selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 08:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

På fåga 1 och 2 ska jag inte yttra mig men på fråga 3 så kan man konstatera att Linn brukar köra något enstaka erbjudande per år, ibland i kombination som fallet med SC och slutsteg. Jag kommer speciellt ihåg erbjudande om att få aktiva kort med gratis om man köpte till slutsteg för att gå aktivt (Lk100-tiden). Sedan har det ju också förekommit att produkter prissänkts rejält som tex. 5125 innan produktionen avslutades när Chakrafamiljen kom. Har det inte funnits ett erbjudande med att köpa Unik högtralarpaket tillsammans med Classik Movie också?

Så det börjar bli lite tradition med något enstaka erbjudande per år.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
1. Borde jag lyssna på Naim eller något annat märke som jag missat? isådana fall vilken spelare....

2. Tycker ni att chakra 6100 är ett bättre köp än 5100? Tanken är väl då att jag har möjlighet att uppgradera mina frontar till aktiva.

Ps: är det vanligt att linn kör promotion på paket som tex. UD SC med chakra 5100?
1. Jämför Linn o Naim. Andra kan du hoppa över. Linnhandlare i Göteborg/Uppsala säljer båda märkerna. Jag hoppas (tror) att Majik CD'n kommer att vara bäst i klassen.

2. Ja, tveklöst!

3. Linn har en prmotion varje år, på vår/sommar.

Angående Unidiskar (SC, 2.1 o 1.1) se dom som CDspelare med grymt höga prestanda som har DVD flerkanal som gratis extra funtioner.
Det ÄR ljudet som är svårt (dyrt) att göra bra, bild är billigt.
2.1 o 1.1 har samma bildkvalitet - men 1.1 är överlägsen på ljudet.

OBS, 1.1 har bättre ljud på DVD o SACD med...

Även en Unisidk SC kommer att göra film sagolikt bra.
Jämför film på din nuvarande DVDspelare o på Unidisk o du kommer att kasta ut din gamla.
Jag köpte min 1.1 för att spela CD men köper numera 1 CD på 10 DVD. Av de 10 DVD är hälften livekonserter - film o konserter är sanslöst bra på en Linnspelare.

Jämfört med allt annat är Linn överlägsna på att krama ut känslor, närvaro, detaljer på DVD.
Går mycket på bio men ser om filmerna på DVD, blir en helt NY film hemma :!:

En SC kostar lite mer än en Majik o du får ett utmärkt 5.1försteg o processor - enkelt val mellan dessa två iom att du gillar film.
Det svåra valet är om du inte ska ha en Unidisk 2.1 direkt o spara till en Linnförsteg. (en beggad 5103 för ca 10k som ny kostade 60k är ju ett utmärkt "mitt första 5.1 Linnsteg")
Då källan är det viktigaste, lätt slantarna på en så bra som möjligt!
Skit in skit ut... :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportis....

var ligger 5103 på skalan av försteg när det gäller tvåkanal? bättre än kairn?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Var det Unidisk 1.1 och Kontrol el. Kisto före?
Det var 1.1 med kisto före.......vilket man kunde räkna ut pga jag skrev att jag hade lyssnat på kisto inte kontrol :wink:

Som sagt så tycker jag 350A låter riktigt bra. 8)

/Clas
Jag var nog lite mosig när jag läste ditt inlägg. Hoppas det inte blir bestående.

Kanske skall passa på att lägga in något "på ämnet" när jag ändå skriver:
Har jämfört SACD på 2.1 med CD på 1.1 ("samma" skiva d.v.s. så "samma" som det nu kan bli) vilket utföll till CD+1.1:ans favör. Ett stickprov, men onekligen intressant! SACD+2.1 hade vissa ljudmässiga fördelar, men CD+1.1 var ändå bättre.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
var ligger 5103 på skalan av försteg när det gäller tvåkanal? bättre än kairn?
Ja, klart bättre än Kairn. Snäppet efter Exotik, men inte långt efter.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 14:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vill bara passa på at varna lite för 5103:an...
Det finns inga 5.1 analoga ingångar på det, vilket medför att SACD och DVD-Audio med tex en Uni 2.1 inte går att lyssna på. Det var det enda som hindrade mig från att skaffa ett sånt...

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Angående Unidiskar (SC, 2.1 o 1.1) se dom som CDspelare med grymt höga prestanda som har DVD flerkanal som gratis extra funtioner.
Det ÄR ljudet som är svårt (dyrt) att göra bra, bild är billigt.
2.1 o 1.1 har samma bildkvalitet - men 1.1 är överlägsen på ljudet.

OBS, 1.1 har bättre ljud på DVD o SACD med...

Även en Unisidk SC kommer att göra film sagolikt bra.
Jämför film på din nuvarande DVDspelare o på Unidisk o du kommer att kasta ut din gamla.
sanslöst bra på en Linnspelare.

En SC kostar lite mer än en Majik o du får ett utmärkt 5.1försteg o processor - enkelt val mellan dessa två iom att du gillar film.
Det svåra valet är om du inte ska ha en Unidisk 2.1 direkt o spara till en Linnförsteg. (en beggad 5103 för ca 10k som ny kostade 60k är ju ett utmärkt "mitt första 5.1 Linnsteg")
Då källan är det viktigaste, lätt slantarna på en så bra som möjligt!
Skit in skit ut... :wink:
Skulle jag lagt vantarna på en UD så kommer min dvd flyga ut genom fönstret 8).

Men som sagt det handlar inte om nuet utan blu-ray, flexibilitet och framtid. Men skulle jag köpa en UD 2.1 köper jag bara den för cd och sacd, sedan är resten bonus.

Någon skrev att det är bättre att använd pioneer som slutsteg istället för försteg, pga att den dödar allt de roliga. Men då måste jag ju använd multi ch in kommer inte det då döda på samma sätt, blir ju som försteg på försteg! Man har väl bara möjlighet att använda den som integrerad eller bara försteg.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

serben wrote:
Vill bara passa på at varna lite för 5103:an...
Det finns inga 5.1 analoga ingångar på det, vilket medför att SACD och DVD-Audio med tex en Uni 2.1 inte går att lyssna på. Det var det enda som hindrade mig från att skaffa ett sånt...
Rätt man ska veta vad steget fixar innan man köper men DVD-audio låter ju kass så det kan man ju lika gärna strunta i.
O SACD kör man på 2-kanal.
Synd att hoppa över ett kalasbra försteg för enstaka små brister.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 16, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Någon skrev att det är bättre att använd pioneer som slutsteg istället för försteg, pga att den dödar allt de roliga.
Det kan man ju inte veta säkert.
Du måste testa för att veta hur de båda låter.
Du har två alternativ:
En 2.1 in i Pioneer försteg
En SC in i Pioneer slutsteg.

Oavsett utfall, att jag talar mig varm för alt 1 är ju att med ett Linnförsteg (5103, Exotik, Kinos tex) så kommer det att bli SÅÅÅ överlägset.
Med en SC kommer du inte att kunna förbättra ljudet utan att byta ut SC.
Att kunna uppgradera är värt en del!

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack än en gång för visat intresse!

Nu är det bara vänta tills majiken så man kan börja provlyssna och jämföra.

Ett besök till en Naim handlare verkar oxå ett måste... en som säljer linn paraellet skulle vara optimalt. Man får väl ta sig till uppsala eller gbg om man har vägarna förbi.

Som det ser ut nu ska jag starta med en spelare och utgå därifrån.....

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Hej och tack för alla svar och visat intresse. :D

Jag ska vänta och se vad jag tycker om majik kommer vara intressant att läsa vad ni tycker om den. Cd majik hade nog varit en bra start och fin uppgradering ändå, ett första steg iaf.

Men två funderingar kvarstår:

1. Borde jag lyssna på Naim eller något annat märke som jag missat? isådana fall vilken spelare....

2. Tycker ni att chakra 6100 är ett bättre köp än 5100? Tanken är väl då att jag har möjlighet att uppgradera mina frontar till aktiva.

Ps: är det vanligt att linn kör promotion på paket som tex. UD SC med chakra 5100?

/Clas
Mitt förslag till fråga 1. Jag tycker definitivt att du bör lyssna på andra märken. Nu speglar väl kanske mina åsikter inte övriga medlemars här på forumet, men jag tycker att det finns många märken som är väldigt bra, varav Linn är ett av dem. Har själv haft (bara) Linn i 15 år men har på senaste åren äver kommit i kontakt med andra märken. Personligen tycker jag inte att allt non-linn är dåligt eller inte spelar musik. Snarare att olika märken har sina för och nackdelar och att det är en smakfråga vad man gillar. Så mitt råd är definitivt att gå runt och lyssna på många olika märken och se vad du gillar. Du ska ju spendera en rejäl slant och då ser jag ingen anledning till varför du skulle skippa 95% av utbudet på hifimarknaden. När jag ska uppgradera rejält nästa gång kommer jag att lyssna på flera olika märken. I många andra länder säljs Linn tillsammans med andra produkter, vilket väl också antyder att olika människor gillar olika saker, snarare än att det är "rätt med Linn" och "fel med allt annat bara det att de inte har insett det". Ett öppet sinne och nyfikenhet är aldrig fel.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I senaste numret av Hifi & Musik testar dom cd spelare för 20-34 tusen av någon dålig/konstig anledning har dom inte med Naim CD5x. Men hursomhelst har jag bestämt mig föratt lyssna på deras testvinnare iaf, Meridian G06 som en slags motvikt till Linn och Naim. Blir nog att ta ett besök hos Hifi-Klubben oxå.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:

Jag tycker definitivt att du bör lyssna på andra märken. Nu speglar väl kanske mina åsikter inte övriga medlemars här på forumet, men jag tycker att det finns många märken som är väldigt bra, varav Linn är ett av dem. Har själv haft (bara) Linn i 15 år men har på senaste åren äver kommit i kontakt med andra märken. Personligen tycker jag inte att allt non-linn är dåligt eller inte spelar musik. Snarare att olika märken har sina för och nackdelar och att det är en smakfråga vad man gillar. Så mitt råd är definitivt att gå runt och lyssna på många olika märken och se vad du gillar. Du ska ju spendera en rejäl slant och då ser jag ingen anledning till varför du skulle skippa 95% av utbudet på hifimarknaden. När jag ska uppgradera rejält nästa gång kommer jag att lyssna på flera olika märken. I många andra länder säljs Linn tillsammans med andra produkter, vilket väl också antyder att olika människor gillar olika saker, snarare än att det är "rätt med Linn" och "fel med allt annat bara det att de inte har insett det". Ett öppet sinne och nyfikenhet är aldrig fel.
Ulf, jag försöker också vara öppen - vilka märken/modeller är det du tänker på ?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Meridian G06 som en slags motvikt till Linn och Naim. Blir nog att ta ett besök hos Hifi-Klubben oxå.
Bra om du kan låna med dig spelarna och jämföra "side by side" med samma kringutrustning och rum.
Annars rätt så värdelöst att springa omkring på olika hifibutiker och försöka minnas hur det lät.
Jag tror dock att det finns flertal märken som man kan kombinera med Linn. Har till och med hört rörhäckar som det svänger om :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Meridian G06 som en slags motvikt till Linn och Naim. Blir nog att ta ett besök hos Hifi-Klubben oxå.
Bra om du kan låna med dig spelarna och jämföra "side by side" med samma kringutrustning och rum.
Annars rätt så värdelöst att springa omkring på olika hifibutiker och försöka minnas hur det lät.
Jag tror dock att det finns flertal märken som man kan kombinera med Linn. Har till och med hört rörhäckar som det svänger om :wink:
Det är ju det som är det jobbiga med hifi inköp, svårt att jämnföra i olika butiker. Men vad ska man göra? något bättre förslag?

Jag har tänkt att springa mellan butikerna utan att passera gå........

/Clas

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00