selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 09:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Demo med Naim
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 03:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Image

Den nionde mars 2006 var jag på den bästa demonstrationen i min hifihistoria. Richard Dane gästade Ljudmakarn i Stockholm och vi släpptes in i butikens värme runt halvsjutiden. När alla var på plats i demorummet ger Richard oss en trettiominuters presentation om Naim, deras historia och på vilket sätt de skiljer sig från andra tillverkare och vad som enligt Naim är viktigt med ett hifisystem.

Efter det lyssnade vi på fyra olika uppsättningar tvåkanalssystem. Vi började med ett enkelt som sedan uppgraderades allt eftersom med bättre produkter.

Första systemet var sys1, och hur lät det då? Jo, det var definitivt musik som rummet fylldes med och det svängde på bra. Redan nu klart bättre än vad jag har hört andra märkens dyra demoriggar prestera och jag skulle redan här kunna säga att Naim, på ett positivt sätt, skiljer sig från mängden.

Image

sys1
CD5i
Nait 5i

sys2
CD5x
Nait 5i

sys3
CD5x
NAC112x
NAP150x

sys4
CD5x
NAC112x
NAP150x
FLATCAP2x

Så var det dags för första uppgraderingen och det skulle bli en bättre CD-spelare. Till den enklaste spelaren (CD5i) går det inte att koppla en bättre nätdel för att få bättre prestanda och därav en helt annan CD-spelare. Steget upp till CD5x var klart hörbart men ändå ingenting revolutionerande. Det första jag dock reflekterade på, efter 10 sekunder, var att närvaron i rösten var förbättrad. Inför varje uppgradering spelade Richard först ca 1 min och 30 sekunder av en låt för att sedan repetera de första 40 sekunderna innan bytet.

Mellan varje produktbyte snackade han på i en kvart eller så. Det var en mycket informativ kväll och han var en duktig presentatör och en bra representant för Naim.

Sedan skulle den integrerade förstärkaren få ge plats för för-/slutstegskombon NAC112x och NAP150x.

Ny låt... repetering... byte.

Här blev det skillnad, ungefär dubbelt så stor som mellan de två olika CD-spelarna. Jag tänker inte ge mig på att skriva några utsvävningar om vad som blir bättre under kvällen med varje uppgradering men denna gång var det musikerna som kändes tightare. Tänk er att musikerna har repat låten hundratrettio gånger sedan förra uppträdandet. Gitarristen hade nyligen fått manikyr och skjortan känns inte åtsittande i halsen.

Under kvällen gissar jag att Richard Dane sa orden "big" och "toroidal transformer" i samma mening över femtio gånger och efter ett av alla dessa tillfällen ska Carl-Michael från Ljudtema hjälpa till med att koppla in FLATCAP2x till cd-spelaren CD5x och försteget NAC150x.

Image

FLATCAP2x innehåller två trafos varav den ena ska förse kretskortet som hanterar den analoga signalen i CD-spelaren med finström och den andra trafon ska kopplas till försteget. Naim använder inte RCA-/phonoplugg som kontaktdon på sina medföljande sladdar utan det är DIN som gäller. För att ansluta FLATCAP2x gör man således en ganska intressant koppling. Man kopplar en kabel från försteget vidare till nätdelen för att sedan gå tillbaka till försteget med en annan kabel. I dessa två kablar går dessutom musiksignalen. En verkligen intressant koppling men definitivt ett bra resultat som följd.

Nu behöver jag hjälp av någon Naimkunnig men i denna sladd finns det väl även en jordledare vars uppgift är att säkerhetsställa att de olika enheterna håller samma jordpotential? Låter i alla fall som en bra lösning för flytande jord är sällan lyckat.

Steget upp till sys4, med nätdelen inkopplad, var lika stort som steget upp till för-/slutstegskombon. Nu kändes det som att högtalarens rörelser blev betydligt mer kontrollerade.

Det jag nu har lärt mig är att Naim lägger stor vikt på tre saker, förutom source first såklart, och det är:
1. Nätdel
2. Mekanik
3. Uppgraderingsbart

Vi var tjugoen som var på demon hos Ljudmakarn och dom bjöd på dryck och tilltugg i pausen. Det hela varade i fyra timmar med start klockan 18:30. Högtalarna som användes var Audiovector Mi3 Signature. Själv använde jag Tune Dem.

Det om tvåkanalssystemen.

Tack Ljudmakarn, Carl-Michael och Richard för en trevlig kväll.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 11:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tack för en bra och intressant rapport Roland! Jag blir inte mindre sugen nu på att undersöka vad Naim går för... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Angående jorden:

I dinkablarna delar höger och vänster signal på samma jord. Detta må försämra kanalbalans och annat mätbart och ointressant men Naim påstår att fördelarna med gemensam gjord är värda detta. I de kablar där signal och strömförsörjning samsas så är signaljord och matningsjord samma.
Detta gäller inte det internt bryggade slutsteget NAP 500.

Ovanstående ger en gemensam systemjord som utåt sett jordas via CD-spelaren. Om man inte har ngn CD-spelare så finns alternativ.

När det gäller big och toroidal transformer så är det ingen överdrift. Min cd-spelare har en trafo på ca 500VA!

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik wrote:
Ovanstående ger en gemensam systemjord som utåt sett jordas via CD-spelaren. Om man inte har ngn CD-spelare så finns alternativ.
Menar du att endast CDspelaren ansluts till jordat uttag?
Kanske jag inte kommer ihåg hur min 52/250 kombo var kopplade men jag minns inte detta...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Nej,allt skall anslutas till jord. Kan inte förklara det sista mer än att det är så.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 21:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
För ett Naim freak så var det en härlig rapport att läsa. Tydligen har man missat något. Det är ju bra att det äntligen börjar hända något med Naim i Sverige. Tyvärr så har återförsäljarnätet varit begränsat under många år även om det just nu är på väg att bli bättre.

/Roger


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited