eller minde galna producenter och studioägare. Coxsone Dodd brukade väl gå omkring med en skarpladdad pistol i sin Studio One (han avfyrade väl den också några gånger), Lee Perry brände slutligen ner sin Black Ark Studio, Harry J var väl inte heller att leka med. Och sedan har vi Joe Gibb som exempelvis grovt skinnade Culture och använde deras musik för att ge ut en del förnämliga dub-skivor i eget namn. Listan kan göras lång, men dessa "demon-producenter" värkte trots fram magisk musik.

Lee Perrys produktion av Susan Cadogan (en "dussinartist" egentligen) och hennes insjungning av "Hurt So Good", är magisk. Själv har jag bara en urvattnad inspelning med samma artist och låt, då producerad av en Peter Waterman, förmodligen för den amerikanska marknaden.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 16:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En gång i världen, sent åttiotal eller så, gav minsann Linn ut en skiva med Alpha Blondy & the Wailers på sitt eget skivbolag. 'Jerusalem'.

Enligt min mening är det bara låten Jerusalem som är riktigt bra, men den är desto bättre. Samma gällde när Alpha Blondy var med i en livekoncert i radion för något halvår sedan.

Skivan finns tydligen på CD för mer 'moderna' mäniskor :wink:

JohanR

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den och alla de andra LP-skivorna som kom i samma veva var tyvärr inte från Linns eget skivbolag, utan skivor från ett annat bolag som de distribuerade (i ett försök att stödja vinylen).

Post subject: Re: Tung reggae
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Finns det några andra som har några trevliga reggaeartister/skivor och/eller låtar att ge exempel på?
Ja.

Du ska köpa Blackheart Man av Bunny Wailer.

Fullständigt brilljant reggae.

"Bunny is a man of love and peace - as gentle as the rains in May and solid and ageless as a mountain"

Peace sa Bull.

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 09, 2006 08:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Den och alla de andra LP-skivorna som kom i samma veva var tyvärr inte från Linns eget skivbolag, utan skivor från ett annat bolag som de distribuerade (i ett försök att stödja vinylen).
Du har helt rätt. Jag kollade på skivan i gårkväll, står inte Linn nånstans. Och inte är den graverad av Linn heller :cry:

Kunde ju vara kul om Linn drog igång skivgraverandet igen.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 09, 2006 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Du ska köpa Blackheart Man av Bunny Wailer.

Fullständigt brilljant reggae.
Håller helt med. Neville "Bunny Wailer" Livingston, tycker jag är den av de tre orginalmedlemmarna i The Wailers som var/är mest "rootsy".

Många bra LPs (och singlar) har han släppt på sin egna skivetikett "Solomonic".

Några goda exempel är "Hook Line & Sinker", "Rock´n Groove", "Struggle" samt "In I Fathers House". Ej heller att glömma "Sings The Wailers" och hyllningen till Bob Marley; "Tribute". Tungt!!

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Big Youth - Screaming Target skulle jag rekommendera. Annars lyssnar jag mest på Ska/Rocksteady/Skinhead Reggae
:)

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mmm mycket godis här.

Ett tips som jag kan kasta ut är Groundation - Hebron Gate
Mycket bra platta, innehåller även spår med legender som Don Carlos och The Congos.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Måste bara tillägga att Rita Marleys skiva "Harambe" är ngt som bör finnas i alla hem, den har ett par riktigt grymma spår tex "One draw".

Det mesta med Black Uhuru är överjäkla bra, även The Abyssinians bör man ha ett par skivor med, trots att de är väldigt softa.

En annan skiva alltför många missat är soundtracket till "The harder they come". Ruggigt bra!

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00