
den sista meningen var snarare ironi än allvar, det här är ju ett Linn-forum...
Det är snarare enklare att tala om vad jag INTE gjorde med 405:an. Om någon har specialintresse av hur och vad kan jag återkomma.
Skall först sägas att jag inte är en superaudiofil som lyssnar mer på anläggningen än musiken.

men tekniknörd är jag väl...sägs det, men har dock inte sjunkit så lågt att jag limmat mina egna högt.upphängningar.
Den skillnad som direkt hörde mellan min 405-2 och 909, är att 909 låter "finare" framför att i diskanten. Sen finns det mera rymd och djup, trots att jag har Net-Audios dubbla nätdel i 405:an. Saker och ting ramlar lättare på plats med 909, en egenskap jag lärt mig uppskatta av en Linn-nörd (också medlem här), och som jag gillar mer än detalj och upplösning. Jag vill inte att det "skräller", vilket det gör i många - även dyra - anläggningar då och då, kanske beror på vad man matar in.
Det susar mer med 909, dels beroende på den högre ingångskänsligheten och dels på att mina Tannoy är rätt lättdrivna - 93dB. Jag satte ner känsligheten i 405 till ca. 1V i st f 500 mV.
Skulle inte ha något emot ett par ESL, det som hindrar är framför allt plånboken, sen kräver dom en del utrymme bakom - dom är ju dipoler. Att skaffa ett par ESL-57 är fullt möjligt, men de bör helst renoveras...
Har inte jämför 99 CD-P med annat än en moddad Marantz CD63KIS och en Quad 67CD. Den är helt klart bättre, liknar CD67 men har mer bett och driv. Jämförde dock CD67 med Ikemi, där Ikemin lät mycket "finare" och glittrade, vilket var väntat.
Försteget är även det bättre än vad jag jämfört mot, en megamoddad Quad 34 och en Croft Super Micro med TFK-rör. 99-pre har mer flyt och drag, medan Croften var lugn och slö, med mer djup och bredd. Skillnaden var inte skriande, och dessutom har ju 99 en fjärr, bra när man ligger på soffan och lyssnar.
Croften i sin tur gick en match mot ett LK1 som RIAA. LK1 var att föredra med nästan all musik, utom lite äldre grejer, typ Beatles. Då lät Croften mycket cool och laidback, basen nästan släpade motvilligt efter. Kul effekt.
Sportbil: använder din vän Quadlinken? Många tycker att det är en svag länk. Jämförde den korta med Linns svarta och ett par 1000 kr StraightWire, men det var inte så att himlen ramlade ner. Den är ju dessutom balanserad och ger lite extra funktionalitet.
Har även ett par Quad II slutsteg som hade nöjet att driva ett par Espek, inte optimalt eftersom Espek är tröga och är 4 ohmare.
Dave Brubeck Quartet live i Carnegie Hall på LP12:an och full patte.
Gick rätt bra, med tanke på att många motstånd drivit ur tolerans etc. och att 4 ohm är suboptimalt.
Bilder kanske kommer senare...tack för intresset.