selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Okej Jan, jag tror jag förstår vad du menar.

Tillväxt kan vara både bra och dålig. Du tror mest på bra, förutsatt att modereringen håller måttet. Jag ser en del risker med kvantitet på bekostnad av kvalitet.

Jag har sett exempel på båda utvecklingarna och ibland har det kanske varit bristande moderering som gjort forum tråkiga, men ibland är det bara en process som beror på att vissa grupper kliver in och andra tystnar. Det är nog svårt att styra ett sånt förlopp med maxgräns på deltagare.

Att införa en engelsk del innebär ju dock både en expansion och en splittring av forumet i två delar. Kanske är splittringen ett större problem än den eventuella expansionen. På det gamla forumet var det ju som sagt inget intresse... De icke svenskspråkiga hade väl ingen lust att börja skriva i ett forum där det mesta avhandlades på svenska.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja visst är det så.
Jag tror att nyckeln till ett fungerande forum är att det inte bara är moderatorn som "modererar"
När det gäller Selleri syns detta tydligt. Vi har många sansade männsikor som säger ifrån o hyfsar debatten om det skulle behövas.

Att "lämna över" skitjobbet till någon moderator är som att be om problem - kollektivt ansvar är effektivare o roligare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 13, 2006 01:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
http://www.linnforums.com/

De verkar göra ett nytt försök. Vore väl inte dumt med ett bra engeskt forum också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 13, 2006 10:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nä, skadar knappast men det känns som att om de gamla ägarna startar igen har de en del förlorat förtroendekapital att ta igen. Tror rätt många här skulle bli hyfsat upprörda om databasen plötsligt tömdes... med all rätt.

Btw, när jag kikade runt såg jag detta under regler, vad är logiken bakom det??
Quote:
Participant shall not post messages containing personal phone numbers or addresses.
The above restrictions also apply to private messages


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 13, 2006 10:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det var ingen liten hatt de tagit på sig... 8)
Quote:
The idiology for the Linn Forums was bourne from the failure of small factions to ascertain the necessary ingredients for a successful community. A place where uncompromised discussion could take place and where people could attain information without dealer bias. The goal was to unite the masses, a one forum for all....The universal standard.
Bra att ha höga mål - hoppas de når dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 13, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag gillar inte alls upplägget på forumet. Kommer inte att registrera mig.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 13, 2006 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Nä, skadar knappast men det känns som att om de gamla ägarna startar igen har de en del förlorat förtroendekapital att ta igen. Tror rätt många här skulle bli hyfsat upprörda om databasen plötsligt tömdes... med all rätt.
Ni tar backupper på selleri hoppas jag, hur ofta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 00:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag tar backup på databasen då och då, går sällan mer än en vecka iallafall mellan dem. Har dock aldrig testat att återställa med dem, det borde man ju göra. Är ju inte sällan man läser om backuper som inte fungerar som de ska. Egentligen borde man ha ett automatiserat system för det för att slippa göra det manuellt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Sony wrote:
Jag tar backup på databasen då och då, går sällan mer än en vecka iallafall mellan dem. Har dock aldrig testat att återställa med dem, det borde man ju göra. Är ju inte sällan man läser om backuper som inte fungerar som de ska. Egentligen borde man ha ett automatiserat system för det för att slippa göra det manuellt.
Om du tar backup, använd helst en MySQL-klient (jag antar att ni kör MySQL!) för att plocka ner hela databasen och hela strukturen till en SQL-dump. Då är det lätt att återställa.

phpbbs backup- och restorefunktion ger jag inte många spänn för.

Edit: att göra sql-dump är lätt att göra på schema också!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 00:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Okej, kan inte säga att jag har direkt koll på vad det innebär men Ayn brukar ha koll på det mesta tekniska. Får höra med honom om saken...att det är MySQL stämmer dock. Blir en fil med ändelsen .sql av backup-filen man tar via forumet också som innehåller oändligt (nästan) med INSERT-kommandon som jag antar används för att återställa databasen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 15, 2006 00:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag ger mycket för phpBB:s backup-funktion!

Access direkt till mysql-server har vi icke.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Jag gillar inte alls upplägget på forumet. Kommer inte att registrera mig.

/ jajo
Tror jajo kände rätt vibbar, var försiktiga!
Ägaren till forumet verkar har varit i fängelse för Internetbedrägeri.
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... tart=18671


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 15:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, jag fick PM om det på forumet i fråga. Det kanske var fler som fick, mass-PM?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 18, 2006 19:16 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jo, jag fick det också. Dessutom var det gjort så att de inlägg man gör inte syns förrän en moderator godkänt det. Det där forumet kommer inte att bli bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Det här inlägget skrevs av en snubbe på linnforums, men raderades ganska snabbt.
Quote:
THIS FORUM IS RUN BY A FRAUDSTER!

Majid Raza sets up another Linn forum? Oh, I wonder what he's upto now? Identity theft perhaps?
How many identities does this guy have? So far we have Rosso/sephora/pagani/linnforums/papichulo...........
You can phone him on this number... (44) 0113-2624869
Click here for Majid Raza's location
This is a link to the below article about him in the Yorkshire Post, and the real reason the last linn-forums was nuked!!

Man gets jail for £40,000 credit swindle

A FRAUDSTER who dishonestly obtained goods worth £40,000 over the Internet by giving other people's credit card details has been jailed for two years.
Olwen Dudgeon
Raza Majid ordered hundreds of DVDs, PlayStation games and compact discs by using false names and e-mail addresses, arranging delivery at friends' homes around Leeds.
Major Internet companies were given other people's credit card details for payments, passed on to him by contacts in restaurants and garages, and even in one case a bank.
Majid, 25 today of Hamilton Gardens, Chapeltown, Leeds, admitted 17 charges of deception over six months between December 2000 and June 2001.
Sentencing him yesterday at Leeds Crown Court, the Recorder of Leeds, Judge Norman Jones QC, said: "Some three years ago you involved yourself as the principal in a highly sophisticated fraud and it was a fraud that attacked the very basis of modern commerce."
"Each year millions of pounds of goods are ordered and supplied via the Internet and millions of pounds of goods are paid for on the back of credit cards, you attacked both of these basic institutions."
"You utilised your computer to order goods over the Internet and your familiarity with people able to give you credit card numbers in order to supply credit card details when ordering these goods."
The judge said whatever the involvement of others in the process did not absolve Majid, an intelligent young man who had succumbed to greed.
"Those who commit offences of this sophistication attacking the institutions over lengthy periods of time cannot conceivably anticipate any sentence other than immediate custody."
Andrew Hatton, prosecuting, said Majid was arrested in June 2001 and a lengthy inquiry revealed his dishonesty in ordering goods regularly on the Internet using other people's details.
The items were delivered to a number of addresses and passed on to Majid who is believed to have sold many of them through car boot fairs. When his home was searched 260 dvds and more than 200 compact discs were recovered.
Ken Green for Majid said he was not the only beneficiary from the fraud, others had been willing helpers.
He said Majid had expressed genuine remorse for his actions and since the offences had got himself a good job working for a local newspaper and would be able to pay some compensation if he remained in the community.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited