selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nu när jag flyttat så har jag inte datorn i samma rum som Linn-prylarna, vilket ger lite abstinens då jag sitter bakom datorn och måste spela "genom väggen" för att få musik.

Funderar därför på att skaffa nån liten nätt anläggning och det har ju pratats en hel del om T-Amp - billig och "bra" för sin kostnad. Sen funderar jag lite på att förverkliga mitt lilla intresse för att snickra ett par egna högtalare till sommaren. Fast vi får se hur det blir med det.

Visst ska det duga att köra T-Ampen med en vanlig Batterieleminator från Clas Ohlson? Har nämligen överskott på sånna och tänkte därför använda en av dessa-->

"Batterieliminator med inställbar utspänning och 8 st utbytbara batteriproppar som passar de flesta apparater. Max belastning vid 12V/0,6A."

Högtalarna får vi se vad det blir. Nå mindre högtalare var iaf tanken... Möjligen golvstående 2-vägare... Aldrig egentligen gjort nå DIY, men det är rätt kul att göra nånting själv och fokus ligger ju inte på att göra nåt som är "perfekt".

Vad tror ni om T-Amp och strömförsörjningen? Blir främst datorn som källa, möjligen nån gammal cd-spelare eller dvd-spelaren när den byts ut i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Enkelt, höj volymen o ha dörren uppe :D
Du kan ju ändå DYI'a men antagligen kommer du inte att använda grejjerna...
En Linnrigg låter ju bra i hela huset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Man rekomenderar ju 12v/2A på T-amp.se !

0,6 ampere lär inte räcka till särskilt mycket!

Annars verkar det vara en kul liten pryl som säkert passar bra till Datorrummet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vet inte om du redan tänkt bort sådana tankar, men för mig lockar det med en Intek eller Majik till datarummet. Minsta möjliga integrerade Linn lixom. Det som stör till det är att Linns mindre högtalare verka funka kasst i nearfield, mina gamla JPW Mini Monitors funkar dock bra. Om jag skulle snickra egna skulle jag definitivt överväga coaxiala konstruktioner eller flacka filter. Near-field verkar vara rätt annorlunda mot far-field i termer av hur högtalarna bör konstrueras.

Eller så köper du Linns studioburkar, 328a elelr vad dom heter :D:D:D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Här kan du hitta små Tangband element som kan användas till att bygga små dator vänliga lådor med.
http://www.hifidistribution.com/

Skall enligt uppgift vara spelglada och kostar väldigt lite!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tack för svaren på min aningen luddiga tråd :oops:

12v/2A... ja kunning inom elektronikens underbara värld är jag ju inte... men det kan nog stämma att man ska ha en annan strömkälla. Å andra sidan säger ju vissa att den till och med fungerar bra med AA-batterier.

Högtalarna vill jag bygga själv för att jag velat göra det tidigare. Kul att prova på, en erfarenhet rikare liksom.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited