selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 21:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej, läste detta på Naims forum
Quote:
From the NaimUSA site:


quote:
We are no longer able to source brand-new replacement CDM4/21, CDM4/27, CDM9/60 "Pro", or CDM9/44 Philips transport mechanisms. This may significantly affect our ability to service transport-related problems in older CDS1, CDI, CD2, and CD3 players, few if any of which are covered under warranty. Please contact us for details.
Senare i diskussionen nämnde någon att man fortfarande kan köpe Philips CDM9/44 för 72USD.

Så - vilka transporter använder Linn i sina CDspelare?
På äldre CDspelare kanske det är bra att köpa en reservtransport :!:
O kanske kan man leta på reservdelar till Karik om man lägger ned lite tid...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 19, 2006 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linn gjorde ju en del väsen av att Karik hade egenutvecklad transport till skillnad från andra brittiska märken som vid denna tid använde Philips. Vill minnas att lasern var från Hitachi (gäller antaglien motor och servo också). På senare år har det snackats mindre från Linn angående transporternas ursprung så där har jag inte en aning. Man kan väl tro att dom med metallsläde som Ikemi och Unidisk x.1 på något sätt är egenutvecklade medans andra som Mimik, Genki, SC samt kommande Majik är ren OEM.

Fördelen med gamla Naim är att man i värsta fall kan hitta en billig beg spelare av annat fabrikat (t ex Philips egna) som har samma transport och ta laser från den. Det borde ju finnas andra fabrikat som har exakt samma laser som Linn-spelarna men vilka vete fåglarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 19, 2006 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Om jag nu inte misstar mig så är konstruktionen på paren Mimik-Karik, Genki-Ikemi och SC-2.1/1.1 gjorda på samma sätt: Den billiga spelaren har en komplett köpt mekanik (alltså hela mekanikpaketet inklusive släde och fjädring) medan den dyrare i samma serie använder endast det inre paketet (kallat CD tray, innehållande motor, laser och servon) som placeras i Linns egna mekaniska konstruktion.

Den mekaniska fjädringen som Linn gjort till de dyrare modellerna har faktiskt vissa likheter med LP12:ans subchassie, framför allt går den att justera på samma sätt (genom att rotera fjädrarna) för att optimera prestandan. Men det är en pillig och arbetsam historia, inget man gör för nöjes skull direkt.

Har inte kollat upp om den enligt Linn utgångna mekaniken till Mimik/Karik går att få tag på någonstans. Det skulle ju kunna vara möjligt - ofta finns det små lager av delar som inte tillverkaren har någon kunskap om. Hur många skulle vara intresserade? Hur många Mimik och Karik är det egentligen som har dött utan att kunna servas?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 20, 2006 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
I Karik så är lasern HOP-M3 från Hitachi finns att få tag på från reservdels leverantörer i Mimik vet jag inte, men det kan vara HOP-M3A en lite lättare laser att få tag på. Mekaniken går också att få tag på men är svårare att hitta. Släden är helt egen i Karik och subframe grejen finns med i OEM Mekaniken men är nog modifierad av Linn för att vara justerbar men är inte säker på det.
jag hade otur med lasern jag beställde den var antingen trasig eller så lyckades jag paja den själv i vilket fall den funkar inte så jag skall beställa en ny när ekonomin tillåter.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 20, 2006 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Mimik: http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7610198901 (Linn Karik,Mimik,Lasereinheit ,HOP-M3A, Neuware !!!)

Karik: http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7610198954 (Linn Karik ,Lasereinheit ,HOP-M3, Neuware !!!)

Jag är inte riktigt säker på tolkningen av informationen i annonserna...Unik enhet i Karik upp tom serienummer 12999 medans det är samma för Mimik och Karik efter? Låter märkligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
http://www.ersatzteil.justone-schnepel. ... op_m3.html

http://www.ersatzteil.justone-schnepel. ... 3a_wm.html

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lejonklou wrote:
....
Har inte kollat upp om den enligt Linn utgångna mekaniken till Mimik/Karik går att få tag på någonstans. Det skulle ju kunna vara möjligt - ofta finns det små lager av delar som inte tillverkaren har någon kunskap om. Hur många skulle vara intresserade? Hur många Mimik och Karik är det egentligen som har dött utan att kunna servas?
Det här borde ju handlarna vara bäst skickade att svara på. Enl min mening så skulle det vara en stor insats om man kan lokalisera delar plus kunna ge en service att byta dom också, alla är ju inte kapabla att byta en laser själva även om man kan skicka efter den från Tyskland.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited