selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Moddning av Kolektor
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 17:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 15:51
Posts: 1
Location: Östersund
:D Är det någon som har några moddningstips på Kolektor?? :?

_________________
!Kör så det ryker"!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Här är det bästa tipset som förmodligen gör störst skillnad: http://www.tonlaget.com/harmonihyllan.html

Annars kanske du kan övertala Lejonklou att ta fram en kabel mellan 230 v intaget bak och kort/powerknapp. Om det nu gör någon skillnad? Annars finns hans nätkabel att köpa, kanske kan vara i din budget? Något billigare är att gnugga kontakterna, RCA och nät. Samma skillnad (?) som nätsladden fast gratis! Inget trimmande av ett försteg är dock bättre än att mata det med rätt källa. Koppla in en CD12:a med silverkabel så ska du se att Kolektorn känns vansinnigt trimmad! :) Silverkabel kan förstås användas ändå, mellan källor och slutsteg. Billigare än CD12 är det också.
teatime wrote:
Vad vore ett råd på Selleri om det inte föreslår en dubblad budget? ;)


Top
   
 Post subject: Moddning av Kolektor
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 19:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Mar 18, 2006 19:21
Posts: 3
Jag bytte den största elektrolyten till en Elna Silmic samma värde med högre volt. Det blev mycket bättre, f.ö. är det mesta ytmonterat så det är svårt att byta dom. Vad man förstås kan pröva annars är dämpning eller gummifötter vilket jag inte provat.

Mats


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 20:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har inga moddningstips att bidra till men säger välkommen hit till er båda mattegubben och Ozric :!:


Hur kom det sig att du bytte ut en komponent sådär mattegubben? Låter inte som något man 'får för sig' bara. Eller får man det..?


Top
   
 Post subject: Linn Kolektor modding
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 23:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Mar 18, 2006 19:21
Posts: 3
Ja, moddning av stereokomponenter är generellt sätt enkelt i alla fall i steg 1. Steg 1 är bara att byta ut komponenter mot bättre. Ju sämre "billigare" förstärkare eller sterokomponent det är, desto billigare komponenter (kondensatorer, motstånd m.m.) används ofta. I Kolektor som i moddningssynpunkt är jobbig då det mesta är ytmonterat bytte jag ut de två 2 största kondensatorerna (elektrolyter) på 2200uF 25V av enkel modell till två Elna Silmic samma valör högre volt, jag tror det var 50v. Resultatet mycket bättre ljud. Jag har gjort likadant med mina Linn Kelidh högtalare där resultatet var verkligen häpnadsväckande, vilket ljud, vilken upplösning! Kondensatorerna i delningsfiltret var faktiskt skräp därav jublet som ofta uppstår när man omvandlar Kelidh till aktiva högtalare. Så byt komponenter om ni kan, det är rätt enkelt och billigt. Jag skall testa och lägga till en avkopplingskondensator tilll Silmicarna och se om det blir ännu bättre. Fast egentligen tror jag att jag får byta ut försteget till något bättre kanske en Kairn.


hälsningar Mats

Mats


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nu invänder jag inte specifikt mot din modifiering, Mats, då jag inte hört den. Men jag vill bestämt avråda från att modifiera Linnutrustning på detta sätt om man inte räknar med att resultatet kan bli en försämring.

"Dåliga" komponenter kan i praktiken fungera bättre än finare och dyrare i en given konstruktion. Intressant nog tar du upp delningsfiltren i Keilidh, där jag själv har pillat en del. Byter man till "bättre" komponenter i detta så är resultatet i 9 fall av 10 att det låter snyggare men svänger mindre. Initialt blir man glatt överraskad, men när man byter tillbaka till originalet så blir man ännu gladare. Av musiken istället för av ljudet.

Kairn skulle jag i ännu högre grad avråda från att modda på detta sätt. Det är en väldigt balanserad konstruktion som nästan alltid blir sämre vid sådana här ingrepp. Och frestelser finns det gott om: Tantaler på ingångarna? Verkar helt vansinnigt, men byt för allt i världen inte ut dem!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Kolektor/Kelidh moddning
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 10:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Mar 18, 2006 19:21
Posts: 3
Hej igen!

Som jag sa är det ett generellt råd att byta ut "sämre" komponter mot "bättre" för att få ett bättre ljud. I de flesta fall blir det verkligen bättre men alls inte alla fall som Lejonklo så riktigt påpekar. Det kan ha att göra med konstruktionen t.ex. Vad man får göra är att lyssna på effekten. Att byta ut standard elektrolyter till elektrolyter av bättre kvalite ger nästan alltid bättre resultat. När man önskar byta ut kondensatorer av viss sort polyester, tantalum till "bättre" kondensatorer som är av annat material t.ex. till polypropylen så är inte effekterna alltid så självklara. Det kan vara som Lejonklo påpekar att det blir sämre vilket jag själv märkt i några fall. I fråga om Keilidh är resultatet solklart bättre både ut renhet, större ljudperspektiv och musikaliskt hänseende. Att modda Kairn är säkert mindre givande då komponentvalet i produkten är antagligen av högre kvalitet.

Mats


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited