selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fish (ex Marillion)
PostPosted: Tue Jan 20, 2004 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Den gamla Marillionsångaren Fish har ett antal soloplattor som jag gillar skarpt. Har iofs bara två samlingsskivor och fyra stycken 2CD Live-skivor.

Svängigt, en hel del känsla och många låtar har glimten i ögat. Musiken känns genuin, den är bra inspelad och efter att ha försökt lyssna igenom allt jag har kunnat hitta av honom, så tycker jag att helheten är jäkligt bra. Inte direkt några dåliga låtar, möjligen att några kan kännas lite långsamma vid fel lyssningstillfälle.

Skivor att kolla upp:
Acoustic Sessions 2CD: Två stycken gig och första skivan har så jäkla skönt sound och är helt klockren.

Internal Exile: Studioskivan med många av låtarna som återfinns på ovannämnda skiva.

Sunsets On Empire: Ännu en studioskiva. Har inte lyssnat så mycket på den eftersom jag inte har något orginal av den. 3-4 låtar förekommer dock på mina liveskivor och är välbekanta.

Ska ni välja att köpa någon av dessa skivor så låt priset bestämma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 21, 2004 15:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Jag säger bara Shadowplay (1:a låten på Internal Exile).... när jag hörde den första gången trodde jag att jag skulle dö av lycka :D

PS! Snälla gå in på www.swedenrock.com och önska band: FISH och Marillion!! :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 21, 2004 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja Swedenrock hade man ju velat åka på. Skit att man ska bo så långt bort och inte ha nå vettiga kontakter där neråt.

Ville så gärna åka ner och se Dream Theater i morgon på Hovet, men då är det samma problem igen.. och inte har man ju råd att lägga ut 2500:- på resa, biljett, transport och boende :cry:

Får som vanligt trösta mig med att lyssna på musiken hemma. Det låter ju trots allt helt okay det med :wink:

Föresten vet nån egentligen om Fish är nå "stor" där i musikvärlden. Marillion hade ju en viss slagkraft och har väl det fortfarande bland dom gamla fansen. Men hur gick det med Fish när han lämnade dom?

Anser iaf hans musik vara jäkligt bra och borde passa dom flestas tycke. Inte för hårt, inte för mesigt och ett jäkla sväng.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Både Fish och Marillion faller ju inom de ramar jag har satt upp för mitt musiklyssnande.

Så länge Fish var kvar i Marillion presterade grabbarna fin neo-prog. Från början lät det bitvis mycket Genesis. Främst sången på första plattan (Script....) doftar mycket Peter Gabriel, men även andra sound i ljudbilden påminner om vad Genesis en gång i tiden sysslade med.

Efter Fish avhopp lämnade gruppen sakta men säkert den progressiva sfären och gled in på mer vuxen orienterad pop/rock. En hel del godbitar finns att gräva fram även här.

Vad beträffar den två meter långe, hårt supande skotten Fish så har han som tidigare nämnts producerat en del bra matrial.

De två första plattorna är det som främst faller mig i smaken. När karln skall blanda in lopar, skuma ryttmer, dansbeat m.m då tackar jag för mig. Det blir för framåtskridande för en gammal musik konservatist som undertecknad.

/Andreas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Var nu ett tag sen jag skrev den här tråden... Jag hörde Fish på några mp3:s och köpte sedan Fish - Acoustic Sessions från Ginza för 39:- eller nåt sånt.. Den skivan har varit aktuell nu i flera månader. Så kommer ni över den dubbel-CD:n så ska ni slå till.

Sen finns ju skivorna Yin och Yang hos ginza för 39:- just nu.. SLÅ till och köp dom. Bra introduktion till min kära fisk.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Gillar du hans (fiskens) nya grejer också eller håller du dig helst till de lite äldre prylarna? Den akustiska dubbel CD innehåller en del riktigt bra versioner av några fina progrock klassiker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 21, 2004 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej jag vet inte riktigt. Tycker nog om både ock. Exempelvis är Sunsets on Empire från 1997, bra rakt igenom. Fast i min ägo har jag endast två av hans tidigare skivor, när det handlar om studio skivorna. Sen har jag ett gäng av hans live-skivor, där låtmaterialet är rätt blandat. (Plus även Yin & Yang).

Sen verkar nyaste skivan rätt lovande. Även om jag nu bara hört den på nå promo-mp3's. Jag känner iaf inte att han har tappat fotfästet och börjat leka för mycket med tekniken (eller vad det ovan syftade på).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited