selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 21, 2004 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Vet inte om det är en skröna men det lär ha samlats in armbandsur också på en "Linn-session" :-; Det är ju högtalare i dom med... Det var innan mobilernas intåg, idag bär ju alla på en mobil. Faktiskt så är högtalarna i moderna mobiler extremt effektiva och visst, dom påverkar.
Att säga att passiva högtalare inte inverkar är fullkomligt nonsens, detta är väldigt lättdemat. Visst, handlaren bör också visa resultatet före och efter han har samlat in ett 10-tal mobiler, då skulle vi förstå.

Utan att kommentera DCS och Revel så har jag hört en hel del dyra saker i mina dar. Det är lätt att bli bländad av och imponeras av ljudet men den enda riktigta testen är om man tyckte musiken dom spelade var kul, dvs om man får lust att köpa skivan efteråt. Fråga er också om en akustiskt gitarr i verkligheten har en resonanslåda på en kubikmeter, ibland låter det så = stort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 21, 2004 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Mitt intryck är att rummet som helhet spelar en ganska stor roll för ljudet. Igår när jag kom hem provade jag att lyfta ut tv'n för att se om man kunde höra någon skillnad. Jag lyssnade på några låtar som jag känner till väl, lyfte ut tv'n och lyssnade igen, lyfte sedan in tv'n och lyssnade för tredje gången. Jag hörde ingen skillnad alls. TV'n står dock alldeles brevid ena högtalaren, att ha något mellan högtalarna (typ bokhylla) har jag provat tidigare och det tyckte jag har en neg inverkan.
Jag tycker dock att det är kul med riktigt fint gjorda lyssningsrum. Även om man inte kan ha det så hemma så kan man ju få tips och inspiration om hur man kan komma en bit på vägen. Jag tror inte att den som köper en riktigt fin hifi anläggning blir "lurad".
Ang DCS (versionen med tre lådor) så är det den enskilda hifi produkt som imponerat mest på mig någonsin. Jag hade chansen att jämföra den med min karik numerik en eftermiddag med min egen musik. Som linnist så är man ju "inskolad" i att källan är viktig men det har var ändå en riktig överaskning. När jag gick dit så hade jag nog hoppats att min Linn i alla fall skulle vara lika rolig att lyssna på även om den skulle vara sämre på hifi parametrar. Tyvärr så hade jag väldigt fel. Det fanns inte ett enda område som min Linn ens var i närheten av DCS (tyckte jag och övriga). Jag hörde instrument jag aldrig hört, musiken blev mer rytmisk, stämmor och slingor kom fram på ett helt annat sätt, musiken öppnades upp etc. Jag kommer dock aldrig att köpa en DCS, det kostar nog nästan dubbelt så mycket som en CD12, men det var väldigt kul att få lyssna på den och jämföra med vad jag har. Absolute sound skrev om den att det är den enda cd spelare som man tycker är betydligt bättre än en unidisk. Jag tycker att det är ett väldigt bra betyg både för dcs och unidisk.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited