selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
det verkade som att det internt jobbade med 32 bitar, och sedan på något sätt gör om det till 16, och mixar om ljudfilerna då. Jag skulle vilja definiera upp 16bitar/44,1 kHz från början och slippa alla konverteringar. Ska rota lite sen.
För att verkligen höra vad Linns A/D-omvandling går för får man göra som du säger, börja med 16bitar/44,1 kHz. Som jag ser det är själva nedsamplingen till 16 bitar den kritiska punkten. 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Har märkt att resultatet låter väldigt olika mellan olika program, när man spelar in och låter ljudkortet sköta A/D-omvandlingen. Och då borde ju ändå i rimlighetens nman signalen som går från ljudkortet till ljudprogrammet vara digital. Så varför låter det då inte exakt likadant?
Spelade in ett test, en minut med samma låt (Pentangle) om någon vill höra skillnaden.

Den första är inspelad med Samplitude direkt i 16 bitar och 44,1 khz. Ljudkortet sköter A/D-omvandlingen. Den andra filen är samma låt inspelad på samma sätt i Wavelab.

Vilken låter bäst? För att höra ordentligt är det kanske bäst att offra en CDR och bränna ut och lyssna i stereon istället för i datorn.

Här finns spåren. De ligger i en zipfil. Ladda hem den och zippa upp, och helst bränn, för att lyssna.

Detta kanske mest för att belysa frågan vilken betydelse ljudprogrammet har när man spelar in.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 10:42 
Moderator
Moderator

Jag testade spela in någon till skiva igår. Testade då AudaCity, vilket verkar vara mycket enklare att använda på grund av färre finesser. Jag tror jag ska titta lite närmare på Audition igen. Det var det faktum att man fick fyra paralellea ljudspår som gjorde mig lite förvirrad.

Jag tycker fortfarande jag får väldigt låg ljudnivå på inspelningarna. Får testa spela in från Ikemin ikväll tror jag. Kanske är det kombinationen Adikt/Kairn som ger en lägre utnivå än normal "line level"? Dock blir det lägre ljudnivå då jag spelar den brända kopian i Ikemi, jämfört med att lyssna direkt på LP12/Kairn.

La upp en till fil:
http://white5.dyndns.org/testrecording/

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag tycker fortfarande jag får väldigt låg ljudnivå på inspelningarna. Får testa spela in från Ikemin ikväll tror jag. Kanske är det kombinationen Adikt/Kairn som ger en lägre utnivå än normal "line level"? Dock blir det lägre ljudnivå då jag spelar den brända kopian i Ikemi, jämfört med att lyssna direkt på LP12/Kairn.
Jag kör också med Kairn som riaa, och har märkt att man får högre utsignal om man kopplar output från matrix-utgången på Kairn istället för ifrån tapeout.
per wrote:
La upp en till fil:
Skall bli skitkul att lyssna. Är den inspelad med Audacity? 16 bitar utan konvertering?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 11:11 
Moderator
Moderator

Jupp, kör med matrixutgången. Har inte testat tape out ännu. Nivån på matrixutgången känns vettig vid vanlig lyssning. Japp den senare filen är inspelad med Audacity inställt på 16 bit/44,1 kHz. Sedan konverterade jag den till FLAC, http://flac.sourceforge.net/, för codecs.

Jag vet inte om 5103:an skickar ut s/p-difsignal i 44,1 kHz eller 48 kHz, jag har bara förutsatt 44,1. Det skulle kunna vara något med detta, men det känns konstigt att resultatet skulle vara en för låg ljudnivå på inspelningen.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan variant skulle kanske kunna vara att koppla output från Kairn från en högtalarutgång, och då kunna reglera ljudnivån med volymkontrollen. Fast just på Kairn blir väl ljudet ur fas då?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorry, det var lite kort om tid vid mitt förra inlägg. Jag borde ha förklarat tydligare vad jag menar. Jag har ganska lite erfarenhet av musik (eller ska jag säga ljudfiler?) via dator. Men här kommer en liten redovisning av vad jag upptäckt.

Hårddiskskillnader:
Jag har testat med att lyssna på komprimerade filer, *.wma och *.mp3 samt okomprimerade i *.wav format. Detta via den analoga utgången på olika ljudkort. Vid lyssning hemma på mitt interna moderkortsintegrerade (och bra!) ljudkort så låter det väldigt olika beroende på var en fil är lagrad. På min WD Raptor (36-10000) disk låter det faktiskt ganska bra för att vara dator (betyg 10). Det är i.a.f. det bästa jag har hört en dator prestera. På min Seagate Barracuda (200-7200) låter samma fil ganska dåligt! (betyg 3) (Vad jag vet har Kivor denna diskserie.) Samma fil bränd på CD låter bättre (betyg 5), men något olika beroende på vilken CD/DVD drive som används. Absolut toksämst lät det med en kompis bärbara 20 gigs HD MP3 spelare (betyg 0!). Den kopplades in i datorn som en som vanlig extern USB HD (batteriströmförsörjning). Oj, vad han blev besviken! Låtar i 192 kbit/s *.wma format som var "bra" på min Raptor disk var helt värdelösa på hans spelare. Detta oavsett om man använde den som separat musikspelare eller som extern HD och lyssnade via min dator. Påminde väldigt mycket om en vanlig test mellan en Linn CD-spelare och en japansk 700 kronors CD-spelare. Flyttar jag filerna fram och tillbaka blir det inga permanenta försämringar på filerna, utan skillnaden uppkommer vid uppspelningen. HD jitter?

Testa själv!
En annan sak ni kan testa är att ta en *.mp3 eller *.wma fil och bifoga den i ett mail. (Den hamnar då i RAM.) Dubbeklicka och lyssna på den, bedöm dess musikalitet om det går. Stäng ner mailet och dubbelklicka nu på samma fil från hårddisken. Lyssna och se om du hör några musikaliska skillnader. På min bärbara HP som jag nu har på jobbet är det stor skillnad. En kompis brukar skicka mp3 på mail ibland. Jag lyssnar på filen i mailet och tänker ibland: OK, den kan jag ha som ringsignal någon gång. Men efter att ha sparat filen på HD så låter den värdelöst och jag slänger bort den...

Ljudkortsskillnader:
När det gäller ljudkortstest så testade jag på jobbet med nämnda M-Audio Audiophile 2496 och den gamla Delldatorns inbyggda Creativekrets samt ett PCI kort från Creative. Tror det var ett Player 1024 eller något sådant. Den inbyggda kretsen lät bättre än Creatives PCI kort, men M-Audio kortet lät klart sämst. I det läget testade jag att spela in som *.wav fil via analog in med Linn Basik/Akito 2b/Adikt-LK1 eller en Ikemi CD (hemma) inspelat på Sony WM-D6C och sedan analog ut via ljudkorten. Enkla slutsatser eftersom det var stora skillnader. Hur dessa kort presterar via digitalutgången vet jag inte alls. Ljudfilerna som jag spelade in via creativekretsen låter bra!

Per, det vore intressant om du kunde testa att spara en låt från CD/LP som *.wav eller *.wma och köra ut sama låt som en digital signal till 5103, men från olika medier som HD, RAM, CD eller DVD och rapportera skillnaden.

Själv skulle jag gärna spara musik från CD/LP digitalt, flytta filerna till jobbet och köra ut dem digitalt till en beg. Numerik. Förstärkare och hörlurar har jag som skulle kunna passa. Om det funkade med en iPod skulle jag gärna använda en sådan med. Som det är nu får jag lyssna på musik hemma och ha P1 i radion (SE K700i) på jobbet, trist!

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 20, 2006 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag testade spela in någon till skiva igår. Testade då AudaCity, vilket verkar vara mycket enklare att använda på grund av färre finesser. Jag tror jag ska titta lite närmare på Audition igen. Det var det faktum att man fick fyra paralellea ljudspår som gjorde mig lite förvirrad.

La upp en till fil:
Brände ner dina två spår ikväll och lyssnade i Ikemin. Det låter skitbra, framförallt på den sista låten. Jag som digitaliserar mycket rullband blir ju sugen på en 5103 bara för det!

Det enda negativa jag tänkte på var att jag tyckte det lät en aning som fenomenet "wow and flutter" (som kan uppstå på kassettband) på sången på den sista låten. Men det kanske inte är något digitalt utan helt enkelt låter så på skivan?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 20, 2006 09:48 
Moderator
Moderator

Jag har inte hunnit testa något mer, men nu har jag fixat min hemdator och ska fortsätta se hur det går att spela in skivor. Bland annat har jag fått tag på riktiga kablar avsedda för SP-DIF, så jag slipper använda min gamla tv-sladd. Återkommer med något fler test senare. Förhoppningsvis kan jag också begripa varför inspelningsnivån blir så låg.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 20, 2006 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är det någon som har koll på vad som behövs...

http://www.blocket.se/vi/7899279.htm?ca=11_s

Bara 50kr per överförd LP-skiva, och då ingår "ljudförbättring". Blir nästan sugen att höra av mig och fråga denna består av...

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 22, 2006 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har inte hunnit testa något mer, men nu har jag fixat min hemdator och ska fortsätta se hur det går att spela in skivor. Bland annat har jag fått tag på riktiga kablar avsedda för SP-DIF, så jag slipper använda min gamla tv-sladd. Återkommer med något fler test senare. Förhoppningsvis kan jag också begripa varför inspelningsnivån blir så låg.
Du får gärna posta fler testspår. Det är kul att höra hur resultatet blir när du känner dig nöjd med hela processen.

Angående volym så har jag också tänkt på att det blir lägre genom min Kairns tape out när jag kopplar rullbandare genom den till datorn jämfört med att koppla bandaren direkt in i datorn. Skulle det gå att "ändra" tape outens eller den digitala utgångens volym? Lejonklou mfl teknikkunniga... :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket kul läsning i den här tråden även fast jag själv inte varit så aktiv. Lär nog inte orka bränna ner nått själv men kunskap är ju aldrig fel.

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00