selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 01:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
En kylig dag i Uppsala. Vart går man för att värma sig som sann Linnist?
...Ljudkompaniet såklart! jajo bjöd in till forumträff och det vill man självklart inte missa i första taget.

Image
Ljudkompaniets entré

Image
jajo

Sony och jag tog bussen hemifrån mig in till stan och gick sista biten. Insnöade som vi är pratade vi lite
om Komri och Artikulat på vägen. En kille som gick på andra sidan tittade lite på oss, och kom efter en stund
över och frågade om det inte var så att vi kunde vara på väg till samma ställe. Det visade sig vara per :)

Image
per och Sony i samspråk. Lejonklou ger Sony onda ögat

Vi var en lagom stor skara som samlades i Ljudkompaniets mysiga entré på eftermiddagen: bauta, Mumerik,
Ayn, Sony, jajo, Roland, p1ersson och per. Efter en stund ramlade även herr Lejonklou in!

Tanken var att inleda träffen med lite diverse demon, men när man väl är med likasinnade är det svårt att hålla
truten särskilt mycket - en god stund tillbringades med att diskutera allt mellan +15V och jord. Lite prat om vilka
Linn-handlare i landet som var personliga favoriter, syn på Linns satsning på hembio, tune-dem via mobiltelefon (:!:)
med mera. Vad gäller Linn-handlare så ska det redan nu sägas att Ljudkompaniet nog hamnade högt upp
för många i och med utlånandet av lokaler - enormt bra stil, det uppskattas väldigt mycket. Bättre lokaler att ha
en träff i vore nog svåra att hitta.

En stund efter att Lejonklou kommit ledde vår nyfikenhet in oss i ett litet rum med Ninka+2250 vid ena väggen och

en mysig lyssningssoffa i den andra.

Image
Ninka och 2250. LP12 hägrar i bakgrunden

Vad var vi nyfikna på? Jo, Lejonklous RIAA-steg för Exotik (eller Kinos för den delen, men undertecknad gissar på
att det är Exotik som är vanligaste målet för Hudik). Hudik fick gå sig en match mot RIAA-steget i en Kolektor - och
gick ut som solklar vinnare. Roland hade hört Kolektor ha övertaget över Hudik tidigare, men nu fick Kolektor alltså ge
sig. Vad jag förstod var Rolands tidigare erfarenhet med en Hudik 1.0, medan det här var Hudik 1.1.
Vi testade också att helt sonika byta helt mellan förstegen - dvs Exotik/Hudik mot Kolektor. Utgången var ju given,
men det är ändå alltid intressant att höra - har man hört Exotik/Hudik faller musiken liksom ihop med Kolektor,
det blir platt och dött. Jämförelsevis alltså - det innebär ju inte att Kolektor är dålig, utan att Exotik/Hudik är en
mycket trevlig kombo. Här har Lejonklou lyckats med något riktigt bra!

Om vi hade kört förhållandevis lätta jämförelser hittills så var det nu dags för desto svårare (och MYCKET nördigare 8)).
Frågan var: Strömkablarna inuti jajos 2250...hm...vilket håll ska de egentligen sitta för att låta bäst?

Sagt och gjort! Detta måste undersökas. Det byttes fram och tillbaka en bunt gånger, förändringar försökte utrönas.
Undertecknad tyckte sig inte kunna höra några skillnader, men var nog i minoritet. Mycket spännande hursomhelst!

Image
Lejonklou visar innanmätet på ett 2250

Image
Vidare diskussion kring 2250-kablarna. Från vänster: Lejonklou, Roland, p1ersson, per samt Mumerik

Men plötsligt togs testet till en HELT ny nivå. Något från diskussionen tidigare togs tillvara på, nämligen att tune-dema
via mobiltelefon :D Härligt galet, och lika roligt. Vare sig det funkade eller ej (vad säger du, jajo?) gav det breda flin
på allas läppar. Det här kanske är framtiden? Intrimning av systemet på distans, handlare äro icke geografiskt bundna längre... ;)

Image Image
Lejonklou står med mobiltelefonen igång inne i lyssningsrummet...och jajo lyssnar uppmärksamt ute i entrén!

Image
p1ersson, Sony och bauta har roligt.

Efter en välbehövlig matpaus på en schysst pizzeria, där vi även passade på att presentera oss lite mer grundligt, var
det dags att fortsätta. På vägen tillbaka lyssnades på oemotståndlig finsk trallvänlig körschlager (!).

Image
På väg tillbaka från matpausen

jajo och Lejonklou hade en liten session där de förklarade tune-dem och dess fördelar. Mycket inspirerande talat av
bägge - ni är härmed diskvalificerade från att säga "jag är ingen talare, men..." vid diverse tillställningar 8)

Lejonklou pratade en del om hur man undersökt människors hjärnaktivitet när de lyssnar på musik - att det är både
vänster och höger hjärnhalva som är aktiva. Det innebär att vi inte bara analyserar musiken vi lyssnar på, utan
även - kanske till och med framförallt - känner den. Men att det är svårt för många att tillåta sig själv att känna
musiken när man utvärderar förändringar i en anläggning, det blir lätt att man hårdanalyserar det istället. Och det är
ju såklart där tune-dem kommer in! Inga nyheter för de flesta, men likväl uppfriskande att gå igenom det och
genomföra en tune-dem-session.

Någonstans här lyssnades det även på Komponent - jag har glömt kronologin i det hela, men det spelar nog ingen
större roll. Själv uppskattade jag dem inte alls, å andra sidan var det inte de lättaste förutsättningar de hade. För
sin målgrupp kan de förhoppningsvis funka. :)

Image Image
Komponent

Vi passade även på att testa lite bio i biorummet. En Classik Movie Di kopplad till ett C4200, ett par Akurate 242 som
frontar, en Akurate-center och -sub och slutligen Unik som surroundhögtalare. Projektorn var en Optoma av något slag.
Scener från bl.a. "Kill Bill" och "Master & Commander" avverkades. Maffigt.

Image
En suddig Lejonklou inne i biorummet. Håll huvudet stilla, Fredrik! ;)

Men sen tog det i mina ögon viktigaste momentet in, och fortsatte hela kvällen: lyssna på musik, helt enkelt. Vi delade
upp så att alla fick spela varsin låt för varje varv, och började sen om igen. Tyvärr hann bauta och Roland bara med
första varvet, för det hade tydligen hunnit bli sent och de skulle med sista tåget - 8 timmar hade bara flugit iväg.

Lista över allt som spelades läggs sist här i inlägget.

Några öl och några timmar senare, och en hel hög avverkade låtar senare för den delen, började det bli dags att slå igen.
Klockan pekade på halv tre, så det var nog dags...
För mig, per och Sony var inte musiklyssnandet över helt dock! Sony och per sov hemma hos mig, och när vi kom hem
övertalade jag min stackars lägenhetskompis att tolerera lite musiklyssning mitt i natten. Cred till honom :)

Kvällen avslutades helt för vår del vid fyratiden, skulle jag tro. Allt som allt blev det 13-14 timmars intensivt umgänge och
musiklyssnande, det kändes sannerligen inte som någon lång tid. Med så trevliga forummedlemmar är det inte konstigt!

Jag vill rikta ett enormt TACK till jajo som gjorde verklighet av det här, och ordnade träffen på ett superbt sätt!
Även ett stort tack till Ljudkompaniet som bistod med lokalerna, det var som sagt helt perfekt att få vara i dessa lokaler på träffen.

Slutligen ett stort tack till alla som kom! Jag tycker att känslan som finns här på forumet även fanns på träffen - det är inte
konstigt att forumet fungerar så bra som det gör när vi har så trevliga medlemmar. På återseende, hoppas jag!

Image
p1ersson och Ayn diggar i soffan.

Musik som spelades vid "sessionen"
per var duktig och skrev upp det mesta som spelades. Jag listar bara de första låtarna, som jag kom ihåg.
Hjälp väldigt gärna till med resten!

Mumerik: Steely Dan - Pam från Aja
bauta: Esbjörn Svensson Trio - (vet ej) från Good Morning Susie Soho
Roland: Damien Rice - The Blower's Daughter från O
p1ersson: Norah Jones - Come Away With Me från plattan med samma namn
per: Viktoria Tolstoy - (vet ej) från My Swedish Heart
Sony: A Perfect Circle - The Package från Thirteenth Step
Ayn: Michael Ruff - I Will Find You There från Speaking In Melodies
Som en liten bonus: En mörk video med en bit Esbjörn Svensson Trio i. jajo och Lejonklou diggar.


Last edited by Ayn on Tue Jan 24, 2006 13:16, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 07:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jätte trevlig rapport du skrev ayn, känns ju lite som man var där. Intressant och samtidigt lite oroväckande att komponent inte verkade vara så rolig högtalare. Apropå musik och hjärnans aktivitet så lyssnade jag på p1:s vetenskapsradio, där de intervjuade en Kanadensisk forskare som hade gjort ett försök på vilka delar av hjärnan som aktiveras när man spelar en favoritlåt. Det visade sig att de aktiverade andra delar av hjärnan än överig musik brukar göra. visa delar som brukar vara involverade när man tar t.ex. droger eller kickar som sex.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Trevlig läsning! Själv kunde jag inte komma, hade ju liksom tänkt det ända sen jajo förde detta på tal i höstas. Men ni som var där fick det hejsan verkar det som! Vore kul att se vilken musik som lirades om någon minns.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Superb rapport Ayn! Verkar som om ni haft riktigt kul på Ljudkompaniet! Tune dem via mobil?! :lol: Trist att man inte kunde vara med, men det går väl fler tåg...

Ser tyvärr inte bilderna Ayn! :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Nu ser jag dem! Tack Ayn!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Kanon Rapport där Ayn, Ser att ni verkligen hade skoj, hade verkligen varit kul att delta i men kunde inte heller komma denna gång.
Intressant lokal Ljudkompaniet har, stilrent och snyggt.
Tack för alla bilder och rapporten om vad som hände etc, mycket intressant.
Hoppas verkligen att det blir en ny träff fram över nångång.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn - tack för denna utsökta rapport.
Finfina bilder, vad plåtar du med?
Heder till ljudkompaniet som lånade ut lokalen - tror ni tex Volvo hade lånat ut sina lokaller o ställt ett par bilar till förfogande till deras "supporterklubb"?

Vilket trevligt biosystem de har uppställt, varje gång jag ser bio på Movien slås jag hur bra/prisvärd burken är. O med Akurate/chakra kan det inte bli fel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Vilket fint reportage Ayn!

Åter igen - tack alla som kom. Det är supertrevligt att träffa personerna bakom signaturerna. Man inser fort att likasinnade, som vi är, lätt kan prata bort 12 timmar utan att ens spela musik. Det är ett gott betyg!

Sen ångrar jag inte att det blev en hel del musik, och även lite film.

Personligen blev jag absolut gladast över att så många upptäckte tunedem. Riktigt skoj.
Ayn wrote:
Härligt galet, och lika roligt. Vare sig det funkade eller ej (vad säger du, jajo?)
Ja, det funkade! ;) Att jag hade 50% chans att gissa rätt spelade ingen roll... :roll:
Ayn wrote:
Jag vill rikta ett enormt TACK till jajo som gjorde verklighet av det här, och ordnade träffen på ett superbt sätt!
Själv vill jag passa på att tacka mods och admins på detta forum för ert superba jobb! Utan er insats hade det inte blivit någon forumträff.
Pediatrik wrote:
men det går väl fler tåg...
Ja, så trevligt som det var kan jag inte tänka mig annat.
sportbilsentusiasten wrote:
Heder till ljudkompaniet som lånade ut lokalen - tror ni tex Volvo hade lånat ut sina lokaller o ställt ett par bilar till förfogande till deras "supporterklubb"?
Kanske om en av deras bättre stamkunder frågade snällt! ;)


Last edited by jajo on Tue Jan 24, 2006 13:57, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för ett bra reportage!

Det var kul att vi provade telefonmetoden. Jag var ju lite orolig för reaktionerna, men Linn-entusiaster är ju ofta öppna för nya idéer så det var väl obefogat.

Man kan Tune Dema vad som helst med hjälp av telefonen, däremot är det väldigt svårt att avgöra vilket ljud som låter "snyggast". Det bästa är att det är enklare att avgöra små och svåra skillnader i telefonen än när man står inne i rummet!

Det låter inte riktigt klokt, men efter att ha kört den här metoden under hösten kan jag intyga att den fungerar hur bra som helst. Testa gärna själva genom att ringa upp en kompis och dema A-A-B (15 sek på varje). Det enda personen i andra änden behöver göra är att lyssna efter när det svänger mest och tonerna känns stämda (mindre falska). Perfekt vid intrimning av högtalarposition t.ex, ring upp en forummedlem när du känner dig osäker! :D

I lördags var ju Jajo lite tveksam när vi stod inne i rummet, men i den efterföljande blinda testen via telefon var han helt säker på vilken riktning som var bäst.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hehe, är det nån som vågar tipsa om detta på hififorum.nu? Lovar att det lär utlösa rabalder :) Ska själv prova metoden, eftersom jag brukar ha lite svårt att snabbt höra skillnader annars.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Det låter inte riktigt klokt, men efter att ha kört den här metoden under hösten kan jag intyga att den fungerar hur bra som helst.
Tycker inte det är konstigt ATT det funkar. När man tar bort HIFI parametrarna så blir ju liksom bara musiken kvar.
Jag brukar gå runt i huset ibland under tunedem. Kanonbra o funkar enl samma princip.


Last edited by sportbilsentusiasten on Tue Jan 24, 2006 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 19:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Jag brukar gå runt i huset ibland under tunedem. Kanonbra o funkar enl samma princip.
Samma princip möjligen, men det är en hel del skillnad i hur mycket signalen förvrängs på vägen i de respektive fallen :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 20:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Broccoli wrote:
Hehe, är det nån som vågar tipsa om detta på hififorum.nu?
Låter som att det lär kunna bli en rolig tråd!

Kan inte annat än hålla med resten av gänget att det var en mycket trevligt kväll. Och klart knäppast var mobil-tune:andet, men alla sätt är bra utom de dåliga så.... :roll:

Lite synd om Ayn:s lägenhetskompis var det dock som fick stå ut med att vi var tvugna att testa kloutarna när vi kom hem kl. 3 på natten... han verkade dock vara härdad.. :?: :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Det där med tune-dem i mobiltelefonen...

Jag är väl själv egentligen inte så jättehaj på vad begreppet "tune dem" egentligen innebär, men när jag skall lyssna in vad jag tycker låter bäst så lyssnar jag väl dels på hur det svänger i bandet (tighthet, samspel och sväng), dels hur rösten låter (feelingen) och sedan hur det går att följa melodin. Det kanske är en variant av tune dem, vad vet jag?

Men tränger sådant verkligen igenom en mobiltelefon?! Låter minst sagt fascinerande i sånt fall...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kul att se bilder och läsa om kvällen!

Låter synnerligen intressesant den där "telefonmetoden". Rent teoretiskt känns det som att den borde fungera också. Måste prova.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited