selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 09:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 19:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
jajo wrote:
Är det bara jag som tycker att undersökningar i stil med "Långa personer har högre IQ än korta" är komplett meningslösa och patetiska?

/ jajo
Jag tycker de är bra! För det får (förhoppningsvis) folk att fundera på hur snabb man ska vara att dra slutsatser av till synes tydliga samband...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
jajo wrote:
Är det bara jag som tycker att undersökningar i stil med "Långa personer har högre IQ än korta" är komplett meningslösa och patetiska?

/ jajo
Jag tycker de är bra! För det får (förhoppningsvis) folk att fundera på hur snabb man ska vara att dra slutsatser av till synes tydliga samband...
Om inte annan är de bra för livslängen.
Ja menar...jag garvar alltid när jag läser dom o det ska ju vara bra, haha
å andra sidan är väl den undersökningen inte vetenskaplig heller :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
jajo wrote:
Sen får vi inte glömma att sport skapar varma känslor för vårt land
Och vad skulle det vara bra för? Jag är negativ till all samanhållning som per definition utesluter några andra (det andra laget/landet). Patriotismen som frodas innom sportvärden är i mitt tycke motbjudande. Sport är bara en metafor för krig, jag tror att värden skulle bli fredligare om man inte lärde barn sådant!

(Förlåt jajo att det blev dig jag hoppade på)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
jajo wrote:
Sen får vi inte glömma att sport skapar varma känslor för vårt land
Och vad skulle det vara bra för? Jag är negativ till all samanhållning som per definition utesluter några andra (det andra laget/landet). Patriotismen som frodas innom sportvärden är i mitt tycke motbjudande. Sport är bara en metafor för krig, jag tror att värden skulle bli fredligare om man inte lärde barn sådant!

(Förlåt jajo att det blev dig jag hoppade på)
Nej nej nej
Det är brist på sammhörighet som skapar problem.
Du kan vara "med" i granskapet, "med" i lokala chackklubben, känna samhörighet med andra skåningar (o glädjas åt Malmö IF typ), känna samhörighet med svenskar, europeer - allt detta samtidigt!

Mäniskan är ett flockdjur o behöver känslan att vara "vi" med andra.

Av alla brottslingar är en hel del just enstöringar... de som var utanför...enl dem själva missförstådda... har världen emot sig...

Alla bra ledare (inte bara i idrotten) vet att nyckeln till ett bra team är att få laganda, teamkänsla, jobba för varandra.
Givetvis motsätter inte en stark "vi" känsla i teamet, att kunna ha samma "vi"känsla i sektionen, divisionen o i hela företaget.

"vi"känsla eller patriotism är något positivt! Skulle fler känna delaktiget skulle förre brott begås.
Vadå en kille som dunkar in ett fönster/ritar på skolväggen, inte mitt hus ju...
Är ju precis det det är - VÅR skola


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag håller med helt. Men den samanhållning man lär sig innom sporten (liksom den i krig) är en samanhållning MOT motståndaren. Kanske till skillnad från samanhållningen kring kvarteret, skolan eller vad som helst.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
henriklh wrote:
Jag håller med helt. Men den samanhållning man lär sig innom sporten (liksom den i krig) är en samanhållning MOT motståndaren. Kanske till skillnad från samanhållningen kring kvarteret, skolan eller vad som helst.
Då kan jag rekommendera sporten ultimate frisbee. En lagsport utan domare. Visst försöker båda lagen att vinna, kämpar och det kan vara hårt på planen. Men efter matchen finns inget direkt hat mellan lagen.


för mer info.

http://www.whatisultimate.com/


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited