selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 16:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: komponent vs katan
PostPosted: Thu May 04, 2006 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hej alla
har ett dilemma. ända sen mina katan har kommit upp på väggen har vi haft lite lustigt stämning. det är helt klart en stor uppgradering från mina gamla sekrit on wall vi är bägge eniga om detta - men mina löften om hur liten och nätt katanen skulle vara passade inte helt. de härskar över en vägg som sekriten tidigare bara beklädde. + den ofantligt fula k400 som jag nu inser att jag aldrig kommer orka fräsa in i väggen.

så. har kommit att tänka på komponent- en handlare i köpenhamn rekommenderade dem- han menade att de var bättre än katan i mellan register och diskant- men kräver en sub. det jag är intresserad av då är den lilla 104'an för att komplettera med en sizmik.

de skall köra med en CMDi- har ännu inte lyssnat på underverken- men ni som har-- vad tycker ni? komponent vs katan?

vh

jonas

Post subject:
PostPosted: Thu May 04, 2006 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När du vill aktivera komponent, blir det dyrt för det är en fyrkanalare och katan är endast en två kanalare.

Post subject:
PostPosted: Thu May 04, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har bara hört komponent lite snabbt (faktiskt på Movie) o inte jämfört med katan, men köp den större 110.
Är ju en tunn rackare o du kanske får ett "hål" i registret även med sub om du kör på 104.

104 är väl bara avsedd som baktalare...o verkar knappt ge mellanregister (överdrift)
Här är det bäst att ringa en handlare o diskutera.
Jag skulle nog satsat på Komponent även på center för att få homogent ljud.

Subb o baktalare han vara andra serier.

Post subject:
PostPosted: Thu May 04, 2006 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

104:an är en trevägshögtalare, inte en fyrvägshögtalare.
106:an kan vara ett alternativ då den har en extra bas och
lite större låda.
110:an går i o f s att väggmontera den också.

En kompis valde 104:or som bakhögtalare ist f katan (han
tune-demade dem med musik uppställda som frontar när
han jämförde dem) då han tyckte att de var bättre, själv
har jag faktiskt inte jämfört dem.

104:or + sub blir fint, testa hos din handlare!

/M (som får hem sitt komponent-system o CMS 05 efter helgen)

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 08:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tack för svar
jag förstår att man får mer bas och kanske mer mellan register från 106 0ch 110, men 104'an är det absolut nättaste, och den estetiskt mest tilltalande.
handlaren menade att den skulle vara ok, men kräver en sub. har dock aldrig talat med dem förr och vet inte helt hur duktiga de är (speakers corner i köpenhamn- någon som känner dem?).

handlaren jämförde komponent 104 i frekvens omfång med en linn unik.

ang sub- jag har fått för mig att sizmik är bästa alternativet- bla efter input från forumet. är detta riktigt också till komponent serien?

och hur står sig en äldre beggad (3-4 år) sizmik mot en ny? är det stor skillnad,

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft lite lösa tankar om Komponent 110 (har dock inte lyssnat) men såld på aktiv drift som man är så blir det dels för dyrt. Sen den smäckra tilltalande designen med kabelkanal etc faller ju helt när man drar dubbla K400 till varje högtalare.

Men ett system med CMS och Komponent runt om skulle vara klart läckert och säkert låta jättebra

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 08:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

i första hand handlar det om fronten

tar nog ett tag innan det blir ett fullständigt movie system

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror du inte 110or skulle funka hemma? Den är ju otroligt smäcker och en splittad K400 kan du klämma in i kabelkanalen = snygg kabeldragning. Tror det blir snyggare och bättre än vilken vägghängd historia som helst

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 09:09 
Moderator
Moderator

Då vi besökte Scala i Köpenhamn hade de system med både 110 och 104 uppe för demo. 104 körde de med tillhörande sub. 104-systemet körde de med Classik Movie, och 110 med Uni SC/Chakra 100W. Båda lät bra, men jag blev mer imponerad av 110-systemet. Inte helt konstigt kanske med tanke på att det vara andra grejer före. 104-orna hade de i en vägghängd snygg hylla, med tygfronter i dörrarna. Man kunde alltså inte ana en stereo i rummet ens. En tjusig lösning om man inte vill att allt ska ta plats.

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
ang sub- jag har fått för mig att sizmik är bästa alternativet- bla efter input från forumet. är detta riktigt också till komponent serien?
Helt klart ger Sizmik mer bas är tefatet (komponents sub)
Men vilken är bäst?
Pröva o se.

Sedan kanske det är olika subresultat beroende av om du testar med 104 på vägg eller 110 på golv.
Jag skulle definitivt försöka få OK på att satsa på golvstående 110.
Vägghögtalare låter inge bra :(
Är så långt från tune dem man kan komma o du har ju så bra källa så det är lite slöseri att inte få ut max från systemet.
Dessutom tycker jag att två burkar på en vägg med K400 hängande ner ser "fel ut", helt klart med estetiskt med golvstående där man dessutom lättare kan gömma K400.

Ta med frugan o provlyssna o titta på utseendet.

När det gäller handlares råd, så skulle jag vara försiktig. Är ett par handlare som under åren byggt upp förtroende genom att deras råd visat sig stämma med mina intryck.
Vi är otroligt bortskämda med kunniga o ärliga handlare i sverige!

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 11:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag skall pröva med en sizmik- tycker under alla omständigheter tefatet är riktigt fult

jag har lite lustiga krav- men ett är att högtalarna skall upp på väggen. jag är rätt säker på att k400 kablarna ryker i samma veva för att bytas med vita kablar. dessvärre.

jag kommer som sagt inte orka fräsa in dem i en putsad tegelvägg, för att igen måla och lappa på vardagsrummet. har haft allt för mycket mur damm och målnings grejer de sista året.

så- vägg hängt blir det nog. frågan är om man kunde droppa subben på kort sikt och ha 106 i stället för 104?

några erfarenheter

och är det någon som har någon solid erfarenhet av handlarna i köpenhamns området? har snackat en del med anders på tonläget förr. han litar jag på. men det känns dumt att snacka för mkt utan att köpa grejer av honom.

en grund till att köpa i kbh förutan att jag bor här är att det nog er enda stället i världen man kan köpa vita komponent- distributören har en möbelfirma vid sidan av och kan leverera alla komponenter i vitt :)

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nå- snackade just med tonläget och förklarade min situation- anders tog sig trots allt lite tid.

uppenbarligen hade han (i andra hand) hört att komponent 102 plus sub kan ge mkt bra resultat- även jämfört med katan.

i några fall till och med bättre än med komponent 110 (golv) + sub

dock skulle man ha en sub som matchade- dvs en gammal sizmik- utan chakra matchar antagligen inte komponentens tighta snabba kvaliteter. affekten var inte värd att kika på- men komponent eller nya (chakra) sizmik var en bra match.

men jag får nog testa därhemma för att få en känsla för det.

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går att få in dubbla K400 i Komponent 110 (golvmodellen) samt 104 på kolumner så det går att kör aktivt med dem och rejäla kablar till det
utan att se kablarna.

Kablarna kommer i o f s att komma ut under bottenplattan, men de
behöver inte hänga som dreadlocks bakom högtalarna...

Komponent 120 är BTW ingen sub utan en "BassEnhancement Speaker"
enl Linn.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 18:47 
Site Admin
Site Admin

Magnus wrote:
Komponent 120 är BTW ingen sub utan en "BassEnhancement Speaker"
enl Linn.
/M
Vilket i praktiken betyder? För mig är det samma sak...

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

104:or med Afekt tycker jag var en mycket trevlig bekantskap i mitt vardagsrum. Jag byter troligen ut mina Ninka mot Komponenter när boendefrågan har löst sig och om inte vindarna vänt. ;-) /Thomas

Posted from a Nokia mobile phone

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00