selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 21:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 15:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

..bläddrade i en HiFi tidning före att jag rånades av kassörskan för en korg livsmedel. I reportaget jämfördes två olika anläggningar, bl a en Linnist mot annat okänt märke. Iallafall så framgick det att kraften till anläggningarna intog en viktig punkt för dessa personer. Linnanläggingen var ansluten till en hel radda med 1F kondensatorer, typ de som används till bilstereosammanhang. Har själv haft en hyfsad bilstereo och vet vilken skillnad det blir om förstärkaren får hjälp av ett kondensatorpaket.

Är det någon som har provat att modifiera sin förstärkare på detta sätt och kan vittna om utfallet?

Hälsn Cpt G

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Passar bättre under teknik.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jodå, jag har provat det på två förstärkare; Musical Fidelity A1 (för ultralänge sedan) och på en Naim NAC 32.5 (försteg) och på en NAP 250 (slutsteg). Funkade bra på A1:an, men det blev ändå inte direkt bra d.v.s. det är ingen direkt idé om grundkonstruktionen inte är bra. A1:an var sämre än en Rotel för halva priset. Köpte en Naim Nait istället. Den var på en helt annan nivå. På 250:n provade jag med två olika varianter och vid första testet så blev det bara skräp. Missanpassning och självsvängning som resultat. Lät skit och kondnarna höll på att brinna upp. Lite trixande och det blev faktiskt en förbättring, om än inte kioskvältande. På försteget funkade det dock riktigt bra efter lite provande. Man bör dock vara medveten om vad man gör (på flera plan). Något jag lärde mig var att det spelar stor roll hur fasläget på ripplet ligger i förhållande till nyttosignalen. Om man introducerar kapacitanser så får man en lägre rippelsignal, men som ligger ur fas med nyttosignalen. En liten rippelsignal som är ur fas med nyttosignalen gör enligt mina tester mycket större skada än en större rippelsignal som ligger i fas med nyttosignalen. Antagligen ger en rippelsignal på kraften som ligger i fas med nyttosignalen bara någott lägre förstärkning, men i övrgt ingen negativ effekt. Slutsats; En konding på rätt ställe kan göra nytta, men det är lång ifrån säkert. Man måste ha bra koll på vad man gör och lyssna kritiskt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant svar, fast jag förstår inte vad du menar med 'nyttosignalen'. Kan du förklara?

En vanlig myt inom hifivärlden är att ju större kondensatorbank, desto bättre. Min erfarenhet är att precis lagom stor kondensatorbank är bäst. Både mer eller mindre är sämre. Samma regel gäller förresten det mesta, det fungerar inte att kräma på med så mycket som möjligt (eller som i fallet negativ återkoppling så lite som möjligt) utan det gäller att hitta balanspunkten. Ungefär som med en högtalarplacering så händer det mest just i närheten av den.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 19:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för bra svar!
..En förstärkare har väl vanligtvis en konding som ger backup till effekttransistorn och då uppstår förmodligen denna fasförskjutning redan i grundkonstruktionen. Min hypotes var att kunna ansluta kond-paketet i nära anslutning till trafons lågspänningsdel..(efter likströmkomponenterna). Tittade noggranare i tidningen och ser att grabbarna använder ett aggregat som heter Nordost..och en av anläggningarna tillsmmans med en enorm elektrolytbrygga..säkert 10 st 1F kondingar. Paketet bör kunna ge en stabilare spänning vid krävande basgångar. Å andra sidan så drar de säkert kraft för att återställa sitt energibehov. I bilen var det som natt o dag med kondningar och jag undrar om denna "felkälla" tagits om hand av Linn, eller om man valt en kompromiss då jag förmodar att storleken på kondensatorbank är en nackdel för konsumenten plus riskmomenten med vad dessa "bomber" kan ställa till med....En 1F konding som ansluts felaktigt förpassar förstärkaren effektivt till den sista saligheten

Cpt G

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cpt G wrote:
I bilen var det som natt o dag med kondningar och jag undrar om denna "felkälla" tagits om hand av Linn,
Skillnaden är att i bilen har du inget ställverk som matar på med kräm.
Där har du bara ett 60Ah batteri o en rätt klen generator.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Intressant svar, fast jag förstår inte vad du menar med 'nyttosignalen'. Kan du förklara?
Med "nyttosignalen" avsåg jag musiksignalen d.v.s. det rippel man får på spänningsmatiningen som direkt beror på musiksignalen kan vara mer eller mindre i fas med musiksignalen (nyttosignalen). Om spänningsmatningen har en rent resistiv utimpedans kan (beroende av förstärkarstegets konstruktion) också rippelsignalen som beror av musiksignalen bli helt i fas med densamma. Om spänningsmatningens (spänningsregleringens) utimpedans är induktiv eller kapacitiv blir rippelsignalen inte direkt proportionell mot musiksignalen vilket ändrar musiksignalens form = distorsion. Om det funkar (alltså teknisk konsekvens => tune dem) på detta viset generellt vet jag inte, men mina rätt begränsade prov visade att det för detta förstärkarsteg (Naim försteg 32.5) var helt avgörande att den musikberoende rippelsignalen var helt i fas med musiksignalen. Kanske något att kolla upp i Hudikkonstruktioen!?

Ang. Hudik så gjorde jag en jämförelse mellan en beg. Kairn och Hudik 1.1 och det var ingen tvekan om att Hudik var klart bättre. Jag kommer antagligen beställa en Hudik 1.1 rätt snart. Är det månne några uppgraderingar på gång?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej, jag förstår det där med induktiv/kapacitiv utimpedans. Verkligen intressant! Måste kolla upp det där med lite mätningar, har några bra exempel där det borde synas väl. Exempelvis i ett hemkonstruerat slutsteg där kondensatorbanken måste vara precis lagom stor för att musiken ska svänga.

Tack för berömmet! :D Inga nya uppgraderingar på G, har mest jobbat med en fristående modell, men när man matar kortet med annat än Brilliant-ström så är det svårt att få det lika bra... Känns lite tråkigt att släppa en fristående Hudik som kostar mer och samtidigt låter sämre än inbyggnadsvarianten, så jag får kanske börja om från början och göra den fristående på ett helt annat sätt. Tar ju sån tid att finslipa produkter bara, så det dröjer nog innan den kommer ut.

EDIT: Förstod inte förklaringen först, men när jag läst igenom ditt inlägg igen så ramlade myntet ned!

Post subject: Elektrolyter
PostPosted: Fri Feb 10, 2006 15:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det var min anläggning som Hifi och musik skrev om. Jag har helt enkelt kopplat de extra kondingarna parallellt mellan de kondensatorer som finns i sparkarna och LK280orna. Det ger en större energireserv vid transienter, men framförallt mycket lägre rippel på matningsspänningen.

Jag har funderat att byta ut de kondensatorer som sitter som energireserver vid drivsteg och sluttrissor mot större värden (och bättre typer), jag har ju tre stycken kl280or av lite olika årsmodell och i de nyare sitter det större kondingar på dessa platser.

Det är ganska ofarligt att modifiera på detta vis, det enda man påverkar är matningsspänningen. Eftersom det är den som moduleras av de signalbehandlande kretsarna så blir det helt enkelt en renare utsignal. Har man sedan Spark och LK280 så är det dessutom tekniskt enkelt.

Linn har själva använt samma trick vid användining av små (LK85) försärkare tillsammans med stora (typ keltik) högtalare.

Jag kan å det varmaste rekommendera modifikationen, det blev ett helt annat klipp, minst lika bra som LK240 och betydligt bättre än Klout.

Post subject: Re: Elektrolyter
PostPosted: Fri Feb 10, 2006 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Idiot wrote:
det blev ett helt annat klipp, minst lika bra som LK240 och betydligt bättre än Klout.
Intressant, hur listar du alla Linn steg avseende klipp?
Har du hört nya chakrastegen o Klimax twin o Solo.

Snabbt gensvar (klipp) är härligt :D
eller du kanske defierar det annorlunda, utvecka.

Välkommen hit vad kör du på mer?

Post subject: Re: Elektrolyter
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att det är helt sunt att generalisera på detta sätt. Man bör dels vara någorlunda tekniskt kunnig så att man kan kontrollera att man inte försör något (t.ex. kolla att man inte har åstadkommit självsvängning i nätdelen). Det hörs å andra sidan säkert också, men det vore ju inte så kul om grejerna går sönder (vilket de kan göra) bara för att man råkat koppla in fel kondensatorer.
The Idiot wrote:
... Det ger en större energireserv vid transienter, men framförallt mycket lägre rippel på matningsspänningen.
Större energireserver - javisst. Lägre rippel - javisst, men det är långt ifrån säkert att frekvensinnehållet i ripplet uppvisar samma spektrala egenskaper vilket lika gärna kan göra mer skada än nytta - för ljudet. Det bör man dock kunna höra.
The Idiot wrote:
... Jag kan å det varmaste rekommendera modifikationen, det blev ett helt annat klipp, minst lika bra som LK240 och betydligt bättre än Klout.
Distorsion kan ofta förväxlas med klipp. En standard LK280 låter mer disco än en Klout, men det är ju ingen tvekan om att 280:n inte har någon större kontroll över högtalaren jfrt med en Klout. Det betyder ju inte att det är så i ditt fall, men att det blivit bra i ditt fall betyder inte att det alltid blir bra om man laddar på med mer kondingar.

Säkert värt ett test ändå - om man har den läggningen. Det är alltid kul när folk testar udda saker. Att dessutom dela med sig av sina erfarenheter skall också uppmuntras så ta inte min skeptisism som annat än några små kommentarer/råd till övriga som vill pröva dina trick.

Det viktiga är att man är rejält skeptisk när man provlyssnar sina allster. Det är lättare än man kanske kan tro att bli imponerad när man lagt ner mycket jobb. Jag har provat en hel del själv... Ju mer jobb desto bättre tycker man lätt att det blir... Ungefär på samma sätt som att man tycker att det är dj-ligt bra när man lagt 200000kr på ett Krell slutsteg ;-)

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00