selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är en väldigt konstig marknadsstrategi när de gör Komponent 110 till en fyrvägare. Det är inte en espek, espek är bättre! Varför krångla till det med fyrvägare, vem köper den då som vill aktivera? Eftersom de har släpp chakra 6100 som det slutsteget som har flest kanaler borde då en bashögtalare kunna aktiveras med den. Men icke Komponent. Det verkar att de på HF inte är speciellt imponderad av den heller.

Post subject:
PostPosted: Sat May 06, 2006 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Vilket i praktiken betyder? För mig är det samma sak...
Ingen sub-bas. Bara lite mer bas. 110:an är ju ungefär en fullregisterhögtalare med tefatet. Komponent har ett härligt övre register men bas är inte deras starka sida direkt...

Post subject:
PostPosted: Sat May 06, 2006 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väggmontering av högtalare kan funka ypperligt. Kravet är en bra (stabil) vägg (samt tålig granne på andra sidan - om sådan finnes). Det är trickigt med installationen dock. Man får prova ut sidoplacering med något stativ med korrekt avstånd från vägg (stativbyggnad) och därefter höjdjustera m.h.a. stativ eller pall + en bunt böcker (försök få det så stabilt som möjligt). Prova med lite större höjdförändringar till en början et.c. p.s.s. som vid vanlig högtalarpositionering (med tunedem förståss - ner till någon /några mm noggr. gör stor skillnad).

Ang. kablaget så finns det ju även någorlunda diskreta kabelrännor som man också kan måla i väggens färg (om man har målad vägg - vilket man har :) Annars så funkar det hyggligt bra även med mindre kompromisslösa kablar som t.ex. K20. Toläget har även en hyffsad och mycket diskret (vit - går kanske att måla också) kable som jag använt vid ett par tillfällen (t.ex. i hembioinstallationen). Har dock inte gjort direkt jämförelse med Linn-kablarna. Man skall nog inte överdriva (högtalar-)kablarnas inverkan dock. Vilka apparater man kör med är enligt min mening helt överskuggande (source first...).

Betr. sub så kan det vara värt att överväga två subbar till Komponent eftersom man kan behöva dela rätt högt. Jag skulle tro (!) att det går att få till en ruskigt bra installation med dubbla subbar och komponent. Ett system med väggmonterade toppar och (!) subbar skulle förmodligen se lite coolt ut, fast kanske inte speciellt diskret...

Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

kul att höra från någon med positiva resultat från vägg hängning.

ang sub så tror jag linn kallar alla subwoofers för bass enhancement speakers.

nå. skall ta in och lyssna på ett helt system asap. har en fråga som kanske någon kan hjälpa med- just angående bass enhancement/ sub.

är det någon som jämfört gamla med nya sizmik? enl anders på tonläget skulle den nya sismik krävas för att matcha komponenterna. - har någon kört sizmik till komponent? eller / och jämfört nya sizmik(chakra) med den gamla?.

Post subject:
PostPosted: Mon May 08, 2006 08:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är bara Akurate 221 och Komponent 120 som inte kallas subwoofers...

Gamla Sizmik kan uppgraderas till Chakra.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 08, 2006 10:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

inte för att vara petig men på linns hem sida säger de:

"The Linn Sizmik 10.25 is a compact, powerful, super
efficient, high performance Bass Reinforcement
Loudspeaker."

men- när det är sagt- hur mkt kostar en uppgradering till chakra månntro?
har evt en beggad sizmik på g men är orolig att den inte skulle passa til komponenterna

Post subject:
PostPosted: Mon May 08, 2006 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
men- när det är sagt- hur mkt kostar en uppgradering till chakra månntro?
har evt en beggad sizmik på g men är orolig att den inte skulle passa til komponenterna
En del äldre Sizmik har ett stadardfel, det säger HÖGT bump när de slår på efter att ha detekterar insignal..
De som skickat in dessa till Linn har fått ett nytt chakrasteg. Antar att Linn bytte ut hela förstärkarenheten istället för att fixa den gamla. (på min Artikulat sitter den en metalllåda som som man kan dra ut som en byrålåda, enkelt att byta)

Det var förra året har jag för mig.
Så en del enheter har den senaste chakrasteget! Kolla även med en handlare om Linn fortfarende byter ut trasslande enheter.

btw, min sub låter också bump. Konstigt nog kan den vara helt tyst iblad för att i andra fall bumpa som tusan. Normalt låter det dock lite svagt "pop"-
Måste bero på insignalen. Inget skadligt o inget jag stör mig på.

Post subject:
PostPosted: Tue May 09, 2006 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

har varit inne och lyssna på komponent 104 med komponent 120
var imponerad av 104'orna, och hur samstämt 104:an och 120 (bass reinforcement) var. i princip sömlös integrering av ljudbilden.

det känns inte som det blir en rejäl uppgradering från katan trots allt. med sub fyller också det nya systemet en del i huset. och jag har en gammal dröm om att uppgradfera mina katan till aktiva. hvilket handlaren också menade ville ge bättre resultat

så beslutet blev ett ikke beslut. jag hänger kvari mina katan och väntar på till fälle att uppgradera till aktivt.

lustigt nog upptäckte jag en beg annons på vita katan med k20 kabel då jag kom tillbaks från utflykten till Scala hifi. de är nu bokade och jag avväntar leverans i slutet på veckan.

därför säljes nu et set katan i bok, samt k400 kabel. och köpes en av 5125!

tack för svar och synpunkter.

Post subject:
PostPosted: Wed May 10, 2006 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det går att få in dubbla K400 i Komponent 110 (golvmodellen) samt 104 på kolumner så det går att kör aktivt med dem och rejäla kablar till det
utan att se kablarna.

Kablarna kommer i o f s att komma ut under bottenplattan, men de
behöver inte hänga som dreadlocks bakom högtalarna...

Komponent 120 är BTW ingen sub utan en "BassEnhancement Speaker"
enl Linn.

/M
Ok intressant det såg bara så trångt ut och två stycken K400 tar ju lite utrymme, men jag testade aldrig själv såklart, men bananerna måste man löda efter man med milt våld klämt igenom kablarna

Jag lyssnade som hastigast på Komponent 110 sist jag var i Luleå och det gav mersmak en lyssning med aktiv drift och bättre källa skulle vara intressant nån gång i framtiden.

Post subject:
PostPosted: Wed May 10, 2006 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
har varit inne och lyssna på komponent 104 med komponent 120
var imponerad av 104'orna, och hur samstämt 104:an och 120 (bass reinforcement) var. i princip sömlös integrering av ljudbilden.

det känns inte som det blir en rejäl uppgradering från katan trots allt. med sub fyller också det nya systemet en del i huset. och jag har en gammal dröm om att uppgradfera mina katan till aktiva. hvilket handlaren också menade ville ge bättre resultat

så beslutet blev ett ikke beslut. jag hänger kvari mina katan och väntar på till fälle att uppgradera till aktivt.

lustigt nog upptäckte jag en beg annons på vita katan med k20 kabel då jag kom tillbaks från utflykten till Scala hifi. de är nu bokade och jag avväntar leverans i slutet på veckan.

därför säljes nu et set katan i bok, samt k400 kabel. och köpes en av 5125!

tack för svar och synpunkter.
Vita Katan är grymt snygga så det blir säkert bra. Lägg ut bilder sen.
Jag skulle inte byta mina aktiva Katan mot passiva Komponent så du går rätt väg tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Wed May 10, 2006 16:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

CMDi med 5125 och aktiva Katan är ett mkt trevligt system (sitter med detsamma + Sizmik, Trikan & Unik).
Svaga(ste) länken är Movien och det blir så dyrt att uppgradera källan bara. UniSC och en stärkare till surround'arna rasslar iväg...

Lycka till!

Post subject:
PostPosted: Wed May 10, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går inte att använda bananer om locken över anslutningarna ska
användas (ev om de löds i 90 graders vinkel). Kanske går det om de
single-wiras, men knappast med dubbla K400.

Det blir nog till att använda spadar...tips på bra sådan någon?

Post subject:
PostPosted: Wed May 10, 2006 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har testat skruvad ren kabel och det är faktiskt inte så tokigt. Man tappar lite kraft i basen (kanske inte vad Komponent behöver iofs...) men det blir öppet och rent i toppen.

Bytte sedan tillbaka till mina dunderlödda 10-kronors Deltron-bananer och jag tycker den lösningen är bättre trots allt. Tunedem-mässigt är det faktiskt inte helt lätt, jag får intrycket att båda lösningarna har något som är bättre men den lödda bananen vinner totalt sett i detta fall.

En optimal krimpning är möjligen bäst, men det gäller att hitta en bra kontakt först. Sedan en krimpbar variant, rätt verktyg och rätt krimptryck. Har frågat några tillverkare av kontakter som jag funnit låta bra, men ännu har det inte blivit något konkret resultat av det hela.

Testa skruvad koppar, låter det för tunt så rekommenderar jag billiga Deltron-bananer, optimalt lödda i 90° vinkel.

Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 09:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Var köper du dessa bananer? :)

Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mysak wrote:
Var köper du dessa bananer? :)
Elfa har dem, jag har dem och jag tror att alla Linnhandlare har dem. Deltron typ 550 är det jag syftar på. En klassiker, otroligt billig men fortfarande en av de bästa. Lödningen avgör rätt mycket hur de låter.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00