selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 21, 2024 13:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: LCD-TV, Hjälp!
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Eftersom jag är totalt rudis på teknik (förutom att jag kan lite om Linn) så undrar jag om ni kan ge mig råd kring mitt LCD-TV köpande?

Alla pengar läggs som vanligt på stereon så budgeten är begränsad till ca 9000:-. Men eftersom jag tänkt 26-28 tum så kan nog det gå.

En tanke är denna:

Samsung LE-27T51

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul ... prodid=556

Vad tror ni?
Andra förslag?


Jag har sett Philips och Lg för liknande pris.

Är det dumt att köpa LCd för en så billig penning = dålig bildåtergivning?
Jag har sett vissa skräckexempel

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Rekommenderar att läsa och ev posta på Components forum http://www.component.se/forum/ så får du antagligen fler och bättre svar. Vad jag läst är att Sharp bör kollas in också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Nu har jag köpt en LCD-TV.
Hjälp behövs!

Jag får in en rätt bedrövlig bild. Det konstiga är att bildkvalitén skiftar väldigt mellan olika kanaler och olika programinslag.Från att vara rätt skarp till det mest irriterande: att ansikten får en PASTELLARTAD UTSMETAD SUDDIG karaktär (särskilt vissa kanaler). Det verkar som LCD är väldigt känslig för prorammets inspelningssätt. (För min del mest på ont! Ibland för mycket färg ibland för lite).

Är detta något man får leva med när man jämför LCD med en vanlig TV. Jag hade räknat med lite förskjutningseffer och aningen mer "digital bild" men inte så här illa. :evil:

Jag har köpt en bra antennkabel så det är nog inte problemet. Kan TVn vara extra känslig för dålig antenn i mitt hus?

Är det så här det är att ha LCD-TV? Blir det "tillräckligt bra" när nätet digitaliseras?

Just nu fungerar jag på att använda ångerrätten

Tacksam för tankar kring detta!

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
På din beskrivning låter det som om du råkat köpa en riktigt kass TV, men ja, LCD-TV hanterar ofta risig insignal sämre än gamla tjock-TV. Det enda jag kan komma på att prova innan du nyttjar ångerrätt är att gå igenom alla settings noga och se till att inget konstigt filter är påslaget. Så mycket "off", "no" och "normal" som möjligt .

Pixelplus och allt vad dom heter brukar bara ge äcklig smörpapperskänsla är min erfarenhet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
[quote="daniel.n"]På din beskrivning låter det som om du råkat köpa en riktigt kass TV,[quote]

Hej Daniel och tack för ditt snabba svar!

Man kanske bara får en kass LCD-27 tum för 8000:-!!?

Ett tillägg: När jag kopplar in min digitala videokamra och spelar från den så är bilden helt acceptabel (Om inte perfekt..). Skulle alla bra utsända TV kanaler se ut på detta sätt så vore jag nog nöjd (Och tänka "detta är nackdelen med LCD-tekniken").

Talar detta för att felet/problemet ligger utanför min TV?

Någon annan som har synpunkter?

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om man säger så här...

Anta att det bara hade funnits LCD o plasmaTV o någon tog fram CRT-TV (Katod), så skulle alla häpna av bildkvaliteten :wink:

Idag är det BARA tjockleken som är bättre på plattTV.
De dyra plattTV kommer dock nära. Utvecklingen är också grymt snabb!

Kan vara ett dåligt ex du fått med iof.
kan du pröva med ett annat ex?


Jag ska själv byta min 32"TV o skaffa plattTV, mest pga att få stor DVD bildyta o ta bort högtalarna.
För 20k får man idag en 40-42" med hygglig bild. men sämre än min gamla


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fuffe: nja nog borde man kunna hitta schysst TV för dom pengarna tycker jag, men just hanteringen av lågupplöst störningsfull analog bild verkar sketasvårt för platta TVs. Å andra sidan ser dom ofta superbra ut med bra insignal. En gammal tjock-TV å andra sidan kan inte tillgodogöra sig fin insignal på samma vis.

IMHO hamnar man i den trista sitsen att att man helst skulle vilja ha en tjock-TV för TV-tittande och projektor eller platt TV för film-tittande. Man behöver en jeep för skogsbilvägarna och porsche för ringen; båda är ratt kassa på den andres jobb :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 22:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
daniel.n wrote:
men just hanteringen av lågupplöst störningsfull analog bild verkar sketasvårt för platta TVs. Å andra sidan ser dom ofta superbra ut med bra insignal. En gammal tjock-TV å andra sidan kan inte tillgodogöra sig fin insignal på samma vis.
Då är det väl bara att vänta på att nätet blir digitalt..(Mars-07 för vår del)
Jag borde kanske ha ett snack med vicevärden om vår centralantenn också

Skönt att i alla fall Linn-riggen sköter sig :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited