selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Längd på kablar ?
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 08:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har tv och Katan på varsin sida samt en Classik Movie Di bredvid tv´n. Det finns inte plats för LP 12:an utan den skulle behöva stå vid andra väggen i stället cirka 7 m ifrån. Så det finns två alternativ:

1. Cirka 7 m långa signalkablar från riaa till CMDI (mindre och smalare kablar)
2. Flytta CMDI till sidan bredvid LP 12 och få cirka 7 m långa högtalarkablar samt lika lång kabel till tv´n (tyvärr estetiskt inte lika tilltalande med K 400 högtalarkablar som blir svåra att dölja - har en kakelugn i vägen)

Har någon testat? Vill helst slippa köpa signalkabel och högtalarkabel (har idag k 400 dock för korta för alt 2)

Tacksam för tips.

/Roger


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Grundtispet från vanliga hifi-handlare och hifi-press brukar vara att korta högtalarkablar och långa signalkablar är att föredra framför det omvända. Det stämmer också med den kunskap jag tycker mig ha snappat upp någonstans under skoltiden om att man får mer förluster i en högströmssystem än i ett lågströmssystem. Tyvärr för din skull så vet jag att Teatime här på forumet gjorde den jämförelsen och tyckte att skillnaden var stor till fördel för långa högtalarkablar.

Så som vanligt är det nog bäst att själv lyssna och bestämma sig.

Men om jag var du skulle kolla igen om det inte finns någon lösning som innebär att man kan flytt 12an närmare CMDin. Vägghylla?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Nja... "stor" skall jag inte säga. Men klar. Tillräckligt för att jag när jag väl jämförde kände mig tvingad att välja det jag tyckte lät bäst, inte det jag inledningsvis trodde jag ville ha. ;)

Visserligen är det generella rådet att korta högtalarkablar är att föredra, men akustiken är en stor faktor som naturligtvis påverkar när du flyttar runt grejerna. Den elektriska/magnetiska störningsmiljön påverkar sannolikt också - var elen är dragen i väggarna och var du tvingas dra dina signal/högtalarkablar i förhållande till den kan nog spela roll.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
teatime wrote:
Nja... "stor" skall jag inte säga. Men klar. Tillräckligt för att jag när jag väl jämförde kände mig tvingad att välja det jag tyckte lät bäst, inte det jag inledningsvis trodde jag ville ha. ;)
Förlåt om jag extrapolerade men har man en så grym anläggning som du och skriver
teatime wrote:
Vi jämförde förresten långa signalkablar vs långa högtalarkablar. Till min förvåning och delade irritation visade sig långa högtalarkablar vara bättre. Det var inte ens speciellt subtilt.
så tolkar iaf jag det som att det är en substaniell förbättring, och då känns det inte fel att kalla den stor.

Men klart intressant att du tyckte att länga högtalarkablar var att föredra, visar bara återigen att man själv ska lyssna och inte gå på vedertagna sanningar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
dr Hollow wrote:
man själv ska lyssna och inte gå på vedertagna sanningar!
Alltid en bra slutsats! :)

I mitt fall hör det väl till saken att elen här är problematisk. Uttagen är dåliga och ojordade. Jag får betydligt bättre resultat genom att dra strömmen från ett jordat uttag i köket. Skillnaden mellan jordat och ojordat här är för övrigt betydligt större än skillnaden mellan långa och korta kablar var.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
teatime wrote:
Jag får betydligt bättre resultat genom att dra strömmen från ett jordat uttag i köket.
Jag hoppas du har förstående en sambo... :P

Själv får jag argumentera för de grova högtalarkablarna - och då bor inte ens flickvännen hos mig... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 14:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Om jag nu förstår det här rätt.

- Rekommendationen av Linnhandlare eller? är att om man måste ha långa kablar är det bättre om signalkablarna är längre. Bra för mig om det är så. När det gäller Naim är det vad jag kommer ihåg inte så, högtalarkablarna skall vara minst 3,6 m och som längst 15-20 m om jag nu kommer ihåg rätt. D.v.s högtalarkablarna får inte vara för korta.

- Teatime´s test verkar ju stödja teorin att högtalarkablar kan vara längre.

- En vägghylla för skivspelaren är ett alternativ som skall övervägas men riaasteget och lingon måste gömmas någonstans - Quadraspire väghylla är riktigt snygg.

/Roger


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Roger wrote:
Om jag nu förstår det här rätt.

- Rekommendationen av Linnhandlare eller? är att om man måste ha långa kablar är det bättre om signalkablarna är längre.
Generellt, ja. Speciellt det där med kakelugnen låter som en avgörande punkt. 8)
Roger wrote:
- En vägghylla för skivspelaren är ett alternativ som skall övervägas men riaasteget och lingon måste gömmas någonstans - Quadraspire väghylla är riktigt snygg.
Den är dessutom bra! Och bekväm arbetshöjd är inte att förakta. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
dr Hollow wrote:
teatime wrote:
Jag får betydligt bättre resultat genom att dra strömmen från ett jordat uttag i köket.
Jag hoppas du har förstående en sambo... :P
Lustigt, jag gör samma sak.
Även fast spisen får ström från samma uttag låter det bättre från köket's el.
Frugan tycker det låter bättre med = inga problem.
Trixet är att låta partnern vara delaktig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited