selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hej!

Jag behöver lite tips om vilka Linn-prylar jag skall satsa på, och i vilken ordning.

Jag har som enda Linn-produkt haft en LP 12:a i ca 7 år nu. Nu har jag till sist insett att det nog vore lika bra att satsa på Linn rakt igenom min anläggning.

För tillfället har jag en receiver från Marantz (sr6300) och ett par högtalare från Canton (LE 107). Jag har dessutom en gammal NAD-anläggning som samlar damm under sängen (försteget 1300 och slutsteget 2600).

Nu funderar jag på att successivt införskaffa ett försteg, ett slutsteg samt ett par högtalare från Linn. Och på sikt en CD-spelare. Men vet inte vad som dels kan vara bra kombinationer men även i vilken ordning jag skall uppgradera.

Jag funderar lite löst på en Wakonda och lämpligt slutsteg. Och kanske Ninka-högtalare. LK 140 fungerar väl ensamt som stereoslutsteg? Är lite osäker, då många verkar använda det som någon sorts monosteg.

Tar tacksamt emot förslag och synpunkter!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 13:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej och välkommen till forumet! :D

Hur tycker du det låter nu, och vad tycker du är systemest svaga länk? Jag spånar lite nedan här utifrån mina egna erfarenheter, kommer säkerligen fler som har synpunkter senare..

Jag har en förkärlek för nad-prylar även som linn-dåre, har hört Ninka spela riktigt bra med en nad 21? (216 el. 218) samt deras cd i 4'-klassen. Med lp-12 som källa istället för nad-cd kan jag ju inte tänka mig att det låter sämre direkt iallafall, för att uttrycka mig milt. :wink:

Ska du köpa i affär så skulle jag absolut rekomendera att du tar med din förstärkare och jämför lite, kanske kan lp12:a/marantz/nad-förstärkare som du redan har/ninka vara en mycket prisvärd kombo för att sedan någon gång i framtiden byta till några bättre slutsteg och gå aktivt.

Det beror såklart också på om du vill köpa upp dig rejält för att sedan nöja dig med det rätt länge eller om du gillar att prova dig fram så sakteliga. Genom att byta ut en sak i taget har du ju många roliga uppgraderinga framför dig istället för en enda stor. Och köpa båda för och slutsteg och högtalare på samma gång blir en rejält stor investering..

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Tjena igen och tack för svar. Mycket trevligt forum, detta!

Sony Skrivet: Tor Apr 29, 2004 12:07 pm
Quote:
Jag har en förkärlek för nad-prylar även som linn-dåre, har hört Ninka spela riktigt bra med en nad 21? (216 el. 218) samt deras cd i 4'-klassen. Med lp-12 som källa istället för nad-cd kan jag ju inte tänka mig att det låter sämre direkt iallafall, för att uttrycka mig milt.

Ska du köpa i affär så skulle jag absolut rekomendera att du tar med din förstärkare och jämför lite, kanske kan lp12:a/marantz/nad-förstärkare som du redan har/ninka vara en mycket prisvärd kombo för att sedan någon gång i framtiden byta till några bättre slutsteg och gå aktivt.
Menar du att det skulle vara den smartaste första uppgraderingen att ge sig på högtalarna då? Jag har svårt att säga vad som skulle vara systemets svaga länk faktiskt. Men uppgraderingen kanske känns mest och bäst om jag börjar med högtalarna.

är det någon vits att t.ex. köpa ett slutsteg och använda till mitt befintliga försteg eller tvärtom? Eller är det i sådant fall bäst att köpa Linn på båda hållen samtidigt då?

Mvh,
le monkey


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Vill du på sikt ha flerkanalsljud helt i Linn eller eller är det stereolyssning som gäller? Antar att du har center och bakkanaler som du vill behålla.
Vad har du för riaa-steg nu?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
don Tomaso skrev tor Apr 29, 2004 1:08 pm
Quote:
Vill du på sikt ha flerkanalsljud helt i Linn eller eller är det stereolyssning som gäller? Antar att du har center och bakkanaler som du vill behålla.
Vad har du för riaa-steg nu?
Siktar främst på stereoljud. Hembiotjofräset känns liksom inte lika angeläget kvalitetsmässigt.

Beträffande RIAA-steget, så är min LP 12a i akut behov av nålbyte, varför jag inte spelat LP sedan jag skaffade receivern. Det enda jag har i sådan väg är alltså NAD-försteget 1300.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ok då skulle jag satsa på:

Byta nål eller pickup direkt vad har du nu för pickup?
ta fram Nad-prylarna
Koppla in receviern preout till försteget för frontkanalerna.
koppla in Nad-steget på frontarna

Njuta och spela så ett tag och provlyssna olika Linngrejer
sen gå vidare med försteg, högtalare, slutsteg


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 15:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
monkeydevil wrote:
Menar du att det skulle vara den smartaste första uppgraderingen att ge sig på högtalarna då? Jag har svårt att säga vad som skulle vara systemets svaga länk faktiskt. Men uppgraderingen kanske känns mest och bäst om jag börjar med högtalarna.

är det någon vits att t.ex. köpa ett slutsteg och använda till mitt befintliga försteg eller tvärtom? Eller är det i sådant fall bäst att köpa Linn på båda hållen samtidigt då?

Mvh,
le monkey
När jag hörde Ninka tillsammans med Nad-kombon så jämförde vi med Genki/Majik och den senare kombinatonen var bättre men nad-delarna var ändå fullt tillräckliga för att visa många positiva sidor av Ninka, och till ett betydligt lägre pris. I det här fallet så var det min kompis som hade nad-prylarna och det blev till slut helt andra komponenter för min del (finns info i andra delar av forumet) men hade jag redan ägt Nad cd/förstärkaren så hade jag med största sannolikhet köpt ett par Ninka att spela med, för att kanske så småningom investerat i något bättre elektronik.

Att använda din marantz-stärkare som försteg fungerar nog men jag tror att den begränsar ganska mycket om du köper exempelvis ett lk140 då. En väg i så fall skulle kunna vara att köpa en äldre beg. kairn som mycket bra och prisvärt försteg (obs finns massor av versioner av den, kolla med någon som har koll på det innan du slår till, eftersom gamla versioner kan kosta hälften så mkt som de nyare) men då ticker priset fort upp mot 30'-strecket totalt så det beror ju helt på hur mycket du är beredd att lägga ner på en gång. I ditt fall skulle jag nog först testa om förstärkaren fungar ok tillsammans med ninka för att sprida kostnaderna lite, många Linn-produkter i svarta lådor är på väg ur produktion så begagnatfynd kan dyka upp när man minst anar det och då vill man helst inte ha skuldsatt sig på annat redan.. :D

Observera att detta är mina personliga åsikter och säkerligen inte delas av alla andra här, ges ju andra förslag också så att man får andra perspektiv och infallvinklar på det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 15:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
jag skulle först se till att lp12:an är ok. utan att egentligen ha jämfört med andra pu rekommenderar jag adikten.

när det gäller det andra så skaffade jag först en majik ph, sedan keilidhs och sist en lk100 med aktiva kort. majik låter väldigt bra men kombinationen med en lk100 och kort är så mycket bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Skulle nog oxå föreslå genomgång av skivspelaren först med nålbyte och rem byte eventuellt även cirkus om du inte har det. Köptes spelaren ny så har den ju iofs redan cirkus. och med just Ninka så skulle det nog fungera bra att använda NAD förstärkeriet tillsvidare gäller inte någon av linns andra högtalare enligt mitt tycke. LK140 är ett stereo steg det stämmer bra ett mycket bra sådant är inte lika förtjust i lk85. men med LK140 bör du ha ett bra försteg innan.
men en nyservad 12a kan göra underverk med hela anläggningen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag skulle nog varmt rekomendera Ninka framför Keilidh. Ninka är så sanlöst mycket bättre än Keilidh och är mycket lättare att placera rätt. Som förstärkare skulle jag då börja med en begagnad Majik. De får man för 4000:- ungefär idag. Tror också att det kanske är bäst att först byta ut högtalarna och sedan byta förstärkeriet. Observera att Majik finns i två versoner. Linjeversonen har ingen Riaa.

Förövrigt tycker jag också att du ska börja med att se till att 12an blir genomgången och justerad samt byte till en Adikt.

Det finns naturligtvis många förslag på utrustning och eftersom man tycker olika blir förslagen olika. Dessutom beror det på vilken budget du tänkt dig?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kolektor och LK140 tycker jag är en mycket bra kombination till Ninka. Men dessa blir då dyrare än en Majik. Problemet är Riaan i Kolektorn som inte är särskilt bra. Om du får tag i en hel LK1a med serienummer över 100000 är det ett mycket bra alternativ och kostar mellan 1000-2000 kr. Kolektor och LK140 kostar dessutom inte så mycket idag begagnat.

Riaan i Majiken är inte heller särskilt rolig, jag tror till och med att den är sämre än i Kolektorn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 30, 2004 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Tack för alla svar!

Var igår inne på High Fidelity i Stockholm, och de var trevliga som vanligt. Men när vi började prata uppgradering tyckte de absolut att jag skulle börja med en CD och sedan köpa ett försteg för att sist köpa högtalare... Men jag är själv inne på att göra precis tvärtom, och som flera föreslagit här, nämligen först och främst fixa till LP 12:an och sedan i första hand köpa ett par högtalare (helst Ninka). Därefter något försteg.

Undrar var Kairn kommer hamna i beg. pris nu när Exotik kommer? Det borde ju bli mycket billigare om många vill byta upp sig. Men det låter annars som en billig variant med en Majik, och sedan byta upp sig därifrån, med kanske ett LK140 och därefter något renodlat försteg.

Fredde skrev:
Quote:
Som förstärkare skulle jag då börja med en begagnad Majik. De får man för 4000:- ungefär idag. Tror också att det kanske är bäst att först byta ut högtalarna och sedan byta förstärkeriet. Observera att Majik finns i två versoner. Linjeversonen har ingen Riaa.
De hade f.ö. en begagnad (tidig) Ikemi på High Fidelity för 17.000:-, om någon känner sig hugad. Ett litet tips bara.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 30, 2004 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
monkeydevil wrote:
Tack för alla svar!


Undrar var Kairn kommer hamna i beg. pris nu när Exotik kommer? Det borde ju bli mycket billigare om många vill byta upp sig. Men det låter annars som en billig variant med en Majik, och sedan byta upp sig därifrån, med kanske ett LK140 och därefter något renodlat försteg.
Undrar jag också. Men om det inte blir någon riaa i exotik kommer nog tyvärr inte phonokairn att falla så mycket i pris. Dessutom är de svåra att få tag i, särskilt de lite nyare. Linjeversonen kommer däremot garanterat att falla i pris.

Majik är en kanonförstärkare att börja med. Dessuton faller den knappast mer i pris så du kan sälja den för samma pris som du köpte den för. Har haft en Majik själv för att tag sedan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 30, 2004 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Skillnaden mellan Majik och Kolektor + LK85 är dock löjligt stor. Men den kombinationen handlar om ganska mycket mer pengar. Dessutom tycker jag att LK85 är lite för svagt för Ninka. LK140 passar Ninka betydligt bättre tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 30, 2004 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag skulle gått på den linjen som diskuterats här, dvs börja med ett par Ninkas och titta till LP12:an. Ett vetttigt alternativ till förstärkare är ju som du nämner en Kairn (med nya strömförsörjningen - mycket bättre) och en lk140. Kairn kommer säkert att säljas till mycket bra priser om du väntar lite tills folk börjar ersätta den med Exotik. LK140 kan man ju få en beg för vettiga pengar och den är också ganska vanlig på beg marknaden. När du har skaffat detta har du ju en väldigt bra anläggning. Efter det är det ju bara att luta sig tillbaka och njuta och ev fundera på en cd spelare, men det kommer nog inte att kännas så angeläget när du har LP12:an.

Jag går själv i väldigt preliminära tankar på att uppgradera min Karik-Numerik men inser att Ikemi har funnits på marknaden i 5 år. Om det kommer en ersättare så kommer den förmodligen att vara betydligt bättre och då kan jag antingen välja den, eller köpa en Ikemi som sjunkit en bit i pris. Det är väl inte helt otänkbart att Ikemi kommer att ersättas inom ett eller två år. Det är dock bara min egen ide så ta det för vad det är värt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited